Specifikace:
Karta AGP 4x s čipem “MGA-400” (128-bit dual bus GUI video akcelerátor, RAMDAC 300MHz) a 32MB paměti (8kusů SGRAM Samsung KM4132G112Q). V naší konfiguraci při 2D zobrazení zvládl maximální rozlišení 2048 × 1536 / HighColor 32bit a při 3D zobrazení 1800 × 1440 / HighColor 32bit při obnovovací frekvenci obrazu 70Hz. Z nestandardních rozlišení podporuje jediné 1152 x 864 / TrueColor 32bit až 140Hz.
Instalace:
Po vložení AGP karty do základní desky a spuštění Windows95 se karta detekuje jako standardní grafický adaptér. Po restartu můžeme pustit instalaci z dodávaného CD-ROM disku nebo sami ručně změnit typ videokarty ve Vlastnostech Obrazovky a nainstalovat příslušné ovladače. Po této úpravě se pak karta hlásí jako Matrox MGA-G400 (AGP).
Čip G400 se vyznačuje dvojnásobnou šířkou sběrnice (256 bitů) ve srovnání s ostatními konkurenty (128 bitů). Není to ale tak úplně 256 bitů, jedná se o "DualBus" architekturu, tedy dvě nezávislé 128-bitové sběrnice, z nichž každá přenáší data pouze jedním směrem. Obě mohou pracovat v jednom okamžiku, takže čip může současně data z paměti načítat i do ní posílat. Další technikou, kterou G400 používá, je Vibrant Color Quality (u G400 již ve verzi 2), což není nic jiného než 32-bitové interní vykreslování a poté dithering do 16 bitů. Dosahuje se tak vyšší kvality obrazu, podobnou techniku používá i nVidia na čipech TNT a TNT2. Za zmínku stojí i Environment-Mapped Bump-mapping, což je technika přispívající k vyšší věrnosti obrazu. V podstatě jde o přidání další (třetí) textury na povrch objektu, to je bohužel zaplaceno polovinou cyklu. G400 umí vykreslit dva pixely (aplikovat dvě textury na pixel) v jednom cyklu, takže v prvním cyklu jsou aplikovány Environment a Texture mapy a v dalším cyklu teprve bump mapa (to už je jen jedna operace, takže zabere jen půl cyklu).
Pokud máte zájem o instalaci poslední verze ovladačů obraťte se na adresu: http://www.matrox.com/mga/drivers, kde jsou k dispozici aktuální ovladače pro systém Windows 95/98 a Windows NT. Karta podporuje standard VESA (VBE 2.0), DPMS (energy saving) a DDC-2B (PnP monitory). Pod systémem Windows 95 dále podporuje DirectDraw, DirectVideo, Direct3D a OpenGL, pod Windows NT 4.0 pouze DirectDraw a OpenGL.
Mezi výrobci grafických čipů už se stalo tradicí, že nabízejí stejný čip v několika provedeních, které se od sebe liší pracovní frekvencí. Tomuto trendu se přizpůsobil i Matrox, takže kromě "obyčejného" G400 nabízí i rychlejší G400MAX.
Grafické karty Matrox Millenium G400 se vyznačují další nevídanou věcí - DualHead Display technologií, která umožňuje k jedné kartě připojit dva monitory. To samo o sobě není nic nového, ale Matrox používá dva nezávislé CRT řadiče, takže dva připojené monitory (VGA, TV i LCD) mohou používat různé rozlišení i obnovovací frekvence (druhý výstup je omezen na maximální rozlišení 1280x1024). Dva monitory lze použít různými způsoby - pro zvětšení pracovní plochy (na každém monitoru je část), druhý monitor lze použít jako lupu ke zvětšení detailu z prvního monitoru, případně lze druhý monitor použít jako vyhrazený DVD výstup. Matrox nabízí Millenia G400 s osmi různými kombinacemi výstupů (VGA, TV, analog LCD, digital LCD), na digitální LCD výstup si však musíme počkat až na druhou polovinu letošního roku.
