Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Megatest grafických karet: nVidia - část druhá

22.5.2003, Igor Viduna, recenze
Megatest grafických karet: nVidia - část druhá
Náš megatest je pomalu za námi. Zde najdete recenze karet, které pro „horních deset tisíc“ připravila nVidia. Seznámíme vás s kartami GeForce4 Ti 4800 SE, GeForce FX 5600 Ultra, GeForce FX 5800 a GeForce FX 5800 Ultra.
Kapitoly článku:
  1. Megatest grafických karet: nVidia - část druhá
  2. GeForce4 Ti 4800 SE
  3. GeForce FX 5600 Ultra
  4. GeForce FX 5800
  5. GeForce FX 5800 Ultra
  6. Závěr
Náš megatest je pomalu za námi a vy jistě netrpělivě čekáte na poslední článek. Zde najdete recenze karet, které  pro „horních deset tisíc“ připravila nVidia. Seznámíme vás s kartami GeForce4 Ti 4800 SE, GeForce FX 5600 Ultra, GeForce FX 5800 a GeForce FX 5800 Ultra.


GeForce 4 Ti 4800 SE


Rodina GeForce4 Ti evolučně vychází z velmi úspěšné řady GeForce3. A to zejména zvýšením frekvence GPU (Graphic Procesor Unit). Architektura čipu zůstala na již v té době poměrně zastaralé výrobní technologii 0,15 mikronů. (I když dnes, po zkušenostech s GeForce FX musíme konstatovat – díky bohu.) Proto musela nVidia použít klasický „overclockerský“ trik se zvýšením napětí, aby karta pracovala stabilně. Samozřejmě to není jediná úprava. Výrobce ještě přidal jednu vertexovou pipeline, aby zlepšil chabý výkon GeForce3 při vykreslování scén s použitím Vertex Shaderů.

Také není tajemstvím, proč nVidia tento postup zvolila. Důvodem byl Radeon 8500 (nynější 9100) od ATI, který se na chvíli posadil na pomyslný výkonnostní trůn, což se nVidii vůbec nelíbilo. Že by se historie opakovala? Hardwarově tedy GeForce4 Ti nebyla ničím novým. V současnosti pak nVidia přidala podporu AGP 8x – kódové označení čipů se tak změnilo na NV28.

Malé vylepšení proto slibovala softwarová stránka. Například nás nepřekvapí program pro správu více obrazovek nView. Vylepšení se dočkala i technologie nFiniteFX (tedy Pixel a Vertex Shadery), která byla obohacena o tzv. Advanced Vertex Shaders a dostala tak název nFiniteFX II. Samozřejmostí je vylepšený antialiasing (ačkoliv ne tak jako u Parhelie) – tzv. Accuview Antialiasing. Vylepšení se karta dočkala i při práci s pamětmi – LightSpeed Memory Architecture je zde taktéž v novější verzi LightSpeed Memory Architecture II.

Kartu GeForce 4 Ti 4800 SE jsme recenzovali zde.



Obr.01 - Logo


Technické specifikace:
  • GPU: GeForce4 Ti 4800 SE
  • název čipu: NV28
  • výrobní technologie: 0,15 mikronů
  • technologie jádra: 256 bitová
  • frekvence GPU: 275 MHz
  • texturovacích jednotek: 2
  • vertexových pipeline: 2
  • pixelových pipeline: 4
  • velikost paměti: 128 MB
  • frekvence pamětí: 550 MHz
  • sběrnice: 128 bitová
  • teoretická prostupnost pamětí: 8.8 GB/s
  • RAMDAC – 350MHz
  • TMDS (DVI-I) – 165 MHZ
  • AGP 8x
  • 1x VGA, 1x DVI-I, VIVO (Video In, Video Out)
  • DirectX 8.1


GeForce FX 5600 Ultra


GeForce FX 5600 Ultra je vlastně odlehčenou verzí nejrychlejší GeForce FX 5800, která byla „obrána“ o polovinu renderovacích pipeline. Výrobní technologie je tedy už na 0,13 mikronech. GPU má za úkol nahradit řadu GeForce4 Ti, proti které má jednu nespornou výhodu – je odvozen z architektury CineFX čipu GeForce FX 5800 Ultra, a proto by měl být přibližně dvakrát rychlejší v operacích s optimalizacemi obrazu. Na tuto odlehčenou verzi NV30 se dlouho čekalo, protože Radeon 9500 vyšel v tomto směru relativně dobře.

