Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Megatest 19" LCD pro hráče: Samsung 960BG

19.4.2007, Pavel Kovač, recenze
Megatest 19" LCD pro hráče: Samsung 960BG
Čtrnáctým v pořadí se stal Samsung 960BG. Udávaná odezva je 4 ms, kontrast 700:1 a jas 300cd/m2. Pozorovací úhly jsou v obou směrech stejné 160°. Samsung si u tohoto modelu dal velmi záležet na designu a ergonomii. Jako jediný panel v Megatestu poskytuje funkci pivot, takže směle na něj.

Odezva


Jaká je odezva tohoto krasavce? Udávaná odezva GTG (šedá-šedá) je 4 ms, což je v rámci tohoto Megatestu střední hodnota. V reálnu je odezva vcelku dobrá, protože průměrná celková odezva činí pěkných 11,8 ms. Takováto hodnota odpovídá leckterému 2 ms panelu. Největší podíl na celkové odezvě opět nese odezva rise která má v průměru délku 9,8 ms, naopak fall se svými 2 ms pouze panel vylepšuje.

Odezva v závislosti na změně

Koukněme se na odezvu 0-175-0. Ta ihned na první pohled netrpí žádnou nemocí jako je překmit, schody atd. Zkrátka průběh je jedním slovem ideální. Samozřejmě nyní nehodnotím délku samotné odezvy, protože ta by byla ideální pod 1 ms. Nechvalme však dne před večeří a počkejme si, co předvede odezva typu šedá-šedá. Hodnoty pro 0-175-0 jsou 10,5 ms pro rise a 2,2 ms pro fall.


Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)

A je to tu, ona večeře trošku zhořkla v puse. Odezva šedá-šedá (50-200-50) již trpí nepříjemným překmitem, který velmi často způsobuje šum v obraze. O tom si však povíme až u testů videa. Takto velký překmit způsobil to, že odezva se prodlouží až na nepěkných 27,6 ms u rise. Fall sice překmit nemá, ale i přesto se jeho délka o něco zvětšila: 5,8 ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)


Inputlag


Další Samsung v řadě a ani jeden netrpí inputlagem. Opět se zde potvrzuje to, že inputlag mají obvykle pouze velké monitory s velkým rozlišením, kde elektronika zkrátka nestíhá vše zpracovávat v reálném čase. Inputlag se sice povedlo změřit (2 ms), ale to je hodnota natolik krátká, že ji nemáte šanci postřehnout.


Inputlag

Pozn.: Šedě je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




Video se stává díky lesklé obrazovce výrazně živější než u matných obrazovek. Zkrátka připomíná staré dobré CRT obrazovky a vnáší jakýsi "život" do obrazu. Samozřejmě sebou nese i spoustu neduhů. Hlavním jsou odlesky při zobrazení tmavších ploch a horší údržba (prach je více vidět). Hloubka obrazu je velice dobrá (opět důsledek lesklého povrchu). Barvy jsou také na hodně vysoké úrovni a nebojím se tvrdit, že šlape leckterému Prem.MVA panelu na paty. Bohužel odezva, která se z půlky (tím myslím onu odezvu 0-175-0) tváří velice dobře a z druhé (50-200-50) naopak dost nepříznivě, se u videa projevuje hlavně onou špatnou stránkou. Šum je ihned na známé scéně vcelku dobře viditelný. Tím hodně monitor ztrácí a je to převeliká škoda, protože jinak by byl asi stal králem videa v rámci tohoto Megatestu.


Hraní her




Pro hry se hodí spíše matná obrazovka, a tak si již v počátku tento monitor ubírá pár pomyslných bodíků. Samozřejmě pokud preferujete lesklou obrazovku, tak na tuto větu s klidem klidně zapomeňte. Samotné hraní však zcela ideální není, sem tam se setkáte s rozdvojováním hran a nějaké ty rozmazané textury se také objevují. Jde však stále o jeden z nejlepších LCD panelů a je to dáno technologií TN, která dospěla k velice příjemným odezvám. Nejvíce si toho všimnete u FPS her kde se zkrátka ono rozdvojování hran projevuje nejvíce. U hry jako je EARTH 2160, tedy strategie, je sice problém s rozdvojováním hran eliminován, ale zase se projevuje šum v obraze a rozmazání textur. CRT to zkrátka stále není.


Stabilita kontrastu


Protože regulace je pouze softwarová, tak ani nemá cenu měřit stabilitu kontrastu a uvedeme si pouze maximální kontrast 121:1.