Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Metro Exodus Enhanced: ray tracing na steroidech

24.5.2021, Jan Vítek, recenze
Metro Exodus Enhanced: ray tracing na steroidech
Titul Metro Exodus byl jedním z prvních, který dostal podporu ray tracingu na kartách NVIDIA a nyní je první hra pro PC, která přímo vyžaduje grafickou kartu schopnou akcelerovat ray tracing. Co za to dostaneme?

DLSS 2.0 a výkon

 
Na naší kartě GeForce RTX 3080 jsme si pochopitelně vyzkoušeli také technologii DLSS ve verzi 2.0, která nám dá na výběr ze čtyř úrovní kvality plus možnost DLSS kompletně vypnout. Stačily by ale bohatě i tři úrovně kvality, přičemž my si ukážeme rozdíly mezi nejnižší (ultra výkonný), střední (vyvážený) a nejvyšší (kvalitní) vedle obrazu bez DLSS. 
 
 
Předem je nutno říci, že technologie DLSS funguje vcelku dobře, ale občas se setkáme s nechtěnými projevy. Může jít třeba o rozpíjející se mřížku na okně vlaku, za nímž se pohybuje pozadí, anebo si lze všimnout třeba rozmazané stopy za létajícími potvorami. To jsou ale naštěstí jen ojedinělé problémy, se kterými si DLSS nedovede poradit. 
 
 
Nyní už ale ke srovnání kvality obrazu s různým nastavením, kde si můžeme všímat především vzdálených jemných detailů a jejich ostrosti. 
 
bez DLSS - klikněte pro zvětšení -  45 FPS
  
DLSS nejvyšší kvalita - klikněte pro zvětšení - 55 FPS
 
DLSS střední kvalita - klikněte pro zvětšení - 58 FPS
 
DLSS nejnižší kvalita - klikněte pro zvětšení - 66 FPS
 
Pro lepší přehled přímo v textu tu máme výřezy z výše uvedených snímků, které ukáží, že mezi renderování v nativním rozlišení a DLSS v režimu kvalita jsou pramalé rozdíly. DLSS zde přitom kupodivu dokáže vtáhnout do obrazu i objekty, které originál ukazuje velice mdle, což jsou konstrukce či tyče na vrcholku vzdáleného železničního mostu. Ten samotný je ale kupodivu na snímku s kvalitním DLSS více "děrovatý" než na snímku s plným rozlišením. To jsou ale pouze detaily, takže DLSS v režimu kvality lze rozhodně doporučit. 
 
bez DLSS - 45 FPS
 
DLSS nejvyšší kvalita - 55 FPS
 
DLSS střední kvalita - 58 FPS
 
S obrazem ve střední kvalitě DLSS už to ale tak dobře nevypadá. Začínají mizet některé vzdálené objekty, ale z nějakého důvodu i relativně blízký křížek na nakloněném sloupu vlevo. Celkově jde ale ještě o použitelné nastavení. 
 

DLSS nejnižší kvalita - 66 FPS

Na nejnižší kvalitě je ale obraz už viditelně roztřepený, zubatý a je zkrátka vidět, že výchozí rozlišení už nestačí k tomu, aby byl uspokojivě rekonstruován. Zajímavé ale je, že systém má stále snahu zobrazit i tak jemné objekty, které jsou na snímku v plném rozlišení sotva vidět.
 
Snímkovací frekvence jsou uvedeny u jednotlivých snímků, čili s využitím DLSS si rozhodně pomůžeme, ale s dvojnásobkem počítat nelze. Testovalo se tu s uvedenou sestavou v rozlišení 3440 x 1440 v kvalitě Ultra s ray tracingem na nejvyšší kvalitu a se zapnutými ray tracovanými odrazy. Výkon tak zhruba odpovídá tomu, co sdělují 4A Games v doporučených konfiguracích a je třeba si také uvědomit, že v záběru máme velice náročnou a detailní scénu. 



Vývoj ceny testovaného produktu:




Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.