Megatest 19" LCD pro hráče: LG L1960TR
13.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Desátým v pořadí se stal LG L1960TR, který má vysoce nadprůměrné papírové parametry. Odezva 2 ms, kontrast 3000:1 (dynamický), jas 300 cd/m2 a pozorovací úhly jsou v obou směrech stejné 170°. LG se vždy snažil klást velký důraz na design a ani tento panel není výjimkou.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD pro hráče: LG L1960TR
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - Odezva, inputlag, video, hry a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení
Odezva
Máme tu další dvoumilisekundový panel, uvidíme jak si poevede v drsné konkurenci dalších 2 ms panelů. V praxi se klidně může stát, že jsou panely s 2 ms a 5 ms dost podobné, nebo dokonce 5 ms panel bude rychlejší než 2 ms. Průměrná hodnota rise je 10,6 ms a fall 1,1 ms. Celková průměrná odezva tedy činí 11,7 ms.
Odezva v závislosti na změně
U odezvy 0-175-0 dobře vidíte velice příznivý průběh. Dokonce i technologie OverDrive nenapáchala žádnou neplechu a vše je jak má být. Zkrátka a jednoduše naprosto ideální průběh s hodnotami 13,2 ms pro rise a 1,2 ms pro fall.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Bohužel odezva typu šedá-šedá je na tom podstatně hůře. Technologie OverDrive již výrazně prodlužuje odezvu díky velkému překmitu, který dosahuje cca 20%. Odezva rise dosahuje celých 14,2 ms a fall 2,6 ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Inputlag
Nemusím snad připomínat, že tato vlastnost je pro profesionální hráče velice důležitá a pokud by měl monitor velký inputlag, tak by se mohlo hraní FPS her velice ztížit. Naštěstí u 19" modelů není elektronika tak zatežována a spočítání 1 310 720 pixelů není až tak velký problém. Navíc většina monitorů pracuje pouze s 6-bit barvami a to také výrazně elektronice ulehčuje výpočet.
Inputlag
Na grafu velice dobře vidíte nulový inputlag, resp. takový, že jej ani nelze změřit na osciloskopu. Díky tomu je hraní her zcela v pořádku a jediné co může vadit je ona trošku delší odezva. Na grafu také vidíte průběh odezvy rise pro hodnotu 0-255-0 (černá-bílá-černá), je zde dobře vidět, že se monitor již "trefí" do požadované polohy (bílá) a odezva se tím velice zkrátí.
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Monitor vykazoval slušnou hloubku obrazu a kvalitní podání černé barvy. Naopak při sledování HD videa byl dobře vidět šum v obraze způsobený překmity. Barevné podání trošku hapruje v tmavých téonech, kde monitor zobrazuje černou barvu trošku zešedlou.
Hraní her
U her se projevije dosti nepěkný překmit, který způsobuje viditelné rozdvojování hran. Toho si všimnete hlavně u hry Half-Life 2 a tentokrát jsem výjimičeně tento jev spozoroval i u hry Unreal Tournament 2004. Je to škoda, protože jinak není panel obrazově až tak špatný a určitě by hodně lidem vyhovoval (deisgn atd.). U hry Need For Speed Most Wanted (bez SW motion bluru) je opět vidět lehké rozdvojování hran, ale již ve značně menší míře. Poslední hra (Earth 2160) již žádné problémy nemá a na monitoru se hraje velice dobře.
Stabilita kontrastu
Díky tomu, že lze jas regulovat pomocí podsvětlovacích trubic, je kontrast v celém rozsahu jasu dost vysoký. Dokonce při nejnižším jasu je kontrast příjemně vysoký (92%). Maximální kontrast je 238:1.