Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Megatest 19" LCD: SONY SDM-HS95PR

22.8.2006, Pavel Kovač, recenze
Megatest 19" LCD: SONY SDM-HS95PR
Dvanáctým v pořadí je monitor Sony SDM-HS95PR s technologií TN, u něhož výrobce udává tyto parametry: odezva: 8 ms, kontrast 580:1, jas 420 cd/m^2 a pozorovací úhly 160 stupňů v obou směrech. Jeho orientační cena je 9 400 Kč s DPH.

Odezva



Vezmeme-li v úvahu technologii panelu a podíváme se na udávanou odezvu, je monitor na dnešní dobu již podprůměrný. Odezva 8ms a TN technologie nejsou zrovna nic extra. Zvykli jsme si na to, že udávaná odezva nemusí být zrovna taková, jaká je v reálu a to jak v pozitivním tak i negativním slova smyslu. Jak je na tom tedy tento 8ms TN panel?


Odezva v závislosti na změně

Inu pouze průměrně. Nejhorší celková odezva je 27,2ms, což je pouze průměrné. Od 8ms panelu bych očekával o něco více. U odezvy 0-100-0 však dojde k výraznému zlepšení a odezva klesá až k 16,6ms. Poté sice opět lehce stoupne, ale i tak je to dobrý výsledek. Průměrná celková odezva činí 21,8ms, což je o téměř 3ms lepší než u panelu Hyundai L19T.


Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)

U odezvy 0-175-0 je celkem dobře znatelné, že elektronika předčasně vypne OverDrive a tím se rychlost natáčení krystalu ke konci výrazně zpomalí. U odezvy fall se dokonce zdá, že si panel po chvilce "uvědomí", že není ještě na té správné hodnotě a opět OverDrive zapne. Díky tomu jsou odezvy vcelku dlouhé. Na druhou stranu v porovnáním s Hyundai L19T je stále odezva lepší, takže kdo ví, zda toto byl záměr nebo chybka. 4,4ms u rise a 17,2ms u fall - takové jsou hodnoty odezvy u změny 0-175-0.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)

Podobně je na tom i odezva typu šedá-šedá. Bohužel zde dochází k zapínání a vypínání OverDrive vícekrát a tím se odezva fall výrazně prodlouží až k hodnotě 33,8ms. To je oproti Hyundai L19T třínásobná hodnota. Inu uvidíme, jak si povede monitor v praktických testech.


Sledování videa





Firma Sony vsadila na lesklou obrazovku. Tím sice zvýšila výrazně jas, kontrast a co je hlavní i hloubku obrazu, ale pro horory je to celkem nepříjemná vlastnost. Pokud si u filmů nastavíte předvolený režim "Movie", dojde k výraznému zlepšení v podání černé barvy, ovšem s panely S-IPS se ani tento lesklý nemůže měřit. Odezva je sice dostatečná, ale potvrzuje se zde to, co jsme naměřili u odezvy typu šedá-šedá. Tím je celkem znatelné rozmazání v některých situacích. Pokud je film hodně kontrastní (například takové Hvězdné Války), je vše v pořádku, ale pokud se podíváte například na M.A.S.H. (převládá tmavá khaki barva), tak je znatelné rozmazání. Barevně je však monitor k filmům uzpůsoben velmi dobře, barvy jsou krásně živé, což u monitorů a hlavně TV Sony bývá celkem zvykem.


Hraní her





U hry Half-Life 2 je opět znatelný problém s rozmazáváním ve středních tónech. Tato hra je šedou barvou zcela protkaná, a tak je zde tento neduh opravdu znatelný. Naopak u hry Unreal Tournament 2004 je vše v pořádku. Samozřejmě kvalit 2ms panelu LG L1970HR to nedosahuje, ale zcela to odpovídá udávaným 8ms. U ostatních her jsem žádné výrazné problémy nezaznamenal. Opravdu je škoda, že si monitor pokazil jinak dobrou odezvu tou typu šedá-šedá. Sony se možná až příliš soustředil na co nejlepší minimální odezvu, ale nějak "zapomněl" na ostatní.


Stabilita kontrastu



Regulovat jas lze dvěma způsoby. První je regulace pomocí podsvícení (v OSD menu jako Backlight) a poté softwarově, což je v OSD označováno jako Brightness. Stabilitu kontrastu budeme měřit takto: od 100% do 50% jde o regulaci podsvícení a od 0% do 50% jde o regulaci softwarovou. Maximální námi změřený kontrast je 93:1, což je nečekaně málo.