Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
29.11.2005, Eagle , recenze
Po roce a půl se na stránkách Světa hardware opět podíváme na dnešní pevné disky. Oproti minulému megatestu se kapacita při zachování ceny prakticky zdvojnásobila a na trh se dostaly zcela nové modely. V první části si povíme něco o specifikacích Serial ATA a jejích výhodách a detailně si představíme testované disky.
1  2  
Tomas Harant | 11.5.200620:09
ako si mam prepnut samsung z ata100 na ata133?
Odpovědět0  0
Michal141 | 3.4.200711:50
Rozhrani ATA se standardne detekuje samo, tj.pokud tvoje deska a tvuj disk umi ATA133, nabehne tak automaticky sam. Posledni moznosti je ve spravci hardware ve vlastnostech disku zmenit typ prirazeni kanalu IDE rozhrani z UDMA 5 na UDMA 6, ale obvykle se to rucne nepouziva, protoze kdyz to tam neni, jedno z toho to obvykle ani neumi ;­-)
Odpovědět0  0
Uhrin | 11.5.200616:37
Mne po ormate noveho disku od samsungu ten p120 205GB dalo len 128GB. Co mam robit???
Odpovědět0  0
peters (48) | 11.5.200621:27
Neformátuje se disk, nýbrž oddíl !
Jaký sis vytvořil, takový máš.
Pokud nejde vytvořit větší, je to buď problém starého BIOSu ­(PC­) nebo OS ­(Windows­).
Nazdar.
Odpovědět0  0
Pujda | 21.3.200620:15
Teď mám trochu zamotanou hlavu, protože všude mi tvrdí že disk s novějším Serial ATA na svojí desku MSI K8N Neo4­-F s čipovkou Nforce 4 nepřipojím. Konkrétně bych měl zájem o disk WD Caviar SE16 250GB. Můj starý Seagate mi totiž už lehce odchází... Prosím poraďte!!!
Odpovědět0  0
Hometuning (6) | 6.2.200620:12
no podle myho je to chyba nVidie, mam desku s nF4 a data se mazou snad na vsech discich ktery tam pripojim.
Odpovědět0  0
kiblik | 1.2.20060:15
chtel sem se zeptat jak je to stim piskanim u Samsunga 200­(250­)PATA
jestli je to hodne slyset nebo je to neprijemne,schanim si co nejtissi disk a byl mi doporucen Samsung,ale nevim jestli jit do P120 nebo P80 ktera asi ma taky svoje neduhy,piskani nemam ani trochu rad,mel sem hitachi160 a kvuli piskani sem ho vratil bylo to neprijemny,diky
Odpovědět0  0
skeble | 10.2.200618:49
Odpovědět0  0
Mio | 14.1.200614:27
Mam Maxtor DiamondMax 11 6H400F0 SATAII NCQ 400GB na nForce4 Ultra a puvodni Seagate Barracuda 7200.7+ ST3160827AS 160GB NCQ SATA, Bohuzel se pri jejich kombinaci projevuje docela zavazny problem a to ten ze pri delsim prenosu dat se system ­(WinXP SP2­) nahle zastavi. Proste se to cele sekne bez jakekoli hlasky atd. Nemluve o tom ze mezi sebou posilaji data udesnou rychlosti 20MB­/sec. Mate nekdo nejake zkusenosti s resenim tohoto problemu? Zkousel jsem je dat jako master 3 a master 5, aby byli HW oddeleny, ale problem vidim v chipsetu. BIOS mam samozrejme nejnovejsi.
Odpovědět0  0
Palo M. | 12.2.200617:02
Na ktorom disku mas system? Ja som mal s dvoma diskami ­(jeden z nich Maxtor alebo obidva Maxtory­) podobny problem... zaseklo stroj, ked Maxtor bol systemovy disk. Ak bol systemovy disk ten druhy, Maxtor niekedy ­"zmizol­" zo systemu. Potom som zistil, ze problem je v... zdroji. Skratka to neutiahol a ked disky dlhsie makali, tak to jeden z nich nevydrzal. Asi ma Maxtor vacsi odber a uz to neutiahol zdroj. Dost nebezpecna situacia, takymto stylom sa da odpalit disk. Kamosovi uz jeden tak rupol. Neviem naisto ci kvoli zdroju, ale vyzera to tak... Druhy dovod mozu byt vykyvy v elektrickej sieti. Tam by silnejsi zdroj tiez mohol pomoct ­(ked su vykyvy velmi kratke­), alebo skor UPS ­(vela ludi pripojilo UPSky a potom sa cudovali, ze maju stale nejake alarmy lebo siet dodava ­"nekvalitny prud­")... Napajanie nepodcenovat!
Odpovědět0  0
Mi.Chal. | 30.11.20059:16
"Velikost bufferu je stále úsměvná. Paměťový čip o kapacitě 256 Mbit ­(tedy 32 MByte­) standardu DDR400 totiž v současnosti stojí cca. dva půl dolaru, tedy 60 Kč ! Výrobcům by tak nic nemělo bránit v nabízení například 64 MB bufferu za cenovou prémii cca. 150 Kč včetně DPH. Přestože by to jistě řada uživatelů uvítala a výkon by slušným způsobem zvedlo, zjevně je pro ně přednější co nejlevnější výrobní cena. A tak se i u těch nejdražších pevných disků musíme spokojit s málem.­"

