Megatest 19" LCD: ViewSonic VP930
17.8.2006, Pavel Kovač, recenze
Desátým v pořadí je monitor ViewSonic VP930 s technologií Prem.MVA, u něhož výrobce udává tyto parametry: odezva: 8 ms, kontrast 1000:1, jas 250 cd/m^2 a pozorovací úhly 176 stupňů v obou směrech. Jeho orientační cena je 12 000 Kč s DPH.
Kapitoly článku:
- Megatest 19" LCD: ViewSonic VP930
- ViewSonic VP930 - Pohled do útrob a OSD menu
- ViewSonic VP930 - Testy odezva, hry, video a stabilita kontrastu
- ViewSonic VP930 - Testy pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- ViewSonic VP930 - Testy interpolace a regulace jasu
- ViewSonic VP930 - Celkové hodnocení
Odezva
Monitor není papírově extra rychlý monitor, žádná 2ms odezva, dokonce ani 4ms. Monitor se prezentuje s odezvou 8ms (šedá-šedá), a tak očekávejte jen průměrnou odezvu. Při měření pomocí optické sondy se odhalilo drobné úskalí, v tmavých tónech je odezva výrazně pomalejší než při větších změnách (od 0-125-0 výše). I přestože je odezva takto pomalá, v praxi to vůbec nevadí a to z jednoho prostého důvodu. I přestože je použita technologie OverDrive, nedochází ani v těchto změnách k překmitu, tzn. žádný šum v obraze.
Odezva v závislosti na změně
Statistika grafu je však neúprosná. Průměrná celková odezva činí 21,9ms, maximální 32,4ms a minimální 15,6ms. To jsou hodnoty, které náleží typickému 8ms Prem.MVA panelu. Pro hraní her je to sice dostatečné, ale jsou zde daleko rychlejší panely.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Průběh u odezvy 0-175-0 je opravdu ukázkový. Rychlý náběh trvající pouze 7,6ms (rise) je následován o něco pomalejším návratem do původní polohy (fall=10,8ms). Technologie OverDrive je zde zvládnutá opravdu na jedničku, překmity nejsou vůbec přítomné.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
Podobně na tom je i odezva typu šedá-šedá (50-200-50). Dokonce je rise ještě o chloupek lepší a dosahuje skvělých 4,4ms, což je na 8ms panel opravdu výtečné. Bohužel fall je již výrazně horší a to 16,8ms. Zde by již nějaký ten překmit být mohl (undershoot). Překmit směrem "dolů" k tmavším tónům totiž není tak viditelný jako překmit k světlejším tónům. Snad uznáte, že světlá barva je daleko více viditelná než tmavá.
Sledování videa
Video je díky dobrému kontrastu 1000:1 naprosto perfektní, oproti TN panelům se jedná o "nebe a dudy". Důležitá pleťová barva je zobrazena také výtečně a lidé jsou jako živí. Odezva je dostatečná a jen v některých případech je vidět, jak je odezva fall pomalejší. Například tmavé scény jsou lehce rozmazané, ale to je zkrátka úděl většiny LCD monitorů s touto odezvou. Pro pohodlné sledování filmů by mohl být jas o něco vyšší.
Hraní her
Co se týče hraní, monitor má pěkné barevné podání, a tak jsou hry pěkně reálné. Je pravda, že pastelové barvy jsou u her celkem oblíbené, zkrátka příkrášlený svět se líbí kdekomu. Odezva je nečekaně dobrá, což je díky rychlé odezvě rise a nulovému překmitu. Díky tomu je hra Half-Life 2 doslova k sežrání, hrany se nerozdvojují a textury zůstávají ostré. Je celkem zvláštní sledovat, jak dokáže pouze rychlá odezva rise pěkně vykreslit rychlé hry. Stejně se chovají i ostatní hry: Unreal Tournament 2004, Need for Speed Most Wanted i Earth 2160 se hrají jedna báseň.
Stabilita kontrastu
Kontrast klesá pouze lece a při 0% jasu se zastaví na hodnotě 67% původního kontrastu. Maximální změřený kontrast byl 210:1.