Megatest 19" LCD: HP L1955
10.8.2006, Pavel Kovač, recenze
Pátým v pořadí je monitor HP L1955 s technologií Prem.MVA, u něhož výrobce udává tyto parametry: odezva: 16 ms, kontrast 1000:1, jas 250 cd/m^2 a pozorovací úhly 176 stupňů v obou směrech. Jeho orientační cena je 11 000 Kč s DPH.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD: HP L1955
- Pohled do útrob a OSD menu
- Testy odezvy, hry, video a stabilita kontrastu
- Testy pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy interpolace a regulace jasu
- HP L1955 - Celkové hodnocení
Odezva
I přestože má monitor papírovou odezvu 16ms, je v reálu odezva daleko lepší. Navíc je průběh opravdu příznivý, protože nedochází k žádnému překmitu, který může způsobit šum v obraze. Je to celkem překvapivé, jak si dokáže takto starý monitor dobře vést, navíc uvážíme-li ne zrovna dobrou odezvu u Fujitsu Siemens P19-2, který má papírovou odezvu 8ms, tedy poloviční.
Odezva v závislosti na změně
Jednotlivé odezvy jsou v rozmezí 15ms a 20ms. To je opravdu výborný výsledek a je vidět, že papírová odezva může být od reálné diametrálně odlišná. Nespoléhejte na údaj výrobce, ale na vlastní oči a recenze jednotlivých panelů.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Blíže sledovaná odezva 0-175-0 má prakticky ideální průběh, teď už jen zkrátit odezvu cca 10x (z 20ms na 2ms) a bude to ideální panel pro hráče. Odezva rise=12,8ms a fall=6,8ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
I odezva typu šedá-šedá má prakticky ideální průběh. Hodnoty rise=12mm a fall=12ms.
Sledování videa
Díky vyrovnané odezvě je sledování pohyblivých obrázků velmi příjemné. Samozřejmě je odezva znatelná, ale prakticky za všech situací stejná. Navíc se v obraze nevyskytuje vůbec žádný šum. Inu je znát, že panel je starší a výrobci se v té době nehnali za papírovou odezvou za každou cenu. Dnes jsou velmi rychlé panely jako je například NEC 20WGX2 hnány za odezvou tím, že použijí silný OverDrive a v některých přechodech dojde k překmitu.
Hraní her
Hraní her je sice trochu ztížené lehkým rozdvojováním hran, ale stále není problém si zahrát i náročnou FPS hru. U hry Half-Life 2 občas docházelo ke ztrátě detailů, avšak stále je hraní přijemné. U hry Earth 2160 se při rychlém pohybu a velkém oddálení malé jednotky ztrácely v terénu.
Stabilita kontrastu
Monitor má jednu nepříjemnou vlastnost, o které se zmíním v poslední části testu tohoto monitoru. Díky ní kontrast s ubývajícím jasem prakticky lineárně klesá. Na druhou stranu klesne pouze na 65%, což je stále dobrá hodnota.