Jestli to treba nebude tim, ze na cache se pouzivaji SRAM pameti, nikoliv DRAM. SRAM jsou rychlejsi, ale taky vyrazne drazsi a technologicky snad ani nejde vyrabet extra velke kusy... proto jsou taky ty cache v procesorech tak drahy a tak maly... :­-­( na druhou stranu, u hdd by se asi DDR nejak zneuzit daly aniz by se to nejak projevilo na vykonu
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 30.11.20059:53
Přesně takový komentář už tady byl před rokem a půl... podívejte se na svůj pevný disk a uvidíte, že používá klasický čip DRAM. Víte, jak by to bylo neskutečně drahé, mít tam SRAM?
Odpovědět0  0
Ramap | 3.12.20050:37
A neni to spis tim, ze disk musi pri vypnuti ulozit obsach cache a pri vetsi velikosti by to uz nestihl?
Odpovědět0  0
Mi.Chal. | 3.12.200510:51
Pak by stacil nejaky maly akumulator treba na pul minuty provozu a ta cache by mohla mit treba 128MB :­-­). Btw, jak se teda pozna, co je v tom disku za typ pameti aniz by se musel rozebirat?
Odpovědět0  0
Zenon | 29.11.200520:31
Zrovna tady zápasím s diskem HITACHI HDT722516DLA380 ­(160GB, SATA II­) na desce ASUS A8N­-E ­(nForce4Ultra­). Mám problém s instalací WinXP. Instalátor disk naformátuje, nakopíruje soubory a hned po prvním restartu to hodí hlášku ­"Chyba při načítání operačního systému­"
Jak z toho ven? Nový BIOS a firmware disku? Nebo rozšlapat?
Odpovědět0  0
DOP | 29.11.200522:38
Stejný problém jsem řešil asi před měsícem. Přestalo to nahráním nového BIOSu desky.
Odpovědět0  0
Zenon | 30.11.200511:47
Problém vyřešen.

Bylo to tím formátováním pod Win XP. Disk byl přepnutý do jiného módu než LBA ­(tuším že POST vypisoval nějaké CHS nebo tak nějak­). Vyléčil jsem ho testovací utilitou od HITACHI, která umí smazat jak disk tak boot sektor. Pak už to jelo bez problémů. Sice jsem mezi tím i přehrál BIOS na desce, ale to neuškodí.
Odpovědět0  0
Zark | 25.12.200514:40
ahoj, setupem WinXP odstraň všechny oddíly, pak nabootuj z bootovací diskety Win98, vytvoř Primary oddíl a NASTAVTE HO JAKO AKTIVNÍ..

pak už normálka nabootovat z CD WinXP a mělo by to chodit...
Odpovědět0  0
Haldy | 18.1.200614:48
Mam uplne stejny problem s WD 250GB ATA100. Muze nekdo poradit pls?
Odpovědět0  0
rezistor | 29.11.200516:57
Dobry den, je videt ze na hluk v PC jste dost prisny. ­" a to jsou i lidé, kteří musí onen 1000o­/m Nexus snížit na 600o­/m, aby jim to přišlo dostatečně tiché. ­" to jsem presne Já :­-­). Chtel bych od Vas radu, ktery fan do zdroje. Mam v PC 3x120mm ­(CPU­-Primec. na 1000, Akasu Amber serie z boku na 780 + zdroj Fortron 350W 60THN.­) Kdyz zapojim kazdy samostatne, tak je to opravdu tichy, ale jakmile je dam dohromady tak uz to neni nic moc. Ale stejne zdroj z nich dela hluk nejvetsi. premyslim o Aerocoolu ­(950 ot­/min­) nebo o tom Nexusu­(1000 o­/m­) co mate vy a nebo pak ten Papst ­(1200 o­/m­). co by jste tam dal vy? dekuji rezek
Odpovědět0  0
Ghost_sk (25) | 29.11.200515:39
Konecne sa rozdol niekto otestovat aj najdolezitejsiu cast pc a tym je disk.Vdaka SHW ste naj....
Odpovědět0  0
BorisZ | 29.11.200515:21
Mohl byste nekdo popsat jak zapnout u Hitachi T7K250 pomoci Hitachi Feature Tool rychlejsi prenosove rychlosti? Ma to vubec prakticky prinos na vykon ­(+testy­)? Ztrati se pritom data z disku? Musi se to provadet z bootovaci diskety ­(nemam disketovku­)? Diky
Odpovědět0  0
who (208) | 29.11.200517:31
muzete si udelat treba bootovaci cd ­(taky nemam fdd;­)­) na netu je iso a po nabootovani se to zapne celkem lehce
Odpovědět0  0
who (208) | 29.11.200513:53
zdravim,
chtel jsem se zeptat jak overim ze je ncq aktivni na ich7r + 2x250GB hitachi v raid0

Mam utilitku od intelu kde se pise, ze ncq support yes, ale nic o enabled nebo tak neco.
pry se v biosu ma zmenit rezim na AHCI, netroufnu si to zkusit pokud mam disky v rezimu RAID. Nevim tedy, pokud s klidem muzu tento rezim prepnout i kdyz mam RAID.

Jinak vsechny ruzne analyzovaci nastroje mi o discich pokud sou v raidu moc nerikaji, ani SMART informace, ani teplotu; skoro nic. Berou to nejak dohromady, ony je nevidi jako dva disky?

