Logitech G15 Gaming Keyboard - průkopnická klávesnice
28.11.2005, Jan Vítek, recenze
Dnes si představíme novinku z dílny Logitechu, herní klávesnici G15 Gaming Keyboard, která nabízí poměrně zajímavé funkce, jimž kromě 18 programovatelných G kláves dominuje novinka - víceúčelový displej. Dále je vhodné zmínit modré podsvícení kláves, které může zaujmout nejednoho workoholika nebo náruživého hráče.
Kapitoly článku:
- Logitech G15 Gaming Keyboard - průkopnická klávesnice
- Praktické užití a ergonomie
- Nastavení kláves a displeje
- Závěrečné zhodnocení
Na dodaném CD se skrývá program k nastavení programovatelných kláves a displeje. Jeho používání je přívětivé a intuitivní, takže do elektronického manuálu se ani moc dívat nemusíte. Instaluje se klasicky jako každý jiný program. Klávesnice jako taková nepotřebuje žádný ovladač. Stačí, když ji připojíte do USB slotu a sama se systému představí. Program se minimalizuje v trayi pod touto ikonkou:
Popíšeme si teď jeho základní okno.
Oknu dominuje zobrazení programovatelných kláves a jim přiřazené jiné klávesy, nebo názvy maker. Nahoře si můžete rovněž všimnout tlačítek M1, M2 a M3, které korespondují se stejnými tlačítky na klávesnici a stejně tak se i navzájem ovlivňují. Navíc si můžete nastavovat i libovolné profily podle her, nebo programů, které máte v PC nainstalované.
Displej informuje o právě aktivovaném profilu
Jednoduše zadáte jméno profilu, cestu k souboru, jímž se program spouští a hned máte čistý štít, co se týče přednastavených kláves. Takže ani 3x18 G kláves není konečné omezení; jejich počet je ve skutečnosti vlastně neomezený. Navíc ovládací program detekuje spuštěný soubor, který jste přiřadili jistému profilu a sám klávesnici na zmíněný profil nastaví.
Již jsme si vysvětlili, jak se nastavují makra přes samotnou klávesnici. To ovšem není tak přehledné, jako přes samotný program a také nejsou brány v potaz všechny funkce, jež jsou nabízeny. Po stisknutí jednoho z G tlačítek se objeví volba maker a vyskočí na nás okno. Zadáme název nového makra, zmáčkneme Start Recording a můžeme si zvolit libovolnou kombinaci kláves. Program zaznamenává stisknutí i puštění klávesy a dokonce volitelně i uběhnutou dobu mezi akcemi, což může být rovněž velmi užitečné.
Přiřazení maker
Poté si můžeme již nastavené makro namapovat v rámci jednoho profilu na nějakou z G kláves, takže pokud se zmýlíme a makro nejprve nastavíme na špatnou klávesu, není nutné ho zadávat znova. Stačí si ho zvolit ze seznamu a přiřadit třeba i více klávesám najednou.
Nastavení displeje je poněkud složitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Už od začátku jsem byl zvědavý, jak u Logitechu vyřešili spolupráci programovatelného displeje s různými hrami. Vyřešili to bravurně, ovšem pouze z jejich strany. CD obsahuje SDK s programovou dokumentací, společně s C++ knihovnami a příklady. Ovšem to je také vše, takže pokud chcete, aby displej spolupracoval s vaší oblíbenou hrou, nebo aplikací, nic vám v tom nebrání, jen troška toho programování.
Logitech se mohl k takovému produktu uvolit přibalit podporu alespoň těch nejznámějších her, ovšem co není, může být, pokud výrobce ale nezanevře na softwarovou podporu. Zatím můžete displej využít jiným a podstatně snazším způsobem.
Pomocí LCD Manažeru si můžete vybrat jeden ze čtyřech přednastavených programů. Displej rovněž umožňuje cyklické přepínání mezi nimi – buď manuální, nebo automatické. Navíc je možné si nastavit podsvětlení nezávisle na osvětlení kláves. Toto nastavení se ale stiskem tlačítka pro osvětlení na klávesnici vyruší, takže nemá valného významu. Ještě hůře je na tom nastavení kontrastu, u něhož jsem mezi třemi módy nezpozoroval vůbec žádný rozdíl.
