Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.5.2008, Jan Vítek, recenze
Společnost mCubed jsme si už jednou představili v recenzi původního T-Balancer, ale to jsou už téměř 4 roky. Nyní přišel již nejvyšší čas, aby se tato firma opět předvedla, co dokázala za dlouhé roky přinést dalšího. Tím je T-Balancer bigNG (New Generation).
Xsosan | 28.7.200814:41
Čeká mne implementace tohoto zařízení do dového PC. Poradíte někdo, čím lepit ­(nebo jinak upevňovat­) ty tepelná čidla? A jakou mají vlastně horní mez teploty, kterou ještě vydrží? Dnešní pasivní chladiče na grafických kartách mohou mít provozní teplotu i přes 100 stupňů C a to se obávám, že ta plastová fólie kolem odporového drátku nemůže vydržet, že se seškvaří a pak se to celé zkratuje.
Odpovědět0  0
XBR | 25.7.200820:38
Funguje dodavany software Navigator V2 i v oper. systemu Windows Vista 64bit?
Odpovědět0  0
stopiv | 15.7.200814:40
tento produkt me zaujal jiz v prvni verzi. v porovnani s ostatnimi FAN kontrolery je to unikatni vec a nikdo jiny , pokud vim, nic podobneho nedela. Jako idealni vidim toto zarizeni k pouziti s doplnenim vetraku k velkym pasivum.
Dalsi skvela vec je ze dokaze spolehlive a kontrolovane nastartovat vetrak. Nevyhodu spatruji ve 4 kanalech­(regulace 4 vetraku­). Vek od prvni verze pokrocil, kdyz uvazim moji skrin. Do ktere se da bez uprav vmontovat 7 ventilatoru, a to jsem nezapocital vetraky CPU GA PWR CHIPSETU HDD.
Cenu bych nehodnotil, za jedinecnost se bohuzel plati vice.
Kdyz na to nemam tak holt nemam ­(jako na veyrona­).
Odpovědět1  0
Xsosan | 15.7.200814:49
Už ho mám doma. Funguje ke spokojenosti. Pokud by někomu bylo málo 4 kanály pro samostatně regulované větráky ­(na jeden konektor jich lze připojit víc, ale regulují se pak najednou­), lze prý dokoupit i několik rozšiřujících komponent ­(místo bigNG se jmenují miniNG a připojují se do té big destičky­), které umožňují připojení dalších. Bohužel, u nás se tyto rozšiřující sety zatím neprodávají. Stejně tak není možné u nás sehnat další čidla, přestože výrobce sám je dodává.
Odpovědět0  0
Xsosan | 10.6.200810:04
Umí regulátor větráky dle teploty čidel i úplně vypnout a zapnout jen nad určitou nastavenou teplotu? Rád bych, aby moje nová sestava běžela buď s pasivním chlazením ­(do určité zátěže­) nebo s aktivním a toto bylo automaticky řízené­). Umožní to tao věcička?
Odpovědět0  0
_X3ME_ | 13.5.200812:43
Tento regulátor mi běhá asi 3 měsíce a musím říct, že je opravdu super. Porovnávat ho s nějakým SW je úplná hloupost. Uvažuji s ním jako s regulátorem pro vodní chlazení, ale nepodařilo se mi korektně připojit 3­-pin flowmeteru Innovatek. Kam s ním? Na 3­-pinové konektory větáků? Nebo otáčkový kabel průtokoměru na konektor otáčkových čidel z desky?
Odpovědět0  0
misil (5) | 5.5.200813:46
nevyrabi neco podobneho i Mironet?
Odpovědět0  0
Pitbulll | 5.5.200814:45
Ano, Mironet uz pred nekolika lety montoval do svych legendarnich odhlucnenych sestav neco podobneho, jenom mnohem primitivnejsiho. Byla to mala desticka asi 5x5cm, napajena z upraveneho zdroje­(sveho casu to byly Eurocase nebo Fortrony, uz si to nepamatuju presne znacku­), umela regulovat ventilator v tomto zdroji a dalsi dva ventilatory, typicky jeden na CPU a druhy pomocny ventilator vyfukujici z case. Kazdy z techto dvou ventilatoru mel svoje teplotni cidlo a vykon ventilatoru se dal hezky nastavit v zavislosti na teplote prislusneho cidla. Komunikovalo to tenkrat pres COM port. Jestli dnes existuje nejaka vylepsena verze, nevim. Osobne si myslim ze v te dobe, kdy byla pokrocilejsi regulace otacek pomalu sci­-fi, to bylo vyborne reseni. Dnes uz je situace samozrejme trochu jinde, stejne jako Mironet...
Odpovědět0  0
HWTest (1) | 23.8.201113:05
Otázka je, jestli to funguje stejně jako ten Mironetí, tj funguje po nastavení sám o sobě?
Například nainstaluju a nastavím pod Win, rebootuju do Linuxu a bude fungovat nebo je to bez běžícího softu na nic?
To je otázka na kterou jsem v článku nenašel odpověď a je podle mě dost klíčová. Protože co když se ten soft hryzne nebo se hryzne celý systém?
Odpovědět0  0
Loli________ | 5.5.200811:59
Proc zase delaj tu aplikaci tak hnusnou, proc proboha nepouzijou skin z windows, proc?!!!???!!?!