Take kdyz jsem menil utilitkou na sata generation2, melo to ruzne varovne hlasky;­) ale nakonec to zemnil.

co se tyce hlucnosti, v casu to trochu vybrovalo, tak jsem je dal na dno case na molitan a o seeku nic nevim;
jen mam pocit ze jeden z nich malililnko piska, takovy ten piskot znamy od westernu po roce pouzivani a vyslochtani lozisek, prekvapilo me to kdyz ten disk je stary 3mesice, nevim zda je to potencialne nebezpecne, nebo je to duvod k reklamaci

vetraky jsou dva 120mm nexuse a myslim ze ty disky by tissi byt mohly; ale na druhou stranu jsem tissi disk zatim neslysel;­) navic jsou dva; jsem na to dost uchylnej; takze kdyby byly fakt naky hlucny vyhodil bych je;­)

Taky by me zajimalo jaky vliv na vykon ma zapnuti AAM, jak ho nastavit aby nebyl pokles vykonu; ale melo to vliv na hlucnost

dik
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200514:16
NCQ je na ICH7R aktivní v okamžiku, kdy máte v BIOSu zapnutý režim AHCI nebo RAID a zároveň disk NCQ podporuje. Také musíte mít nainstalovaný Intel Matrix Storage Manager.

Při kombinaci disků do RAIDu uvidíte SMART nanejvýš z jednoho z disků. Pro operační systém se totiž RAIDové pole tváří jako jeden disk.

AAM z principu musí snižovat výkon.
Odpovědět0  0
Tonda-B | 29.11.200515:32
Zda NCQ ano nebo ne najdete v Intel Matrix Storage Manager v kolonce
Properties.
Odpovědět0  0
Dráček | 29.11.200512:55
Taky zdravím, a přidám se se svou troškou do mlýna…

Část první, Maxtory a Hlučnost:
Je pravda, že když dostanete Maxtora z obchodu, pravděpodobně bude docela ­"nahlas­" :­) a nebudete z něj mít vůbec radost…
Ale, ale, Hitachi má utilitku, která se dá použít i pro disky jiných výrobců, a 100% vyzkoušeno je že funguje i na Maxtory… Utilitka je k nalezení zde,
http:­/­/www.hgst.com­/hdd­/support­/download.htm
hledejte Feature Tool, aktuální verze tuším 1.99, udělejte si z toho bootovací cokoliv ­(nejlépe asi CD z CD image­) a najednou máte přístup k mnohým nastavením disku, pravda, u většiny disků lze nastavit jen nepatrně z možností, a málokterý disk umí všechny fičury této utilitky, a pokud nevíte co je co ani do toho nešťourejte a nic měnit nezkoušejte ­(vážně!­), ale nás zajímá hlavně menu ­"Features ­-> Change Acoustic level­", a tam změňte ­"Current Settings na Enable ­(User defined value.­) ­" a dole pod tím na ­"posuvníku­" nastavte hodnotu na 253. Pak OK, reset, a… ticho ;­)
Proč na 253? Protože z hlediska hlučnosti zaznamenáte rozdíl jenom mezi hodnotou 254 ­(řve jako kráva­) a 253­-128 ­(je ticho­), a 253 vám přitom neubere ani kapku výkonu…

Pokud se vám stane, že utilita po nabootování bude reagovat šíleně zpomaleně, tak to neřeště, vyndejte disk, zajděte k někomu kdo má jinou základní desku ­(s jinou čipovou sadou, v tom je ten háček­) a nastavení disku proveďte tam. A ještě můžete rovnou udělat to samé s místníma diskama ;­)

V podstatě to funguje nejen na Hitachi nebo Maxtory, ale vcelku univerzálně i na jiné výrobce, jenom je u některých znát snížení hlučnosti víc, u některých míň ­(konkrétně u Maxtorů hodně­). Znovu připomínám, ne všechny disky je možné takto nastavit, čím starší disk tím menší pravděpodobnost, 20­-40Gb disky jsou vyjímky když jdou, ale jedna taková vyjímečná 20ctka se mi v ruce už taky ocitla :­)

Část druhá, SATA mód disků z výroby:
Omluvte mne za pojmy SATAI a SATAII, ale teď se jich budu držet. Nevím jestli je to pravidlem, ale už jsem pár SATAII disků kupoval, a všechny byly od výrobce napevno zabržděný jako SATAI. Ta utilita zmíněná výše, to umí odblokovat ­(něco jako kdysi z výroby byly u prvních IDE disků blokovány některé módy než se rozmohly 80žílové IDE kabely­). Zase je pravdou, že disky které jsme překlaply do módu SATAII už se nedaly použít v kompech které nemají řadič SATAII, SATAI řadič takový disk nenajde ­(i když zase jsme to nějak moc taky neměli čas testovat, takže to je info bez záruky­), ale na to pozor! pokud chcete s diskem cestovat.
Celkem by mne vlastně zajímalo, kolik lidí takhle už má doma SATAII disk ­(v honbě za výkonem:­) a přitom se nikdo nenamáhal v disku SATAII mód aktivovat :­)­)­)­)
Pokud si nejste jisti, samozřejmě se touhle utilitou dá zjistit jestli má SATAII disk opravdu režim SATAII povolený…


