Megatest 19" LCD pro hráče: BenQ FP93GX
12.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Devátým v pořadí se stal BenQ FP93GX, který má lehce nadprůměrné papírové parametry. Odezva činí 2 ms, kontrast 700:1, jas 300cd/m2 a pozorovací úhly jsou v 140° v horizontálním směru a 135° ve směru vertikálním. Půjde o favorita testu? Neváhejte a čtěte dále.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD pro hráče: BenQ FP93GX
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - odezva, inputlag, hry, video a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení
Odezva
Stejně jako verze FP93GX+ i tento monitor má 2 ms GTG odezvu. Tato odezva patří k papírově k nejlepším, tak uvidíme, co si pod tímto označením představuje BenQ. Recenze na BenQ FP93GX+ nám ukázala, že odezva až tak ideální není a občas vyskočí k velmi vysoké hodnotě. I tento "nepluskový" model má prakticky stejné průběhy v jednotlivých odezvách. Průměrná odezva rise = 13,5 ms a fall = 2,6 ms. V součtu to tedy dává celkovou průměrnou odezvu 15,2 ms, což sice není až tolik, ale na 2ms panel to rozhodně nevypadá.
Odezva v závislosti na změně
Pojďme se podívat na jednu konkrétní odezvu a to 0-175-0. U ní je velice dobře vidět překmit i její prodloužení. Hodnoty rise = 15,4 ms a fall = 1,6 ms. V průběhu odezvy, také vidíte blikání podsvícení, které nelze nastavit tak, aby neblikalo a i při maximálním jasu lehounce poblikává.
Odezva 0-175-0 (30ms/dílek)
U odezvy šedá-šedá je průběh naprosto stejný, jen překmit je o něco větší. Překvapila mě odezva fall, která ani u typu šedá-šedá nemá žádný překmit (resp. podkmit). Bohužel překmit u rise je viditelný a přesahuje hodnotu 20%, což je opravdu mnoho. Hodnoty jsou rise = 25,4 ms a fall = 2,4 ms.
Odezva typu šedá-šedá (30ms/dílek)
Inputlag
Stejně jako u vylepšené verze FP93GX+ i zde je inputlag naprosto bez problémů. Ve své podstatě jej nemáte sebemenší šanci zpozorovat. Inu i zde se potvrzuje to, že 19" modely problémy s inputlagem prakticky nemají.
Inputlag
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Video je u tohoto modelu na velmi slušné úrovni. Odezva nečiní nikterak výrazné problémy a pouze u HD videa máte šanci zpozorovat šum v obraze. Samozřejmě zkušené oko to pozná, ale pokud se na film díváte poprvé, nevšímáte si každého detailu a spíš se soustředte na děj, tak si šumu příliš všímat nebudete. Dalším problémkem je malinko nižší hloubka obrazu. Toho si opět všimnete hlavně v tom případě, když si postavíte FP93GX+ a FP93GX vedle sebe. Zkrátka těch 100:1 navíc je znát a pokud máte na výběr, kupte si zkrátka novější a vylepšený model s pluskem na konci.
Hraní her
Odezvu u her nelze hodnotit jinak než jako uspokojující a okem nerozeznatelnou od modelu FP93GX+. Ve výsledku si tedy u hry Half-Life 2 všimnete občasného rozdvojování hran a sem tam i nějakého toho šumu v obraze. U hry EARTH 2160 se samozřejmě většina těchto neduhů smazává, resp. nejsou prakticky vidět. Strategie jsou sice na odezvu náročné, ale při hraní to obvykle příliš nevadí, a tak se nemusíte ničeho bát. Opět si neodpustím věty, které jsem vyslovil již u FP93GX+: "Monitor patří do takové střední třídy v 2 ms panelech a určitě se najdou i lepší kousky s kratší odezvou. Na druhou stranu je odezva dobrá a nezklame."
Stabilita kontrastu
BenQ zde asi použil lehounce jinou regulaci jasu, protože ten klesá o něco méně než u modelu FP93GX+. Každopádně i zde je jas regulován softwarově, a tím dochází i ke snižování gamutu. Maximální naměřený kontrast je 75:1.