Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Megatest 19" LCD pro hráče: Acer AL1951Cs a Ds

4.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Megatest 19" LCD pro hráče: Acer AL1951Cs a Ds
Druhým a třetím v pořadí se staly panely Acer AL1951Cs a AL1951Ds. Jejich parametry jsou naproto stejné. Odezva 4 ms, kontrast 700:1, jas 400cd/m2 a pozorovací úhly jsou v horizontálním směru 150° a ve vertikálním 135°. Jediný rozdíl je v povrchové úpravě, jeden je zkrátka lesklý a jeden klasicky matný.

Odezva


Panely ve verzi Cs má udávanou odezvu 4 ms, verze Ds naopak 2 ms. O to větší překvapení bylo to, že po změření všech hodnot a jejich vzájemném porovnání jsem došel k závěru, že jde pouze o chybu měření (odchylka od obou monitorů byla do 0,1 ms maximálně). Je to dovné že výrobce udává dvě různé odezvy pro shodné panely. Na druhou stranu pokud je odezva dobrá (to uvidíme za chvíli) tak se není čeho obávat. Nakonec jsem tedy hodnoty zprůměroval a sjednotil pro oba monitory. Průměrná celková odezva je solidních 11,8 ms. To je hodnota, která patří leckterému 2 ms panelu a oba Acery jak Cs tak i Ds si za to zaslouží pochvalu. Velice příjemná je odezva v tmavých tónech, kde nedochází k překmitu (resp. je velmi malý), a tak se odezva pohybuje kolem 5 ms. Bohužel s hodnotou 0-150-0 se překmit výrazně zvětší a tím i prodlouží měřenou odezvu až téměř k 17 ms. Pro úplnost: průměrná odezva rise = 10,6 ms a fall = 1,2 ms.


Odezva v závislosti na změně

Opět se podíváme na odezvu 0-175-0 trochu podrobněji. Hned na první pohled je zde vidět poblikávání podsvětlovacích trubic. Změřit odezvu však problém není, a tak si uveďme její konkrétní hodnoty. Rise = 16,6 ms a fall = 1,3 ms. Je zde dobře vidět překmit, který má na svědomí technologie OverDrive. Je to trochu škoda, protože tím monitor hodně ztrácí a jeho odezva se prodlužuje.


Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)

I odezva typu šedá-šedá (50-200-50) je na tom stejně. Překmit sice není až tak velký, ale jinak je to jako přes kopírák stejné s 0-175-0. Potěšila mě jedna věc - u odezvy fall se nevyskytuje podkmit, který by odezvu jistě výrazně prodloužil. Hodnoty jsou rise = 15,9 ms a fall 2,3 ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)


Inputlag


Stejně jako předchozí Acer AL 1917Csd mají i tyto dva monitoru prakticky nulový inputlag. Opět je to dáno nejspíše tím, že rozlišení a barevná hloubka již dnes pro čipy není žádný problém a zkrátka vše stíhají v reálném čase. Naměřený inputlag je 3,6 ms, ale toho si jen těžko někdy všimnete a daleko více se na spoždění projeví odezva samotného panelu.


Inputlag

Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Filmy rozdělím na dvě skupiny. První bude patřit modelu AL1951Cs (matný) a druhá pro AL1951Ds (lesklý - CrystalBright)

AL1951Cs: Tento model si zaslouží celkem velké uznání. Přestože má matnou obrazovku, dokázal velice dobře podat černou barvu. Navíc díky lehce vyššímu jasu (400 cd/m2, většina 19" TN má 300 popř. 270 cd/m2) jsou i prosluněné scény velice poutavé. Navíc díky slušné odezvě jsou tmavé scény velice dobře proklesleny, a tak si horory vychutnáte v plné své černo-rudé kráse. U HD filmů (720p - víc monitor nezvládne) jsem však zaznamenal lehký šum v obraze, ale není to vůbec nic tragického. Už jsem viděl o mnoho horší. Navíc spousta lidí si tohoto šumu ani nevšimne a pokládá ho za šum vytvořený kamerou.

AL1951Ds: U tohoto modelu platí prakticky to samé, pouze si k obrazu přidejte o mnoho větší hloubku obrazu a ještě jasnější prosluněné scény. Obraz zkrátka vypadá živěji a pro filmy se hodí daleko více. Nesmíme však zapomínat na jednu velice důležitou vlastnost. Pokud zasvítí na monitor slunce, tak se v něm začne odrážet kde co a moc toho nevidíte. To samé platí i pro velmi tmavé scény. Proto vždy pamatujte na dobré zatemnění místnosti pro lepší požitek z filmu.


Hraní her




U her již postrádá smysl rozdělovat monitory od sebe. Jistě si každý dokáže představit co lesklá obrazovka udělá s obrazem a ostatní vlastnosti jsou shodné, Zpět ale k samotným hrám. Jediný slabý článek je u hry Half-Life 2 (až je to divné, že stále zmiňuji právě HL2, ale je to zkrátka tak), kde se projevuje překmit a hrany se lehounce rozdvojují. Stále je to však v rámci mezí a pokud se na to vysloveně nezaměříte, je vše v pořádku. U her jako je EARTH 2160 se s tímto jevem však vůbec nesetkáte a hra se hraje velice pěkně. Ve hře Unreal Tournament 2004 se odezva projevuje jen občas, zkrátka pokud zaběhnete do tmavších míst, je vše v pořádku, v světlejších místech však lehce vidíte šum v obraze. Inu nic není dokonalé, pouze dobré.


Stabilita kontrastu


Oba monitory bohužel neumí regulovat jas pomocí podsvětlovacích trubic, a tak si stabilitu kontrastu nezměříme. Samotný kontrast při maximálním jasu však změřit problém není. Zde jsem byl lehce překvapen, protože lesklý (AL1951Ds) dosáhl o něco lepšího výsledku a to 143:1 oproti 129:1 u modelu AL1951Cs.