Megatest 19" LCD pro hráče: Samsung 931C
17.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Dvanáctým v pořadí se stal Samsung 931C, který má oproti ostatním hodně nadprůměrné parametry. Odezva 2 ms, kontrast 2000:1 (dynamický), jas 250cd/m2 a pozorovací úhly jsou v obou směrech stejné - 160°. Na stránkách výrobce se tento monitor honosí rozšířeným gamutem a uvidíme tedy, jak si povede.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD pro hráče: Samsung 931C
- Pod kapotou a OSD menu
- Testy - odezva, inputlag, video, hry a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení
Odezva
Opět tu je papírová odezva 2 ms, která má přesvědčit zákazníky o tom, že panel je skutečně určen primárně pro hráče a s odezvou nemá problémy. Jak si však stojí v testech? První pohled na graf vše prozrazuje, celková odezva začíná na 10,7 ms a končí až u 17,3 ms. Rozpětí to je sice malé, ale na 2 ms panel je hodně posunuto nad hranici 10 ms. Největší zásluhu na tom má lehce nezvládnutá technologie OverDrive, ale o tom později. Průměrná celková odezva činí 14,3 ms, průměrná odezva rise = 13,5 ms a fall = 0,8 ms.
Odezva v závislosti na změně
Průběh odezvy 0-175-0 upozorňuje na jednu vadu na kráse. Tou jsou shody při odezvě rise, kvůli čemuž se odezva výrazně prodlužuje. Monitor si "uvědomí" to, že nezobrazil správnou barvu až ve chvíli, kdy má zobrazit barvu další - tedy po celém jednom framu (16,6 ms). Odezva rise činí 12,5 ms a fall koresponduje s průměrnou fall, tedy 0,8 ms.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Ale co to mé oko nevidí, resp. oko sondy. U odezvy typu šedá-šedá, dochází k velmi výraznému překmitu a to až na hodnotu 30 % přes. Navíc opět si monitor uvědomí tuto situaci také až po jednom framu, a tak se na zcela správnou hodnotu dostane až za téměř 35 ms. Při měření jsou však stanovena jiná pravidla, a tak je odezva rise rovna 25,1 ms. U odezvy fall dochází k podobnému jevu, což odezvu výrazně prodlužuje až k hodnotě 9,2 ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Inputlag
Ani samsung se svým MagicColor čipem nezklamal a inputlagem jeho 19" modely prakticky netrpí. Hodnota inputlagu 4 ms ani nestojí za řeč a v praxi si ji všimnout ani nemůžete.
Inputlag
Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.
Sledování videa
Nejdříve se zaměříme na obraz jako takový, tím myslím hloubku atd. Právě hloubka je vcelku slušná a u filmů si ji vychutnáte se vším všudy. Tmavé scény působí velice dobře a celý obraz je pěkně dynamický. Barevně je také vše v pořádku a onen zvětšený gamut (97 % NTSC) je zkrátka na obrazu znát. Bohužel jsou zde i negativní vlastnosti, hlavně odezva, která činí největší problémy a to převážně u HD videa. Šum, šum a zase šum, právě šum v obraze vidíte kvůli onomu velkému překmitu. Pokud máte video s 30 fps (NTSC) či 25 fps (PAL), tak zkrátka monitor u rise překmitne a ještě v tom samém snímku videa nastaví správnou hodnotu, a proto je vidět onen šum. Pokud by bylo video s 60 fps, tak by onen šum vidět nebyl, ale zase by hodně utrpělo barevné podání. To už jsou ale úvahy, které nechám na pokoji. Videa na tomto monitoru jsou dobrá, ale nesmíte si všímat šumu, což je občas dost těžké.
Hraní her
I u her se projevuje onen překmit, který má zde za následek hlavně rozdvojování hran a u textur lehký šum. Proč je zde šum jen lehký? Inu je to právě tím, že hry obvykle mají více fps a šum se tolik neprojeví. U hry Half-Life 2 uvidíte největší problémy s rozdvojováním hran a šumem v obraze. U hry Need for Speed Most Wanted je znatelné, jak se sem tam rozdvojují hrany, ale jinak je prakticky vše v pořádku.
Stabilita kontrastu
Kontrast lze regulovat pomocí podsvětlovacích trubic, a tak kontrast klesá pozvolněji a nesnižuje se gamut. Maximální naměřený kontrast je 122:1.