Megatest 19" LCD pro hráče: Philips 190C7FS
20.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Patnáctý v pořadí je model Philips 190C7FS. Jeho parametry jsou následující: odezva 5 ms, kontrast 800:1 a jas 300 cd/m2. Pozorovací úhly jsou v obou směrech stejné: 160°. Philips si dal u tohoto modelu záležet také na designu, ale především se přesvědčíme, jak si povede v testech.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD pro hráče: Philips 190C7FS
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - odezva, inputlag, vido, hry a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení
Odezva
Philips je v tomto testu zastoupen 5ms panelem, leží tedy na pomyslné hranici a nelze očekávat nikterak zázračné výsledky jako u 2 ms panelů. Praxe nás samozřejmě naučila nevěštit z křišťálové koule a počkat si na výsledky měření. Ty bohužel potvrdily předchozí domněnky a průměrná celková odezva 18,7 ms mluví za vše. Největší podíl, jak už to tak bývá, má na celkové odezvě odezva rise s průměrnou hodnotou 17,2 ms. Na odezvu fall toho tedy již moc nezbylo a 1,4 ms by s klidem slušelo i 2ms panelu.
Odezva v závislosti na změně
A proč je odezva rise natolik dlouhá? Je to jednoduché: schody. Elektronika očividně nemá tak dobré naprogramování a zkrátka neví, jak se co nejrychleji přiblížit k dané barvě. Samozřejmě to může být dáno i samotným panelem, který by tak velké přepětí po dlouhý čas neunesl a výrobce zkrátka chtě nechtě musí na chvilku polevit. To jsou však jen spekulace a jsou prakticky k ničemu, protože samotnou odezvu to nezmění. Vraťme se tedy k hodnotám: rise = 22,4 ms a fall 1,8 ms.
Odezva 0-175-0 (20ms/div)
Situace se opakuje i u odezvy šedá-šedá. Navíc přibyly schody i u odezvy fall, čímž se výrazně prodloužila. Rise 20,8 ms a fall = 5,8 ms. Je to vskutku škoda, protože panel jako takový má nejspíš na víc.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/div)
Inputlag
Ani Philips se svým modelem 190C7FS nemá problémy s inputlagem. Opět se sice dá inputlag změřit (2 ms), ale nestojí to prakticky za řeč, protože takto krátký inputlag lidské oko nemá sebemenší šanci zpozorovat a dovolím si tvrdit, že hodně myší má lag větší.
Inputlag (4ms/div)
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Video je díky nulovému překmitu v odezvě zcela bez šumu a to vidím velice rád. Samozřejmě ony schody způsobují zase jiný problém. Tím problémem je nepřirozené barevné podání, ale to není až tak důležité jako šum v obraze, který způsobuje nepřirozené barevné podání také a navíc je o hodně víc vidět. Samotné barvy u tohoto panelu nejsou nikterak špatné, ale scéna musí být dostatečně pomalá, aby se subpixely (krystaly) stihly pootočit do správé polohy. Kontrast a hloubka obrazu jsou však dostatečné a myslím, že problémy způsobovat nebudou. Tmavé scény jsou dobře prokresleny a barevný posun je u nich vidět asi nejméně.
Hraní her
Hry, hry, ach ty hry. Ač se může 5ms odezva u tohoto monitoru zdát vcelku dobrá, tak oproti 2ms panelům je již pouze průměrná. Hrany se rozdvojují dost znatelně a textury také nejsou zrovna dvakrát ostré. Před rokem, možná dvěma, bych ještě sice u takovéhoto panelu pěl ódy, ale dnes je situace zcela jiná a musíme na ni brát ohledy. Zpět ale ke hrám. U hry Half-Life 2 jsem zpozoroval obvyklé rozdvojování hran, to však není nic nevídaného. Tato hra je natolik náročná na odezvu, že se před ní jakékoli LCD třese a jediné, co ji zvládne bez problémů, jsou CRT monitory. U EARTH 2160 je menší problém s rozmazáváním textur. U Need for Speed Most Wanted a podobných her sice problémy také jsou, ale pokud necháte zapnutý SW motion blur, tak si odezvy prakticky nevšimnete a hru si užijete (tedy pokud ji máte rádi :-) ).
Stabilita kontrastu
Regulace jasu se provádí pomocí podsvětlovacích trubic, a tak by kontrast neměl tolik klesat. Navíc tím nepřicházíte o gamut. Přesto kontrast lehce klesá a nejnižší hodnota je 55 % kontrastu maximálního. Maximální námi naměřený kontrast je 132:1.