Interní RAMDAC G400 pracuje na 300MHz, G400MAX na 360MHz (to je důležité pro dosažení vyšších rozlišení). Grafické karty s čipy G400 nabízí Matrox v provedení s 16MB paměti (Millenium G400) nebo 32MB paměti (Millenium G400 i G400MAX). Pro video maniaky by měl být nejpozději do konce roku k dispozici i Marvel G400. K otestování jsme dostali levnější verzi jen s jedním výstupem pro monitor. Jak si stojí G400 ve hrách můžete posoudit na benchmarkových výsledcích.
Srovnání rychlosti karet Voodoo3 2000 a Savage 4 a Matrox G400:
Srovnání bylo prováděno na počítači této konfigurace: board P2L97 DS, procesor Celeron 400Mhz, 64MB RAM, HDD Seageate ST3914A.
Karta se prodává ve třech modifikacích osazených 16 nebo 32MB paměti viz tabulka:
Testy:
S kartou byla bez problémů vyzkoušena hra DukeNukem 3D, Quake II, Unreal, Quake 3 demo ve všech nabízených VESA módech,. Dále byla zkoušena instalace a provoz ve Windows 95/98 a ve Windows NT 4.0. Zde fungovalo vše zcela bez problémů. Pro Windows NT je nutné mít minimálně nainstalován Service pack 3.
Tabulka maximálních kmitočtů pro jednotlivá rozlišení a provedení převodníků:
Klady:
Zápory:
Jedná se o značkovou AGP kartu se 32MB paměti vhodnou pro 2D/3D aplikace. Podporuje VESA módy, takže je možno používat i některé starší hry pod DOSem bez jakýchkoliv problémů. Kvalita obrazu G400 ve 2D je, jak jinak, vynikající, většinu uživatelů (hráčů) ale bude spíš zajímat výkon ve 3D hrách. Matrox G400 je vynikající se silným procesorem a ve vysokých rozlišeních. Ovšem s klesajícím rozlišením a slábnoucím procesorem se G400 propadá hlouběji a hlouběji v poli konkurentů Voodoo3, TNT2, Savage 4, Voodoo 2 SLI, TNT, Rage 128 a Banshee. Rozdíl ve výkonu G400 v 16-ti a 32-bitové hloubce barev je přitom minimální. Co z toho plyne ? Pokud chcete využít Matrox G400 ve hrách opravdu naplno, poohlédněte se po Pentium II 400MHz a vyšším.
Karta AGP 4x s čipem “MGA-400” (128-bit dual bus GUI video akcelerátor, RAMDAC 300MHz) a 32MB paměti (8kusů SGRAM Samsung KM4132G112Q). V naší konfiguraci při 2D zobrazení zvládl maximální rozlišení 2048 × 1536 / HighColor 32bit a při 3D zobrazení 1800 × 1440 / HighColor 32bit při obnovovací frekvenci obrazu 70Hz. Z nestandardních rozlišení podporuje jediné 1152 x 864 / TrueColor 32bit až 140Hz.
Instalace:
Po vložení AGP karty do základní desky a spuštění Windows95 se karta detekuje jako standardní grafický adaptér. Po restartu můžeme pustit instalaci z dodávaného CD-ROM disku nebo sami ručně změnit typ videokarty ve Vlastnostech Obrazovky a nainstalovat příslušné ovladače. Po této úpravě se pak karta hlásí jako Matrox MGA-G400 (AGP).