Jinak bych to treba i byl ochotny pouzivat, ale takhle, ne! Reshackovat to a doufat a jeste ze to zaplatit, pfuj! To fakt ne. Tady je to lepsi, ze to alespon neni cely jeden velkej skin, ale jen obrazky na pozadi, ale stejne, fuj fuj fuj a jeste jednou fuj!
Odpovědět0  0
Miko_zrovnabezloginu | 5.5.200815:12
osobně považuji grafikiku ze screenshotů za vcelku povedenou, rozhodně více než příšernej XP default ;­-­)
Věc názoru, třeba to udělají skinovatelné, kdo ví...
Odpovědět0  0
Palos | 5.5.200811:12
To je ale SUPER ZBYTECNOST!!!!!
Odpovědět0  0
konvoj | 5.5.200810:57
pro podobne zarizeni neni soucasti zakladnich desek?proc vyrobci nepocitaji s lepsim rizenim ventilatoru,nez je jen zakladni v biosu,nebo softwarove.osobne vsak nemam softwarovou regulaci prilis rad,protoze nez nabehne potrebny software,bezi ventilatory vetsinou naplno.ale pokud tato softwarova regulace funguje sama o sobe bez potreby vyuzivat procesor,mohla by tento neduh vyresit. domnivam se,ze opravdouvou cestou do budoucna je cip pro ovladani vsech ventilatoru primo na zakladni desce stejne jako integrovana grafika,nebo modem.
Odpovědět0  0
PetFish (188) | 5.5.200811:04
Zkuste toto:
http:­/­/www.almico.com­/sfdownload.php
Kdyz deska podporuje rizeni ventialtoru ­(dnes uz snad temer vsechny­), tak muzete vse nastavit.
Odpovědět0  0
konvoj | 5.5.200820:06
speedfan bezi na procesoru samotnem a startuje az pri nabehu systemu. moje myslenka byla,ovladat ventilatory vlastnim cipem,ktery by byl umisteny na zakladni desce..cip by mohl nabihat +­- stejne dlouho jako bios,pripadne by mohl mit dalsi ficurky typu spousteni ventilatoru az po nacteni biosu pripadne programu tohoto spesl cipu­(za tu dobu se nic nespali­) a posleze by se ventilatory roztocily hned na pozadovane otacky s vyssim napetovym pulzem pro rozjezd...osobne se softwarovou regulaci mam spatne zkusenosti,speedfan s moji deskou nechce spolupracovat a jedina moznost je nastaveni otacek v biosu. pokud by mela regulace chlazeni vlastni cip s vlastnim programem ­(byt s rzhranim jako je amibios­) s vice volbami,pripadne zmenou softwaru a preflashovanim by slo ziskat dalsi vlastnosti,treba vcetne striktniho zadani matematicke rovnice pro otacky ventilatoru v zavislosti na teplotach, pripadne nejakou moznost aplikovat prenosovu fci regulatoru atd..ale toto uz je automatizacne slozitejsi zalezitost,jenomze o cele toto by se mohl starat separatni mikroprocesor.predpokladam,ze s nastupem novyh monitorovacich rozhrani a protokolu toto muze byt svedeno mimo vlastni procesor cpu do jednoducheho mikrokontroleru.
Odpovědět0  0
eoff (9) | 24.3.20090:07
přesně, taky nechápu, taky bych chtěl tohle zařízení, mohlo by bejt klidně jednoduší, tj. 2­-3 ventilátory + 2­-3 čidla, nastavení softwarové ale regulované hardwarově, takže běží neviditelně, a žádnej proces navíc. Jj, sem zvědavej kdy se toho dočkáme. Speedfan je výbornej program na monitoring, ale jeho regulace je doslova debilní ­(tohle není sprostý slovo, to je prostě přesnej popis skutečnosti­).
Odpovědět0  0
Pitbulll | 5.5.20088:45
Jeste 2 drobnosti doresit a nevidim zadnou chybu :­-­)
1. Jaky je rozsah frekvenci PWM? Pokud je max. frekvence nad 20kHz tak by nemelo delat problem nejake piskani od ventilatoru, ale to jsem se z tohoto clanku nedovedel.
2. Zavislost otacek ventilatoru na namerenych teplotach me pripada takova nedotazena tim, ze se bere maximalni namerena teplota jako zaklad pro vykon ventilatoru. Mnohem lepsi by bylo, kdyby si uzivatel mohl vybrat funkci podle ktere se spocita vykon ventilatoru, treba vazeny prumer z namerenych teplot atd. Idelani by byla moznost primeho vlozeni matematickeho vyrazu pro vypocet koeficientu vykonu ventilatoru :­-)
Odpovědět0  0
PetFish (188) | 5.5.20087:21
No ja nevim ... 2400 neni zas tak malo penez a obdobnou funkcionalitu ma SPEEDFAN ­- http:­/­/www.almico.com­/sfdownload.php
Kdyby ta recenze nemela na konci oceneni trefa SHW, reknu OK, ale s ocenenim mi to pripada spis jako placena inzerce ...
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 5.5.20088:10
To je zase příspěvek na úrovni. Akorát na naštvání redaktorů, nic jiného. Nejste ani si schopný si najít, co ocenění Trefa znamená a povídáte tady něco o placené inzerci.
Odpovědět0  0
PetFish (188) | 5.5.200811:02
No nevim, kde nastala chyba, posilal jsem reakci, ale jaksi tady neni. Tak to zkusim znovu.

