Megatest 19" LCD pro hráče: Fujitsu Siemens ScaleoView H19-1
9.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Šestým v pořadí se stal Fujitsu Siemens H19-1, který má lehce nadprůměrné parametry. Odezva 2 ms, kontrast 700:1, jas 300cd/m2 a pozorovací úhly jsou v obou směrech stejné 160°. Tento kousek se vyznačuje hlavně velice nápaditým designem. Inu směle do něj.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD pro hráče: Fujitsu Siemens ScaleoView H19-1
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - Odezva, inputlag, video, hry a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení
Odezva
Další 2ms TN panel je tu a také další neodpovídající reálná odezva. Inu je to boj a údajům v odezvě od výrobce prakticky nemůžete věřit a to bez výjimky. Prostě každý výrobce se snaží udávat tu nejlepší dosaženou odezvu a jak se chovají ostatní změny, to už zdárně tají. Průměrná celková odezva činí 16,15ms což je více než dost. Největší zásluhu na tom má velký overdrive při odezvě rise, naopak odezva fall je na tom velice dobře. To je pro technologii TN celkem typické.
Odezva v závislosti na změně
Podrobněji sledovaná odezva 0-175-0 vykazuje lehce nezvládnutý OverDrive. Nejdříve dojde k překmitnutí, poté si elektronika "uvědomí", že zobrazená barva není ta o kterou si grafická karta žádá a sníží napětí na pixelu. Bohužel opět dojde k podkmitu a následnému navrácení (a opět překmitu). Takto to pokračuje do nekonečna, zkrátka monitor nikdy nezobrazí přesně hodnotu RGB[175,175,175]. To je trošku škoda, ale pro hráče to nemusí být až tak velký problém. Prvním překmitem se bohužel prodlouží i odezva rise až k hodnotě 16ms. To je na dvou milisekundový panel opravdu hodně. Naštěstí reputaci trošku vylepšuje odezva fall s hodnotou 1,4ms.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Podobně na tom je i odezva typu šedá-šedá (50-200-50). I zde dochází k překmitům a jakémusi netrefování se do požadované hodnoty. Nejprve jsem si myslel, že je to způsobené podsvícením (mohlo by blikat i při maximálním jasu), ale když snižuji jas, blikání podsvícení má jinou frekvenci. Další fakt, co mě utrvdil v tom, že nejde o blikající podsvícení, je ten, že při hodnotě RGB[255,255,255] - bílá barva, k tomuto jevu nedochází. Zkrátka zde již nemá monitor kam překmitnout a nastaví maximální napětí na pixel. Hodnoty rise=16,3ms a fall=2,2. Odezva fall se sice téměř zdvojnásobí, pokud není požadována zcela černá barva RGB[0,0,0], ale stále jde o tak krátký čas, že odezva nepředstavuje problém.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Inputlag
Nemusím snad připomínat, že tato vlastnost je pro profesionální hráče velice důležitá a pokud by měl monitor velký inputlag, tak by se mohlo hraní FPS her velice ztížit. Naštěstí u 19" modelů není elektronika tak zatežována a spočítání 1 310 720 pixelů není až tak velký problém. Navíc většina monitorů pracuje pouze s 6-bit barvami a to také výrazně elektronice ulehčuje výpočet.
Inputlag
Na grafu velice dobře vidíte nulový inputlag, resp. takový, že jej ani nelze změřit na osciloskopu. Díky tomu je hraní her zcela v pořádku a jediné, co může vadit, je ona trošku delší odezva. Na grafu také vidíte průběh odezvy rise pro hodnotu 0-255-0 (černá-bílá-černá), je zde dobře vidět, že se monitor již "trefí" do požadované polohy (bílá) a odezva se tím velice zkrátí.
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
U klasického SD (PAL rozlišení apod.) videa nedochází k výraznému problému a dokonce bych monitor ocenil jako velice dobrý. Avšak u HD videa je již lehce znatelný šum v obraze. Malým překvapením bylo barevné podání. Je to zvláštní, ale barvy jsou při videu výborné. Hloubka obrazu je také velice dobrá a podání černé taktéž. Inu je vidět, že i nepovedený OverDrive nemusí být úplně na překážku.
Hraní her
Když jsem zapnul první hru (Half-Life 2), tak jsem byl velice mile překvapen dobrou odezvou. Je to zvláštní, ale při praktickém hraní her není překmit způsobený technologií OverDrive prakticky znatelný. Je to možná dané tím, že hra je neustále v pohybu a to, že se zobrazí trošku jiná barva, lidskému oku nevadí. Navíc překmit je vcelku malý (je prakticky na hranici toho, jestli se má nebo nemá započítávat). Navíc díky nulovému inputlagu máte ty nejlepší reakce a nic vám neunikne. V tomto ohledu je monitor na velice dobré úrovni, avšak stále se musí přihlédnout na onen OverDrive a v celkovém výsledku asi tak dobře monitor nedopadne. U ostatních her není problém s odezvou prakticky vůbec. Pouze u strategie EARTH 2160 jsem zaznamenal u statického obrazu lehký šum v obraze právě díky onomu nepovedenému OverDrive, ale je to spíš takový drobný detail, kterého si jen těžko někdo všimne (musíte opravdu hodně zkoumat).
Stabilita kontrastu
Kontrast s měnícím se jasem trošku kolísá, ale stále je na velice dobré úrovni. Pokles k 77% kontrastu maximálního není až tak výrazný rozdíl.