Čip G400 se vyznačuje dvojnásobnou šířkou sběrnice (256 bitů) ve srovnání s ostatními konkurenty (128 bitů). Není to ale tak úplně 256 bitů, jedná se o "DualBus" architekturu, tedy dvě nezávislé 128-bitové sběrnice, z nichž každá přenáší data pouze jedním směrem. Obě mohou pracovat v jednom okamžiku, takže čip může současně data z paměti načítat i do ní posílat. Další technikou, kterou G400 používá, je Vibrant Color Quality (u G400 již ve verzi 2), což není nic jiného než 32-bitové interní vykreslování a poté dithering do 16 bitů. Dosahuje se tak vyšší kvality obrazu, podobnou techniku používá i nVidia na čipech TNT a TNT2. Za zmínku stojí i Environment-Mapped Bump-mapping, což je technika přispívající k vyšší věrnosti obrazu. V podstatě jde o přidání další (třetí) textury na povrch objektu, to je bohužel zaplaceno polovinou cyklu. G400 umí vykreslit dva pixely (aplikovat dvě textury na pixel) v jednom cyklu, takže v prvním cyklu jsou aplikovány Environment a Texture mapy a v dalším cyklu teprve bump mapa (to už je jen jedna operace, takže zabere jen půl cyklu).
Pokud máte zájem o instalaci poslední verze ovladačů obraťte se na adresu: http://www.matrox.com/mga/drivers, kde jsou k dispozici aktuální ovladače pro systém Windows 95/98 a Windows NT. Karta podporuje standard VESA (VBE 2.0), DPMS (energy saving) a DDC-2B (PnP monitory). Pod systémem Windows 95 dále podporuje DirectDraw, DirectVideo, Direct3D a OpenGL, pod Windows NT 4.0 pouze DirectDraw a OpenGL.
Mezi výrobci grafických čipů už se stalo tradicí, že nabízejí stejný čip v několika provedeních, které se od sebe liší pracovní frekvencí. Tomuto trendu se přizpůsobil i Matrox, takže kromě "obyčejného" G400 nabízí i rychlejší G400MAX.
Grafické karty Matrox Millenium G400 se vyznačují další nevídanou věcí - DualHead Display technologií, která umožňuje k jedné kartě připojit dva monitory. To samo o sobě není nic nového, ale Matrox používá dva nezávislé CRT řadiče, takže dva připojené monitory (VGA, TV i LCD) mohou používat různé rozlišení i obnovovací frekvence (druhý výstup je omezen na maximální rozlišení 1280x1024). Dva monitory lze použít různými způsoby - pro zvětšení pracovní plochy (na každém monitoru je část), druhý monitor lze použít jako lupu ke zvětšení detailu z prvního monitoru, případně lze druhý monitor použít jako vyhrazený DVD výstup. Matrox nabízí Millenia G400 s osmi různými kombinacemi výstupů (VGA, TV, analog LCD, digital LCD), na digitální LCD výstup si však musíme počkat až na druhou polovinu letošního roku.
Interní RAMDAC G400 pracuje na 300MHz, G400MAX na 360MHz (to je důležité pro dosažení vyšších rozlišení). Grafické karty s čipy G400 nabízí Matrox v provedení s 16MB paměti (Millenium G400) nebo 32MB paměti (Millenium G400 i G400MAX). Pro video maniaky by měl být nejpozději do konce roku k dispozici i Marvel G400. K otestování jsme dostali levnější verzi jen s jedním výstupem pro monitor. Jak si stojí G400 ve hrách můžete posoudit na benchmarkových výsledcích.
Srovnání rychlosti karet Voodoo3 2000 a Savage 4 a Matrox G400:
Quake 2 demo1 | Quake 2 massive1 | Unreal timedemo | |||||||
Rozlišení | Savage4 | Voodoo3 | G400 | Savage4 | Voodoo3 | G400 | Savage4 | Voodoo3 | G400 |
640x480 | 73,6 fps | 74,3 fps | 45,8 fps | 60,8 fps | 55,9 fps | 33,2 fps | 31,88 fps | 42,64 fps | 25,6 fps |
800x600 | 48,6 fps | 71,1 fps | 45,0 fps | 46,3 fps | 54,8 fps | 34,4 fps | 25,29 fps | 41,52 fps | 21,3 fps |
1024x768 | 30,1 fps | 46,2 fps | 43,3 fps | 28,9 fps | 44,2 fps | 32,3 fps | 15,10 fps | 39,63 fps | 16,2 fps |
Srovnání bylo prováděno na počítači této konfigurace: board P2L97 DS, procesor Celeron 400Mhz, 64MB RAM, HDD Seageate ST3914A.