Takze co je trefa vim. Jak se pise nize jedna o oceni pro dve nesourode kategorie:
- vykon ­(treba veyron­)
- vykon­/cena ­(treba velmi levny trabant­)
osobne povazuji smichani dvou takto nesourodych kategorii do jednoho oceneni za metodicky nespravne, ale nechme to pro ted stranou.

Myslim, ze vyrobek je sice unikatni, ale realtivne drahy a existuje k nemu funkcne podobna SW nahrada ­(byt zdaleka ne tak vymazlena­) ... a tedy si trefu nezaslouzi. Nic vic se neznazim sdelit.
To ze oceneni vyrobku pusobi na potencialni kupce jako pobidka je myslim nesporne ­(oni funguji i ty hloupe reklamy na praci prasky a malokdo je vuci reklame imuni ... kdysi se delal vyzkum s pivem ... stejne pivo ve stejnych plechovkach, jenom jednou bylo oznaceno jako levne, jednou jako drahe ... a lide z referencnich skupin byli ochotni tvrdit, ze ta piva jsou ruzna ­(chutove­) ... nekomu vic chutnalo levne, nekomu drahe­).

Takze svym prispevkem vyjadruji nazor, za kterym si stojim ­( k tomu koneckoncu diskuze je­), tak se prosim zdrzte emocionalnich hodnoceni urovne meho prispevku a mych znalosti ­(o kterych vubec nic nevite­) a zkuste reagovat racionalne a k tematu.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 5.5.200811:13
Mohu vědět, který software dokáže řídit ventilátory podle vlastnoručně rozmístěných teplotních čidel? Který software dokáže měřit průtok v hadičkách vodního chlazení a případně vypnout při poruše PC? atd atd. Ona ta funkčně podobná SW náhrada má své hodně úzké mantinely, nehledě na to, že SW regulace ­(třeba pomocí SpeedFan­) zdaleka ne vždy funguje.