Co se týče samotných programů, zajímají nás hlavně dva – LCD Clock a Media Display. LCD Clock umožňuje zobrazit analogové a digitální hodiny společně s datumem a počtem došlých E-mailů. Také si můžete změnit styl ciferníku podle potřeby, nebo schovat sekundovou ručičku.
Media Display je neméně zajímavý. Spolupracuje s osmi multimediálními programy, z nichž vidím jako nejdůležitější RealPlayer, Winamp a Windows Media Player. Pokud ovšem nejste zvyklí na některý z nich, těžko se vám bude chtít kvůli displeji přecházet na některý ze seznamu.
Displej s časem a datumem
Popíšeme si teď jeho základní okno.
Oknu dominuje zobrazení programovatelných kláves a jim přiřazené jiné klávesy, nebo názvy maker. Nahoře si můžete rovněž všimnout tlačítek M1, M2 a M3, které korespondují se stejnými tlačítky na klávesnici a stejně tak se i navzájem ovlivňují. Navíc si můžete nastavovat i libovolné profily podle her, nebo programů, které máte v PC nainstalované.
Displej informuje o právě aktivovaném profilu
Jednoduše zadáte jméno profilu, cestu k souboru, jímž se program spouští a hned máte čistý štít, co se týče přednastavených kláves. Takže ani 3x18 G kláves není konečné omezení; jejich počet je ve skutečnosti vlastně neomezený. Navíc ovládací program detekuje spuštěný soubor, který jste přiřadili jistému profilu a sám klávesnici na zmíněný profil nastaví.
Již jsme si vysvětlili, jak se nastavují makra přes samotnou klávesnici. To ovšem není tak přehledné, jako přes samotný program a také nejsou brány v potaz všechny funkce, jež jsou nabízeny. Po stisknutí jednoho z G tlačítek se objeví volba maker a vyskočí na nás okno. Zadáme název nového makra, zmáčkneme Start Recording a můžeme si zvolit libovolnou kombinaci kláves. Program zaznamenává stisknutí i puštění klávesy a dokonce volitelně i uběhnutou dobu mezi akcemi, což může být rovněž velmi užitečné.
Přiřazení maker
Poté si můžeme již nastavené makro namapovat v rámci jednoho profilu na nějakou z G kláves, takže pokud se zmýlíme a makro nejprve nastavíme na špatnou klávesu, není nutné ho zadávat znova. Stačí si ho zvolit ze seznamu a přiřadit třeba i více klávesám najednou.
Displej
Nastavení displeje je poněkud složitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Už od začátku jsem byl zvědavý, jak u Logitechu vyřešili spolupráci programovatelného displeje s různými hrami. Vyřešili to bravurně, ovšem pouze z jejich strany. CD obsahuje SDK s programovou dokumentací, společně s C++ knihovnami a příklady. Ovšem to je také vše, takže pokud chcete, aby displej spolupracoval s vaší oblíbenou hrou, nebo aplikací, nic vám v tom nebrání, jen troška toho programování.
Logitech se mohl k takovému produktu uvolit přibalit podporu alespoň těch nejznámějších her, ovšem co není, může být, pokud výrobce ale nezanevře na softwarovou podporu. Zatím můžete displej využít jiným a podstatně snazším způsobem.
Pomocí LCD Manažeru si můžete vybrat jeden ze čtyřech přednastavených programů. Displej rovněž umožňuje cyklické přepínání mezi nimi – buď manuální, nebo automatické. Navíc je možné si nastavit podsvětlení nezávisle na osvětlení kláves. Toto nastavení se ale stiskem tlačítka pro osvětlení na klávesnici vyruší, takže nemá valného významu. Ještě hůře je na tom nastavení kontrastu, u něhož jsem mezi třemi módy nezpozoroval vůbec žádný rozdíl.
Co se týče samotných programů, zajímají nás hlavně dva – LCD Clock a Media Display. LCD Clock umožňuje zobrazit analogové a digitální hodiny společně s datumem a počtem došlých E-mailů. Také si můžete změnit styl ciferníku podle potřeby, nebo schovat sekundovou ručičku.
Media Display je neméně zajímavý. Spolupracuje s osmi multimediálními programy, z nichž vidím jako nejdůležitější RealPlayer, Winamp a Windows Media Player. Pokud ovšem nejste zvyklí na některý z nich, těžko se vám bude chtít kvůli displeji přecházet na některý ze seznamu.
Displej s časem a datumem