Docela bych se přimlouval, kdyby se Petrovi Orlovi s tím chtělo dělat, aby jeden z těch Maxtorů které mu teď hluční po testech takhle ztišil, a provedl s dotyčným diskem ještě jeden testík a ten zahrnul do výsledků :­)­))
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200513:01
Mám dva Maxtory v domácím počítači a bohužel mě jejich hluk nepříjemně překvapil. Takže jsem ihned zapnul AAM. Pak už slyším jen pískání z otáčení ploten. Má to ale jeden zásadní problém ­- přístupová doba se zvýšila na 20ms a to už je hodně znát na výkonu. Jsem si jistý, že za takových okolností by to Maxtor totálně projel.
Odpovědět0  0
Dráček | 29.11.200513:04
Ano, proto jsem nemluvil o AAM, a proto jsem mluvil o tom konrétním čísle 253...
S utilitkou přímo od Maxtoru která umí tuším jenom tři módy bez číselného vyjádření mám stejné zkušenosti jako vy...
Zkuste tohle ;)
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200513:19
Žádnou utilitu od Maxtoru neznám, protože věci od Maxtoru na mém VIA čipsetu nechodí. A co jsem tak vypozoroval z Feature Tool, disk podporuje v podstatě jen dva režimy ­- hlasitý ­(seek za 14ms­) a tichý ­(seek za 20ms­), nic mezi tím nemá.
Odpovědět0  0
Dráček | 29.11.200513:25
V podstate je mozne ze ruzne cipsety jsou co pes to jina ves, to je fakt...
Na takhle upravenem maxtoru mam ted pred chvilkou pokusne namereno 16ms...

Uzavru to, kdo chce ticho tak at to zkusi, s tim testovanim navic to beru zpet, nedocvaklo mi ze to muze byt vsude, a na ruznych konfiguracich jinak... :(
Odpovědět0  0
Alf | 29.11.200512:41
Dost dobrý článek.
Jen bych se chtěl zeptat jak je to s podporou Hot Plug u disků ­(nejen chipsetů­).

u HDD jsem o nich nenašl nikde ani zmínku :­-(
Odpovědět0  0
mstibor@seznam.cz | 29.11.200512:07
Myslim ze clanek neni spatny, co mi ale hodne chybi je nejaky zaver, ktery disk by autor nakonec doporucoval? Ktery z nich je napr. nejtissi? Kdyz se u kazdeho doctu, ze produkuje sum nebo piskot, rachot ci bzukot, je mi to na nic, kdyz nevim, ktery z nich je alespon subjektivne tissi.
Odpovědět0  0
Libor (54) | 29.11.200512:22
nějaké hodnocení a měření výkonu bych očekával v druhé části, doporučení co koupit si pak už musí snad rozhodnout každý sám
Odpovědět0  0
Tonda-B | 29.11.200511:08
Jako domácí uživatel, který užívá diskové pole RAID0, již od doby nechvalně známých IBM GXP 60 nevím,
proč doporučujete pouze RAID1. Když už kupuji další disk a ev.ještě řadič, tak za to něco chci ­- u RAID0
zdvojnásobení diskové kapacity a cca 80%­-ní nárůst průměrné rychlosti čtení. Adresář, poštu a video
z dovolené si rád zazálohuji klasicky.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200511:32
Průměrná rychlost čtení se s RAIDem 0 zvyšuje tak o 10%. To je právě to, že věříte syntetickým testům jako je HD Tach, ale už jste nezkoušel aplikační. RAID 0 má smysl pouze při práci s velkými soubory ­(audio, video atp.­), jinak je k ničemu, protože limitujícím faktorem výkonu je rychlost vyhledávání dat. Nejvyššího výkonu dosahují RAID 1 pole s nezávislým čtením z každého disku ­- taková vlastnost je ale dostupná jen u drahých profesionálních řadičů.
Odpovědět0  0
LH | 29.11.200513:29
Jestli tomu dobře rozumím, tak RAID 1 na desce s chipsetem NF4­-SLI patrně nebude podporovat nezávislé čtení z každého disku a proto bude v tomto případě vzhledem k výslednému výkonu stanice lepší spojit HDD do RAID 0 ?
Odpovědět0  0
Tonda-B | 29.11.200513:48
Který aplikační test byste mi doporučil a v jakém nastavení?
Rád otestuji jak PIII 1Ghz PCI RAID řadič HPT, disky PATA, chipset i815 i
PIV 3,2 GHz, integrovaný RAID řadič, disky SATA chipset i945.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200514:16
H2benchw s režimem zápisu dat.
Odpovědět0  0
Tonda-B | 30.11.20051:52
Hmm. Dost otravný test, když přijdete o všechna data na kompletně otestovaných discích.
Nebylo by něco neinvazivního?
Odpovědět0  0
karamba | 29.11.200511:08
Múžete mi ukázat internetový obchod, kde dávají na Maxtor řady III, pětiletou záruku? Měl bych o něj zájem.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200511:29
Nemůžu, zřejmě se jedná o podobný trik jako u Seagate. Ale podívejte se na stránky Maxtoru, že to tak skutečně je ­- http:­/­/www.maxtor.com­/portal­/site­/Maxtor­/menuitem.6adb6b8313633595062e6be791346068­/?channelpath=­/en_us­/Products­/Enterprise%20Storage­/MaXLine%20Family
Odpovědět0  0
alal | 29.11.200510:53
Dobrý den, ve windows mám možnost zapnout na disku Western 1600JS 1,5­-3 Gb­/s. Deska je Asus K8N4­-E.Ve její specifikaci není tato podpora uvedena. Bude k něčemu zapnout rychlejší přenos?dík
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200510:54
Jam máte v tabulce uvedeno, tento čipset nepodporuje 3.0 Gb­/s přenosy, a tedy to ani nelze zapnout. Patrně se jedná o nějakou chybu v ovladačích.
Odpovědět0  0
saman64 | 5.12.20051:02
polozka sata2 je i v biosu k8n4­-e. co tedy presne znamena?
Odpovědět0  0
dan.straka@post.cz | 29.11.200510:18
Díky za ten článek ­- je bezva, ale čím víc mam infornmací, tím je to ­"horší­". :­-­) Chci TICHEJ HDD do TICHÉHO compu ­(všehovšudy 2x12 cm ěvtrák ­- jediné zdroje hluku krom HDD a občas CD­/DVD mechaniky­). Po pročtení zahraničních recenzí a testů a návštěvě několika fór to dopadlo jasně ­- Hitachi Deskstar T7K250 HDT722525DLA380 ­- NEJTIŠŠÍ Z MODERNĆH ­(SATA + ncq+další blbůstky­) a ještě se slušnym výkonem. Nyní se dozvídam dost jiné informace o hlučnosti a ještě prý jsou problémy s NF4 chipsetem ­(konkrétně chci NF4 Ultra­).... Ach jo :)
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200510:28
Moje testování hlučnosti probíhá tak, že vypnu úplně všechny větráky kromě toho ve zdroji. A samozřejmě odpojím všechny disky. Pentium 4 XE tak doplácelo na moje testování teplotou nad 100 stupňů Celsia, ale co bych pro měření neudělal. Hitachi rozhodně není tak moc tichý disk.
Odpovědět0  0
eraser (344) | 29.11.200510:48
To si kľudne mohol použiť nejaký tichý a pomerne výkonný ventilátor ­(napr. Artic Fan 3 TC­) a nesmažiť svoj procák... :o­)­) Samozrejme by bolo ideálne, keby bol HDD zapojený v odhlučnenej komore, no takou výbavou SHW nedisponuje, to by musel mal 10.000x viac čitateľov a najmä reklám. :o­)­)