Jinak bych si dovolil upravit jednu vaši větu: ­"... výrobek je unikátní, a proto také relativně drahý ..."
Odpovědět0  0
PetFish (188) | 5.5.200811:53
Ano, v pripadech, ktere popisujete samozrejme speedfan nestaci.
Sice za poslednich par let jsem vystridal vice nez 5 zakladnich desek a nesetkal jsem se s jedinou, ktera by si nerozumela se speedfanem, ale to neznamena, ze takove nebudou.
Speedfan taky umi ­(pokud vim­) jen PWM regulaci, s kterou si nektere vetraky uplne nerozumi presto mi to oceneni ­(porad­) nesedi ...
Jinak vypinani PC umi vetsina desek ­(nastavitelne v BIOSU­), obdobnou ochranu maji natvrdo ­(mozna ­"konfigurovatelnou­" rucnim prepisem BIOSu­) moderni grafiky.
Kdyz o tom premyslim, asi je problem v tom oceneni ... nevadilo by mi oceneni, ktere by bylo urcene pro unikatni a drahe vyrobky, ale ta trefa mi proste nesedi, nemuzu si pomoct :o­).
Odpovědět0  0
ASD_ | 5.5.200812:41
Ja som sa zas u speedfanu nikdy nestretol so 100% podporou, vzdy daco neslapalo idealne, ale to bolo pred par rokmi od vtedy sa to mohlo zmenit. Ale aj tak stale narazas na ine problemy, vedsina dosiek neumoznuje regulovat otacky na viac ako dvoch konektoroch a mnohe dosky celkovo nemaju dost miesta pripojenie vsetkych vetrakov a vtedy ti uz speedfan vobec nepomoze.
Odpovědět0  0
misil (5) | 5.5.200813:41
ano, Speedfan nemel problem na zadne mnou testovane desce. Parkrat nemohl menit nastaveni otacek na konektoru pro pripojeni ventilatoru ve zdroji ­(coz je problem ZD, ktera ho bere jen jako monitor otacek­). Jinak je to jen o nastaveni BIOS­-Speedfan
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 5.5.200811:45
Vašich celkových znalostí jsem se nedotkl, ale kritizujete udělení Trefy. Ocenění jasně říká, že je uděláno špičkovým produktům. Já tedy nevidím jediný problém. SpeedFan není náhrada. Já se samozřejmě také nechal trochu unést, ale kdo píše iracionálně, když píše ­"mi to pripada spis jako placena inzerce...­"?
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 5.5.200810:15
https:­/­/www.svethardware.cz­/info.jsp?name=kontakty

TREFA: Ocenění výrobku, který nás v testech zaujal například výborným výkonem, unikátními vlastnostmi, skvělou výbavou ­(u těchto vlastností bez ohledu na cenu produktu­) nebo výborným poměrem cena­/výkon. Ocenění tedy získávají špičkové nebo cenově výhodné produkty.
Odpovědět0  0
m_s | 5.5.200819:00
SW aplikace je nesrovnatelná se specializovaným HW zařízením. Ten váš superúžasný Speedfan je funkční jen a pouze jako aplikace běžící nad nějakým operačním systémem ­- zde pouze MSW! Už toto je omezení!
Nebude fukční v jiných situacích a v jiných operačních systémech. Zato HW zařízení ano. Dokonce existuje v tomto případě i podpora GNU­/Linuxu a serverových os od MS.
Navíc, poskytuje snad onen Speedfan fyzické regulátory pro ventilátory? Nikoliv, jen se snaží obskurním způsobem řídit ty stávající.
Pochopitelně si šikovný bastlíř klidně ubastlí obdobu s použitím nějakého mikrořadiče, ale kolik takových je...
V tom je smysl takových zařízení a doplňků.
Odpovědět0  0
Godric (1) | 5.5.20082:59
Konečně kus HW bez vizuálních blbostí a světýlek, zato nabitý funkcemi, co člověk vážně využije. Prostě profi nástroj. Taky bych řekl že najde velké využití při různých testech chlazení ­(např. pro webové magazíny :­) ­)

Škoda jen té vysoké ceny, kdybych si mohl do doplňků k PC dovolit tolik investovat ihned beru. Doufám, že se kvalitou tenhle regulátor probije přes všechny ty ­"čím víc barevných světel tím líp­".
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.