Karta se prodává ve třech modifikacích osazených 16 nebo 32MB paměti viz tabulka:
Millennium G400 (single-display) | Millennium G400 (DualHead) | Millennium G400 MAX (DualHead) | |
Grafický čip | Matrox G400 (256-bit DualBus) | ||
3D podpora | VCQ 2 (Vibrant Color Quality 2 ), environment-mapped bump mapping, stencil buffering, anisotropic filtering, bilinear filtering, trilinear filtering, alpha blending, anti-aliased vectors, vertex fogging, table fogging, specular highlighting, 16-bit Z-buffering, 32-bit Z-buffering, single buffering, double buffering, triple buffering, texture mapping, MIP mapping, Gouraud shading | ||
Hlavní RAMDAC | 300 MHz | 300 MHz | 360 MHz |
Druhý RAMDAC | nemá | 135 MHz | 135 MHz |
Memory | 16 MB or 32 MB | 16 MB or 32 MB | 32 MB |
Memory type | SGRAM | SGRAM | SGRAM |
Druhý výstup | nemá | ano | ano |
TV výstup | nemá | ano | ano |
Typ karty | AGP 2×, AGP 4× | AGP 2×, AGP 4× | AGP 2×, AGP 4× |
AGP form factor | ATX | ATX | ATX |
Modelové označení | G4+MA16G (16 MB) G4+MA32G (32 MB) | G4+MDHA16G (16 MB) G4+MDHA32G (32 MB) | G4+MMDHA32G |
Testy:
S kartou byla bez problémů vyzkoušena hra DukeNukem 3D, Quake II, Unreal, Quake 3 demo ve všech nabízených VESA módech,. Dále byla zkoušena instalace a provoz ve Windows 95/98 a ve Windows NT 4.0. Zde fungovalo vše zcela bez problémů. Pro Windows NT je nutné mít minimálně nainstalován Service pack 3.
Tabulka maximálních kmitočtů pro jednotlivá rozlišení a provedení převodníků:
Rozlišení | Primární displej | Sekundární displej | |
300 MHz RAMDAC | 360 MHz RAMDAC | 135 MHz RAMDAC | |
640 × 480 | 200 | 200 | 200 |
800 × 600 | 200 | 200 | 180 |
1024 × 768 | 160 | 160 | 115 |
1152 × 864 | 140 | 140 | 95 |
1280 × 1024 | 120 | 120 | 75 |
1600 × 1200 | 100 | 100 | -- |
1800 × 1440 | 80 | 85 | -- |
1920 × 1440 | 75 | 85 | -- |
2048 × 1536 | 70 | 85 | -- |
Klady:
- Jednoduchá instalace z dodávaného CD-ROM disku (verze nebo označení 20041), součástí jsou Utility pro DOSovské programy a ovladače pro operační systémy: Windows 3.1x, Windows9x, Windows NT 4.0, Windows NT 3.5, OS2 a Direct X6.1.
Zápory:
- Ovladače Direct X6.1 jen v anglické verzi
Jedná se o značkovou AGP kartu se 32MB paměti vhodnou pro 2D/3D aplikace. Podporuje VESA módy, takže je možno používat i některé starší hry pod DOSem bez jakýchkoliv problémů. Kvalita obrazu G400 ve 2D je, jak jinak, vynikající, většinu uživatelů (hráčů) ale bude spíš zajímat výkon ve 3D hrách. Matrox G400 je vynikající se silným procesorem a ve vysokých rozlišeních. Ovšem s klesajícím rozlišením a slábnoucím procesorem se G400 propadá hlouběji a hlouběji v poli konkurentů Voodoo3, TNT2, Savage 4, Voodoo 2 SLI, TNT, Rage 128 a Banshee. Rozdíl ve výkonu G400 v 16-ti a 32-bitové hloubce barev je přitom minimální. Co z toho plyne ? Pokud chcete využít Matrox G400 ve hrách opravdu naplno, poohlédněte se po Pentium II 400MHz a vyšším.