Petře, ale niečo by ste mohli na meranie hlučnosti vymyslieť, najmä aby si to mohli ľudia overiť cez internet. Čo tak zapojiť do projektu zopár nadaných mladých fyzikov? Určite by bolo zaujímav zaznamenať skutočný hluk tak, ako ho počuje ľudské ucho a uložiť v bezstratovej kvalite do audio formátu.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200510:52
Arctic není tichý, mám jeden v počítači a dělá příliš velký hluk. Zatím jsem spokojen s Nexus Real Silent 120mm.

Pokud se nějaký fyzik nabídne, můžeme to příště vyzkoušet :­-­).
Odpovědět0  0
eraser (344) | 29.11.200511:14
Mal som dva Arctic Fan 3 TC a ešte Arctic Fan Pro 2 L TC a nepočul som vôbec nič, pričom som ich skúšal napojiť samotne na zdroj. Svoje robilo určite termočidlo, avšak aj pri uložení do PC vykazovali veľmi dobrých výsledkov s minimálnou hlučnosťou.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200511:20
Tyhle větráky mají obecně problémy s ložisky, která nejsou právě tichá. Zkuste Nexus, asi neuslyšíte tuplem nic... a to jsou i lidé, kteří musí onen 1000o­/m Nexus snížit na 600o­/m, aby jim to přišlo dostatečně tiché.
Odpovědět0  0
eraser (344) | 29.11.200511:57
Problém je, že som tieto vetráky ešte nevidel a na Slovensku už vôbec. Ale skúsim dačo pohľadať, určite by som ich rád dostal do rúk na skúšku. Dík za tip.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200511:59
Cena není úplně nejnižší, ale i mě stál zhruba 350 Kč a to jsem našel nejlevnější obchod tady v Praze.
Odpovědět0  0
Squish | 29.11.200512:56
Mě by zajímalo jestli je lepší tenhle PAPST
http:­/­/www.casemodding.cz­/index.php?pg=detail&co=290&kat=148 než ten nexus. Cena je vyšší ale pro ticho to nejlepší :­)
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200513:05
Co jsem tak četl v diskuzích, PAPSTy nejsou právě tiché, protože jim často cvakají ložiska. Co lidé chválili, byly některé kusy Minebea Panaflo ­(NMB­-MAT­) s kapalinovými ložisky. Přesto ale Nexus hodnotí také jako velmi tichý.

Nejtišší větráky obecně jsou magnetické. Ty ale do počítačů snad nikdo nevyrábí ­(alespoň tedy ne s nízkými otáčkami­).
Odpovědět0  0
eraser (344) | 29.11.200515:01
Škoda tých Košíc... a 1 ks sa poštou neoplatí posielať. Ale inak díky za info.
Odpovědět0  0
handaman | 29.11.200511:15
250GB Hitachi SATA II mam v PC a nemuzu o nem rict, ze by byl hlucenj, pri zavreny bocnici slysim jen kdyz se opravdu sousredim seek jinak nic a ani vibrace, mozna je to o konstrukci skrine ve ktere se disk testuje, ja mam chieftec a mam v tom 4 ventilatory 2*120@1000 RPM a 2*80@ 1300RPM takze opravdu slysim kazdy hluk co se pripadne ozve. Testoval jsem nekolik mensich disku znacek Seagate a Western SATA i PATA a byly jednoznacne hlucnejsi u 250ek nevim.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200511:26
V tom případě máte příliš hlučné chlazení procesoru a­/nebo příliš hlučné pozadí ­(nesmíte bydlet u silnice a musíte mít plastová okna­). Disk je jednoznačně nejhlučnější komponentou správně postaveného tichého počítače. Dobré ventilátory s necvakajícími kluznými ložisky pracující na 1000 či méně o­/m jsou mnohem tišší než jakýkoli pevný disk.

Vibrace se projevují při instalaci více pevných disků a neznám jedinou skříň, kde by to nemělo velmi negativní dopad na výsledný hlukový projev. Mimo jiné vibrace snižují výkon pevného disku. Řešením jsou pak krabičky jako Silentmaxx.

