Megatest 19" LCD monitorů, část druhá: testy a vyhodnocení
11.8.2005, Pavel Kovač, recenze
Druhá část megatestu přináší testy všech panelů. Platí pravidlo čím dražší monitor tím lepší? Na závěr si shrneme jednotlivé aspekty všech modelů a vyhlásíme vítěze, kteří si odnesou od nás patřičná ocenění.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD monitorů, část druhá: testy a vyhodnocení
- HP 1955
- BenQ FP91V+
- LG 1980Q
- ADI A920
- Fujitsu-Siemens ScenicView P19-2
- Neovo M-19
- Závěr
Jak jsme testovali?
Testování LCD monitorů je vcelku složitá záležitost. A tak je nutné si nejprve stanovit pravidla, aby byly výsledky porovnatelné. Také zachytit veškeré aspekty do formy, aby měly nějakou vypovídající hodnotu není vždy jednoduché. Například takové podání barev při focení závisí na použitém fotoaparátu (jeho kvalitách) a i kdyby byl sebekvalitnější přístroj, tak nikdy nedosáhne toho, aby zachytil celou pravdu. Proto bude u všech testů i slovní hodnocení. Nejde o tak jednoznačný výsledek jako například u grafických karet, kde vidíme framerate popř. body, kterých daná karta dosáhla.
Na focení byl použit fotoaparát Nikon D70 a v případě potřeby externí blesk.
Doba odezvy
Dobu odezvy jsme měřili pomocí vytvořených flash animací. První je sestavena tak, aby se dala "změřit" ideální doba odezvy, naopak druhá je pro odezvu typu grey-to-grey. Flashový soubor v .exe formátu si můžete stáhnout na následujících odkazech:
Ideální odezva (plná velikost) a odezva typu grey-to-grey (plná velikost)
Tyto dvě animace stačí zobrazit přes celou obrazovku (CTRL+F), vyfotit s časem 1/60s a porovnat.
Jako další test na měření odezvy jsme použili testovací program PixPerAn. Tento jsme však nefotili a pouze prováděli pozorování.
Dále se posuzovala odezva při sledování filmů (jaké filmy byly použity viz. "Podání barev"). Hodnotila se míra při tmavých scénách a při sluncem zalité krajinky.
Jako herní testy jsme zvolili Half-Life 2 a UT 2003.
Pozorovací úhly
Tuto vlastnost je také velmi těžké zachytit fotoaparátem. Obvykle se totiž do hry dostává i kvalita antireflexní vrstvy. A tak se v mnoha případech budete muset spolehnout na slovní popis a samozřejmě na specifikace výrobce. Právě pozorovací úhly jsou totiž udávány celkem dobře a výrobci nám v tomto ohledu říkají pravdu. Přesto jsme se snažili nafotit vše a u každého testu vám přineseme obrázek pod úhlem 45° ze strany a zespoda. Poté také pohled z levé strany (maximální úhel než se začal monitor lesknout a fotografie byla znehodnocena), to samé znovu zespoda.
- obrazec pro určování pozorovacích úhlů a zároveň i pro podání barev -
- kliknutím otevřete v plné velikosti (PNG -1280x1024x24b) -
Podání barev
Podání barev je jedna z nejsložitějších vlastností monitorů. Každému se libí trochu jiné barvy. Někdo má rád zářivé barvy, někdo naopak upřednostňuje barvy méně výrazné. Například na kancelářskou práci se hodí více méně zářivé barvy. To si však každý musí objasnit sám a nejlepší si je nějaký ten monitor nechat předvést v obchodě. Je tedy dobré spoléhat na své oči, ale zároveň si nechat poradit od recenze, která vás může upozornit na některé neduhy, kterých jste si třeba ani nevšimli.
Pro test jsme použili obrázek barevných přechodů (z bílé do černé a obrazec obsahující barvy RGB) a sadu fotografií. Samozřejmostí je i sledování videa. Byly použity HDTV 720p trailery z her Quake 4, Dead Rising a Call of Duty 2. Poté jsme sledovali stále stejnou scénu Hvězdných Válek Episody 1 z DVD, konkrétně šlo o závody kluzáků. Tímto jsme také zjišťovali dobu odezvy.
- tyto dva obrazce jsou vhodné pro pozorování barevných přechodů -
- kliknutím otevřete v plné velikosti (PNG -1280x1024x24b) -
- sada fotografií včetně barevných přechodů vám odhalí úskalí v počtu barev -
- kliknutím otevřete v plné velikosti (PNG -1280x1024x24b) -
Poslední obrazec odhaluje, jak si monitor poradí s oddělením jemných odstínů barev. Konkrétně jde o zobrazení tmavě šedé na černém podkladu a naopak světle šedé na bílém podkladu. Hodnota Grey-in-Black (šedá na černé) uvedená v poměru dvou čísel (např. 2/0) vyjadřuje situaci, kdy je na panelu poslední rozeznatelný rozdíl u barvy RGB[2,2,2] na černém podkladu RGB[0,0,0]. Čím je tedy první číslo nižší (minimum je 1), tím je monitor v tomto ohledu lepší. Analogicky je pak u světle šedé na bílé (Grey-in-White) uvedena jako např. 253/255, hodnota 253 udává RGB[253,253,253] - světle šedá barva a hodnota 255 pak RGB[255,255,255] - bílá barva. Naopak zde čím je první číslo vyšší (maximum je 254), tím je na tom panel lépe.
Podsvícení
Posledním aspektem byla rovnoměrnost podsvícení a také jeho intenzita v noci. K tomuto posloužil obrázek černé barvy a zatemněná místnost. Poté jsme vyfotili při čase 1s celou plochu a tím byly dost zvýrazněny nerovnoměrnosti podsvícení.
Teď když máme vše potřebné pro testy, tak již stačí "jen" otestovat. Nyní přichází pravděpodobně nejdůležitější část našeho megatestu. Tou je zkouška ohněm. Před každým testem si uvedeme stručnou tabulku technických specifikací udávaných výrobcem, sice jsme si je již uváděli při představování monitorů, ale jistě nezaškodí si je připomenout. Poté již budeme postupovat podle uvedené metodiky.
Doplnění metodiky (dne 20.9.2005)
Toto doplnění metodiky bude použito až u nových testů (od 20.9.2005). Bohužel není možné znovu získat monitory a provést na nich další testy.
Interpolace v nižším rozlišení
Velký počet uživatelů zajímá jak kvalitně LCD panel interpoluje obraz při nižším rozlišení. Důvod je prostý, hodně z vás některé hry hraje v nižším rozlišení jen kvůli tomu, že nemáte dostatečně výkonnou grafikou kartu. A právě z tohoto důvodu se od nynějška zaměříme i na tento aspekt LCD panelů.
Použili jsme dva testovací obrazce. První je ikonka programu Lotus Notes.
Tento obrázek stačí zobrazit ve 100% při rozlišení 800x600 a vyfotit na makro. Druhý testovací obrazec má pravidelný geometrický tvar a ukazuje především jak se vyrovná monitor s textem či čárami.
Pro doplnění je zde připraven i obrázek v 1280x1024.
OSD menu
Jako další doplnění budeme porovnávat kvalitu OSD menu každého monitoru. Další povídání asi není třeba. Zkrátka a jednoduše ukážeme fotky a popíšeme jak se monitor ovládal.