Podrobnější informace o tomto čipu naleznete zde.



Obr.02 - Logo


Technické specifikace:
  • Grafické jádro: NV31
  • Výrobní proces: 0,13-mikronový
  • Počet tranzistorů: 80 milionů
  • Frekvence jádra: 350MHz
  • Frekvence pamětí: 700MHz DDR-I
  • Velikost paměti: až 256MB
  • Paměťová sběrnice: 128-bit
  • Propustnost pamětí: 11,2 GB/s
  • Pixel fillrate: 1,4 Gpixel/sek.
  • Počet renderovacích pipeline: 4
  • Počet TMU na pipeline: 1
  • Podporovaná API: OpenGL 1.4, DirectX 9.0
  • Pixel shadery: 2.0+
  • Vertex shadery: 2.0
  • Podporovaný FSAA: 6x
  • Úspora šířky pásma: IntelliSample (barevná i Z-komprese)
  • AGP rozhraní: 8x
  • Výstupy: VGA, DVI-I, TV-Out
  • Ramdac: 2x 400MHz DAC
  • Speciality: integrovaný MPEG-2 enkodér, podpora HDTV, UDA


GeForce FX 5800 a 5800 Ultra



Čipy nVidia GeForce FX 5800 jsou v současnosti nejvýkonnějším čipem od nVidie na našem trhu, i když byl nedávno uveden již jejich nástupce. O budoucích čipech od nVidie jsme psali zde a zde.

Název GeForce FX je odvozen od architektury CineFX, kterou jsou vybaveny všechny čipy NV3x – resp. GeForce FX.

GeForce FX 5800 Ultra se dá s delším odstupem od vypuštění zhodnotit jako velká chyba. NVidia se nechala unést a snažila se vyrobit opravdu revoluční grafické jádro, které ukáže, kdo je na trhu pánem. Proto použila k výrobě 0,13mikronový proces se 125 miliony tranzistory (o cca 18 milionů více než Radeon 9700). Tento výrobní proces dovoluje čipu běžet na frekvenci až 500 MHz, což je v porovnání s čipem R300 a jeho 325 MHz ohromující číslo. Na druhou stranu se právě tyto faktory staly nVidii osudnými – s novým výrobním procesem má společnost TSMC velké problémy a výtěžnost je malá. Výsledkem bylo, že ani čtyři měsíce po papírovém vypuštění nebyly na trhu GeForce FX 5800 přítomny.

Karty taktéž integrují grafické paměti DDR-II s efektivní frekvencí 1GHz. Ty ale běží pouze na 128-bitové sběrnici (čtyři 32-bit kanály). Tato čísla znamenají datovou propustnost kolem 16GB/s, což zas není v porovnání s Radeonem 9800 Pro, který disponuje 256-bitovou paměťovou sběrnicí, tak astronomická hodnota – 21,8GB/s. Tuto svoji chybu nVidia řeší právě novým čipem NV35.

Ještě krátce ke specifikacím GeForce FX 5800 Ultra: Počet 8 renderovacích pipeline s 1 TMU na každé není tak úplně přesný. Přestože se oficiálně uvádí, čip je schopný nanést 8 pixelů za takt pouze v určitých operacích, zatímco běžně se GPU chová jako se čtyřmi pipeline. Proto se také někdy uvádí u specifikací GeForce FX 5800 uspořádání 4x2.

Recenzi grafické karty s tímto čipem najdete zde.



Obr.03 - Loga GeForce FX 5800


Technické specifikace:
  • Grafické jádro: NV35
  • Výrobní proces: 0,13-mikronový
  • Frekvence jádra: 400/500MHz
  • Frekvence pamětí: 800/1000MHz DDR-II
  • Velikost paměti: 128MB
  • Paměťová sběrnice: 128-bit
  • Propustnost pamětí: až 16 GB/s
  • Pixel fillrate: 4 Gpixel/sek.
  • Fillrate při FSAA: 16 miliard AA vzorků/s
  • Způsob FSAA: 8x MultiSampling
  • Počet renderovacích pipeline: 8
  • Počet TMU na pipeline: 1
  • Počet textur na TMU: 16
  • Podporované API: DirectX 9.0
  • Pixel shadery: 2.0+
  • Vertex shadery: 2.0+
  • Úspora šířky pásma: LMA III
  • Optimalizace: Intelli Sample
  • AGP rozhraní: 8x
  • Výstupy: VGA, DVI-I, TV-Out
  • Ramdac: 2x 400MHz DAC

Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.