Malé kapacity pevných disků používaly motory s kuličkovými ložisky, které vydávají neskutečný hluk.
Odpovědět0  0
Poplik (29) | 29.11.200515:11
jo jo muzu potvrdit, nevim jak se ta operace menuje ale obcas neskutecne chroupe, nastesti de pres tu utilitku ztisit a pak je v pohode
Odpovědět0  0
Enigman | 30.11.200523:06
> Disk je jednoznačně nejhlučnější komponentou správně postaveného tichého počítače.

Mohl bych se prosím zeptat, jaký byste doporučil tichý zdroj? Připadá mi, že nejen pevné disky ale i zdroje patří k nejhlučnejším komponentám. Snažím se teď dát dohromady tichý počítač, ale sehnat tichý zdroj a disk je asi nadlidský úkol.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 30.11.200523:32
Pokud pomineme bezvětrákové, pak bych volil Fortron Green Power s vysokou účinností a vyměnil větrák za Nexus Real Silent.
Odpovědět0  0
Enigman | 1.12.20050:27
Ventilátor Nexus Real Silent 120mm vypadá dobře, jen mě trochu leká udávaná hlučnost 22,8 dB­(A­). Mám v plánu koupit do skříně dva ventilátory Arctic Fan 3 ­(a nechat je jen na 5 voltů­) + jeden další ventilátor nejlépe 120x120 mm. S ventilátory Nexus ale nemám žádné zkušenosti. Doporučil byste tento Nexus jako tichý ventilátor?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 1.12.20051:07
Rozhodně. Je mnohem tišší než Arcticy.
Odpovědět0  0
who (208) | 1.12.20059:04
a nemate zkusenosti s Aerocool Turbine 2000 ­([odkaz, pro zobrazení se přihlaste]), ma u sebe hezke udaje, tak jestli je opravdu tak dobry.
Odpovědět0  0
Enigman | 2.12.20050:21
Teď jsem si všiml, že Arctic Cooling začal dělat i 120mm ventilátory:

http:­/­/www.arctic­-cooling.com­/fans2.php?idx=81

Vypadá celkem dobře ­(zvláště ta ložiska­).
Odpovědět0  0
Dracek | 1.12.20051:10
Zkuste se podivat i na zdroje Chill Innovation, k dostani treba zde:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

par jich mame, a jenom spokojenost ;)
Odpovědět0  0
Enigman | 1.12.20052:22
Zdroj Chill Innovation CP­-400P2 vlastním, ale ať dělám co dělám, stále jede ventilátor na více než 1000 otáček. Je pak slyšet proud vzduchu pronikající přes zadní mřížku. Samozřejmě ideální by byl nějaký pasivní zdroj ­(popřípadě nějaký Enermax s manuální regulací­), ale dát za to ty peníze se mi moc nechce...
Odpovědět0  0
Ansli | 29.11.200511:32
Mam stejny disk i chipset a nemam zadny problem s provozem.
Co se tyce hlucnosti, nejhlucnejsi mam grafiku :­( pri zkouseni silenceru na grafice jsem zjistil ze disk je pri sek vcelku slyset, ale mel jsem otevreny case. Ale je to unosne ;­) Kdyz nekdo snese vetracek na chipsetu NF4, tak ho disk nemuze vubec rusit :D
Odpovědět0  0
Jano | 29.11.200510:09
Zdravim, momentalne mam doma disk Seagate 80gb Pata ­(neviem aka verzia­) a planujem kupit zdroj Fortron. Ale na forach som cital ze Seagate disky casto v kombinacii so zdrojmi Fortron piskaju. Co je na tom pravdy?

Inac ked sa uz autor v clanku venuje hlucnosti diskov tak aj toto by tam mohol spomenut.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200511:34
To nemůžu potvrdit, protože Fortron nemám. Navíc Fortron dělá tolik typů, že takové tvrzení je dost zjednodušováním. Co se pamatuju, týkalo se především verzí PN, ale dneska už každý rozumný uživatel koupí THNko nebo Green Power ­(... když už chce Fortron­).
Odpovědět0  0
Potoo | 29.11.200510:01
Mam dva kompy s Nforce4 Ultra deskou, v každym Maxtora DiamondMax 10 250GB, kupovaný koncem června a začátkem července a ani u počítače, kde je zapojenej ještě Seagate Barr. IV na PATA 100, jsem se nesetkal s nějakým problémem. Oba počítače bootují velice rychle, s poškozením dat jsem se nesetkal a kopíruju 2­-4 gigový isáče poměrně často. Jde o to, jestli to nebyla opravdu jenom vada dřívějších verzí firmware u disku, která s novější verzí byla odstraněna. Jinak musim souhlasit, že v klidu jsou sice Maxtory tichý, nebo spíš o nich člověk ani neví, ale jak začnou něco kopírovat nebo vyhledávat na disku, tak dost chlasitě chroupou. Až mě to překvapilo, protože u předchozích disků Seagate nebo WD jsem se s tim nesetkal.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200510:30
Mám osobně ověřeno, že s firmware 19J0 DM10 v kombinaci s Barracudou IV nefunguje. Známý pak testoval firmware 1BY0 a 1E00 s tím samým výsledkem. Aktuálně se v discích dodává 1G10, ale ten jsme od Maxtoru nesehnali. Bohužel za těchto okolností a kvůli ne právě zodpovědnému přístupu společnosti Maxtor jsem nucen čtenáře informovat o potenciálních problémech DiamondMax 10 na nForce 4 a tuto kombinaci jim nedoporučit.
Odpovědět0  0
Potoo | 29.11.200511:33
Mam Maxtor 6L250S0 firmware 1B70 ­(disk zakoupen 06­/2005­) a se Seagate Barracuda IV ST380021A firmware 3.19 si na desce DFI s chipsetem Nforce4 Ultra rozumí bez problémů.
Odpovědět0  0
dlugy | 29.11.200515:05
Chcem sa len opytat, ci pridem o data pri flashovani firmaware u Maxtor­-a DM10­-ky.
Dakujem.
Odpovědět0  0
saman64 | 5.12.20050:05
Mam Asus K8N4­-E deluxe ­(nForce4­-4x­), disk Maxtor Diamond 10 250GB s0 s FW 1G10 a DVD­-RW Lite­-On SHW­-16H5S.S ovladaci nvidia IDE je to nepouzitelna kombinace ­- problemy jsou i kdyz vypnu NCQ ­- jsou sice zdanlive mensi, ale pri vetsim zatizeni ­( 3dMark 2005 ­) dochazi k k chybam v spustenem programu resp. pouzitych dll ­( ntdll.dll ­), pokud ovladace odinstaluju a necham tam microsofti tak to funguje, ale az cas ukaze jestli opravdu dobre. Jeste dotaz ­- nevite nekdo cim se u uvedene kombinace da zapnout a vypnout AAM? Ftool ani amset nefunguji.
Odpovědět0  0
nemo11 (8) | 2.3.20060:35
Ale já mám včera novou A8N32­-SLI DeLuxe a dal jsem tam také nový Maxtor DiamonMax10 250GB, a je to tady. Různě popisované problémy se týkaly SATA modifikace a tak jsem si řekl že když tam budu mít na kšandě jediný PATA tak se nic nemůže stát. Ale opak je pravdou. Normální XP či Windows 2003 nainstalujete bez problémů. Ale pokud si chcete pohrát s Longhornem ­(stále mluvím o normální verzi X86­), tak již se Vám objeví po prvním restartu známá chyba ­"BlInitializeLibrary failed 0xc0000017­" ­- můžete vyhledat Googlem ­(je to BLInitia.... malé L­).
A to nemluvím o všech verzích X64. Nejde nainstalovat ani obyčejné XP x64, natož Server2003 x64 či Longhorn x64. I když mám bootovací DVD na druhé IDE kšandě, něco se tam hádá a asi to souvisí s okamžikem kdy se na disk obrací rozšířená instrukce CPU.
Jinak je to pěkně tichý disk, ani nehřeje, 16MB cache paměť způsobuje že je také docela svižbý. Ale já ho teď potřebuji vyměnit třeba za horší, ale aby mě chodil v A8N32­-SLI DeLuxe pro rozšířený 64­-bitový mód.
Takže skutečně Hmm..... pro Maxtor.
Odpovědět0  0
nemo11 (8) | 2.3.20061:07
Vloudila se chybička. Ten nový Maxtor co si na něj stěžuji není zde diskutovaný starší typ DiamondMax 10, ale novější HDD Maxtor MaXLine Plus III 7L250R0. Tím hůře.
Odpovědět0  0
Thompson Cal.45 | 23.3.200622:34
No, mam western 160GB, v klidu ho prehlusi vetraky ale kdyz zacne kopirovat tak chrasti
Odpovědět0  0
john.don | 29.11.20059:48
Ten problém s Nfocovým řadičem se týká jen dvou výrobců disků.
Konkrétně Maxtor sám přiznal, že má vadnej firmware.
(A tedy že to je jeho chyba. Navíc ten problém je prý i s novou chipovkou od VIA a některejma INTELAMA na neoriginálních Intelech. ­- na několika fórech jsem viděl i nějaké problémy s řadičem od Alíků kde jiná značka disků šla dobře­)
Prostě vadná serie. No. Ale Nvidia nemůže za výrobce disků.

Nforcovej řadič jede třeba s Westernama a Seagatama opravdu velice dobře.
A žádná ztráta dat se nekoná.
Tak kde je problém když s Westernama, Seagatama i Samsungama to jede dobře?

Nebo snad máte nějaké oficiální vyjádření Nvidia: máme chybu v chipsetu???
Jestli ano, tak se omlouvám a doufám že ho sem dáte.
Aby jste poučil nevzdělance.

Každopádně bych ho hned tak a tolik na vašem místě nekritizoval.
Jako že je úplně špatnej, že lidi přijdou o data a jak je špatnej.

Každopádně bych od autora co píše tak dlouho takovéhle věci nečekal.

Také jste se mohl jste se zmínit i o ATináckým můstku nebo Alíkovským.


Jinak to byl docela dobrej článek.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200510:34
Osobně jsem Maxtor kontaktoval a on problém popírá, tedy nikde nepřiznal, že v jeho firmware je chyba. Stejně tak zástupce NVIDIA v jakési diskuzi popřel, že by chyba byla na jejich straně. V situaci, kdy na VT8237 i Intel ICH7R DiamondMaxy 10 fungují, nelze vyloučit, že chyba je na straně NVIDIE, ale ani Maxtoru. Protože se k tomu nikdo nemá, doporučuju tuto kombinaci nekupovat.
Odpovědět0  0
john.don | 29.11.200511:08
No tak to s Váma naprosto souhlasím.
To doporučujeme také.

Ale hned říkat že Nvidia je špatná :­(­(
To jediné se mi nelíbilo ...

Určitě bych to neříkal, než vyjde pravda najevo.
Odpovědět0  0
Poplik (29) | 29.11.200515:08
mno sam vlastnim desku s nforce4 a tento disk hitachi a vase poznamka o nekompatibililte me dost sokovala, nekolikrat se mi po stazeni souboru z internetu stalo ze nesel spustit, bohuzel mi memtest vyhazuje chyby takze sem to pricital pametem ale ted si vazne nejsem jistej. Jde to nejak otestovat?
Odpovědět0  0
mrakp (6) | 29.11.200516:51
No pokud mas zapnutej ten uzasnej nvidia firewall, tak to bude tim, protoze to je kram, kterej naprosto nefunguje, sam jsem se s tim natrapil taky dlouho ­(nekolikrat jsem stahoval jednu vec­), nez jsem na to prisel.
Odpovědět0  0
Poplik (29) | 30.11.200515:33
no bohuzel tim to asi nebude, ten firewall sem vypnul nekolik dni po instalaci
Odpovědět0  0
Jiri Kvarda | 6.12.200520:33
Z osobní zkušenosti bych řekl, že chyba je na straně Maxtoru. Mám disk DiamondMax10 300GB, 6B300S0, revizi BANC ­(koupený 8­/2005­). Chtěl jsem ho použít do barebone s NForce2 ICP. Po instalaci Windows 2000 systém naběhnul jen několikrát, pravděpodobnost úspěšného startu tak 1­/10. Přesunul jsem ho tedy do svého PC na řadič Silicon Image 3114 integrovaný na desce. Disk fungoval OK, ale systém startoval tak s pravděpodobností 1­/2 ­(zatuhnul v modrem pruhu startu Windows 2000­). Vzhledem k tomu, že ale běží většinu dobu ve standby mi to nevadilo ­- ke ztrátám dat nedocházelo. Nyní jsem vyměnil desku na MSI K8N Diamond. Na NForce4 deska disk vůbec nedetekuje, na integrovaném Silicon Image 3132 je sice disk detekován, ale Windows 2000 jeho existenci nezaznamenají. Abych se dostal k datům, vyřešil jsem to přídavným PCI řadičem Silicon Image 3112. :­-­)­)
To je příliš mnoho problémů s různými řadiči než aby za to všechno mohla NVidia.
Odpovědět0  0
peters (48) | 17.12.200519:30
Když čtu tyhle anabáze, tak si gratuluju, že používám ­(téměř­) výhradně Westerny. A nevadí mi ani pár milisekund zpoždění nebo o něco menší rychlost. Zatím jsem nezaznamenal žádný problém s kompatibilitou, mimo jednoho, ale to nebyl disk certifikovaný Microsoftem pro použití s Win 2000, které ho prostě nepoznaly a nešly nainstalovat.
Možná mám štěstí a někdo jiný třeba jinou zkušenost, ale kromě toho jediného případu jinak vždy a všude O.K.
Odpovědět0  0
Thompson Cal.45 | 23.3.200622:28
Westerny sou good dodnes mi fungujou vsechny co mi prisli pod ruku. Na nForce 4­-4x zadny problemy, zatim.
Odpovědět0  0
Miguello (1) | 24.1.200711:03
Měl byste zájem mi toho Maxtora odprodat ? Vyhořela mi elektronika na to mým a stejný model už nejde sehnat..Mario
Odpovědět0  0
free_man | 29.11.20058:31
A protoze ma Seagate 5 let zaruky od vyroby, kupujeme Seagate. At sumi nebo ne...
Odpovědět0  0
Husqvik (11) | 29.11.20058:39
RE od Westernu maji taky pet let, akorat ceske obchody to nejak neuznavaji a vetsinou davaji jen tri.
Odpovědět0  0
free_man | 29.11.20058:53
Mam pocit ze davaji 5 let jen na Raptor serii 10k otacek...
Odpovědět0  0
free_man | 29.11.20059:37
mno mas pravdu, zmetci to krateji....
Odpovědět0  0
free_man | 29.11.20059:42
koukam na levi a tam maj na ne 5 let....
Odpovědět0  0
free_man | 29.11.20059:43
ale musi se nechat ze se jedna jen o tu radu tech lepsich hdd a 5 let zaruka se nevztahuje na ty obycejne...
Odpovědět0  0
Husqvik (11) | 29.11.200510:02
Jasne, to bylo jen pro poradek. No, sveho casu tu byly moresy davat na disky jen rocni zaruku, ale to uz moc dlouho neproslo.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200510:37
Se zárukou od Seagate se to má trochu zvláštně. Je to takový marketingový trik. První tři roky probíhá záruka jako doposud, ale poslední dva roky musí prodejce reklamovat disk přímo u Seagate ­(alespoň to jsem slyšel­). Protože to pro prodejce znamená značné náklady, řada z nich nabízí záruku pouze tři roky.
Odpovědět0  0
George_gray (35) | 29.11.20058:01
Nevím nevím, mám toho Maxtora doma a vůbec neodpovídá té hlučnosti, kterou tu popisujete. Jen ten šum je trochu slyšet, což nijak nevadí,splyne s okolním hlukem.
Že by rozdíly v kusech?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 29.11.200510:39
Mám tu čtyři kusy Maxtorů DiamondMax 10, takže můžu porovnávat. A všechny se chovají tak, jak jsem napsal. Moje požadavky na ticho jsou extrémní a testuji s vypnutými větráky.
Odpovědět0  0
vpp.sps.se@post.cz | 30.11.20050:42
No a který disk je tedy pro Vás subjektivně nejtišší? ­(hlavně co se týká pískání­) Budete testovat výkon i při změnách v AAM???
Odpovědět0  0
1  2  
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.