MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč
30.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Recenzi grafického čipu GeForce 6200 jsem plánoval již dlouho. Jedná se totiž o velmi levnou kartu, ze které ovšem můžete získat o desítky procent vyšší výkon - nejen že lze aktivovat všech 8 pipeline, ale navíc je tento GPU skvostem pro přetaktování. Nejlevnějším výrobcem těchto karet je MSI, a tak se na NX6200-TD128E podívejme zblízka.
Kapitoly článku:
- MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč
- Grafika MSI NX6200-TD128E detailně
- Přetaktování a odemknutí pipelines
- Teoretické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE
- Tváří v tvář GF6600, vliv OC a pipelines na výkon
- Závěr
Vliv odemknutých pipelines na výkon
Protože z grafů nevyplyne všechno zajímavé, rozhodl jsem se ještě shrnout vliv různých faktorů na výkon GeForce 6200. U odemčených pipelines by se dalo odhadovat, že při dvojnásobném výkonu ve vykreslování by mohl jít výkon v hrách prudce nahoru. Ovšem nic není tak jednoznačné, podívejte se na tabulku:
Výsledek je velmi zajímavý. Zatímco ve Far Cry, Half-Life 2 a UT2004 se nárůst výkonu pohybuje kolem 20-30%, jsou i hry, kterých se odemknutí prakticky nedotkne. Zde je vše závislé na náročnosti a na tom, kolik práce s pixel shadery daná hra potřebuje. Nicméně v nastavení bez FSAA je nárůst výrazně vyšší a místy se blíží hodnotě +50%. Celkových +16% je slušných, ovšem pokud bychom brali jen modernější hry, bylo by číslo vyšší.
Vliv přetaktování na výkon
Mnohem zajímavější je vliv přetaktování, protože zvýšit frekvence o +80% a +47%, to se jen tak nepovede. Tato čísla dávají příslib hodně slušnému navýšení, takže se podívejte na tabulku:
A tomuto říkám zrychlení! Prakticky ve všech přesáhl nárůst výkon 50% a spíše se pohyboval kolem 70%, což je opravdu síla. V tomto přehledu nenajdete hru, která by byla overclockingem netknuta a záleží jen na tom, jestli hra potřebuje spíše GPU nebo paměti. Průměrný nárůst +71,4% mě ale také částečně rozesmutnil, že nešlo kartu zároveň odemknout.
Tváří v tvář GeForce 6600
A ještě se podíváme na jednu tabulku, ve které jsme srovnal výkon přetaktované GeForce 6200 s klasickou GeForce 6600. Ta jde samozřejmě také přetaktovat, ale přesto jsem se k tomuto srovnání uchýlil.
Z této tabulky vyplývá jedna hlavní věc - vypnutí kompresních algoritmů má na výkon mohutný dopad. Jedině tak lze vysvětlit rozdíl mezi GeForce 6200 OC a GeForce 6600 v testech s FSAA. Zatímco bez vyhlazování je přetaktovaná GF6200 průměrně o nějakých 6% rychlejší, po zapnutí FSAA a AF je o 14% pomalejší, což je velký skok. Ale např. v Half-Life 2 nebo UT2004 se hrám vůbec nelíbí chybějící komprese ani bez anti-aliasingu.
Protože z grafů nevyplyne všechno zajímavé, rozhodl jsem se ještě shrnout vliv různých faktorů na výkon GeForce 6200. U odemčených pipelines by se dalo odhadovat, že při dvojnásobném výkonu ve vykreslování by mohl jít výkon v hrách prudce nahoru. Ovšem nic není tak jednoznačné, podívejte se na tabulku:
Odemknutí pipes 4x1 -> 8x1 | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Doom 3 (default) | +17,6% | +19,4% | +19,7% | +2,9% | +2,3% | +3,3% | +10,9% |
Doom 3 (trdm1) | +15,7% | +16,8% | +17,1% | +2,1% | +2,3% | +1,6% | +9,3% |
Far Cry (default) | +25,4% | +25,9% | +25,0% | +10,6% | +8,8% | +7,0% | +17,1% |
Far Cry (cooler01) | +42,4% | +46,0% | +46,1% | +15,7% | +14,5% | +13,3% | +29,7% |
Half-Life 2 (canals01) | +32,3% | +37,0% | +37,9% | +13,9% | +12,4% | +11,6% | +24,2% |
Half-Life 2 (coast03) | +39,6% | +45,7% | +46,9% | +20,9% | +18,7% | +17,2% | +31,5% |
UT2004 (default) | +28,2% | +32,2% | +33,4% | +7,3% | +4,6% | +4,5% | +18,4% |
UT2004 (Primeval) | +25,6% | +30,4% | +34,8% | +14,7% | +12,2% | +12,5% | +21,7% |
Splinter Cell | +5,2% | +4,4% | +7,3% | x | x | x | +5,6% |
Wolfenstein ET | +2,1% | +0,3% | -1,7% | x | x | x | +0,2% |
Call of Duty | x | x | x | +2,1% | +1,7% | +1,5% | +1,8% |
Serious Sam SE | x | x | x | -7,8% | -9,3% | -13,5% | -10,2% |
Průměr | +23,4% | +25,8% | +26,7% | +8,2% | +6,8% | +5,9% | +16,1% |
Výsledek je velmi zajímavý. Zatímco ve Far Cry, Half-Life 2 a UT2004 se nárůst výkonu pohybuje kolem 20-30%, jsou i hry, kterých se odemknutí prakticky nedotkne. Zde je vše závislé na náročnosti a na tom, kolik práce s pixel shadery daná hra potřebuje. Nicméně v nastavení bez FSAA je nárůst výrazně vyšší a místy se blíží hodnotě +50%. Celkových +16% je slušných, ovšem pokud bychom brali jen modernější hry, bylo by číslo vyšší.
Vliv přetaktování na výkon
Mnohem zajímavější je vliv přetaktování, protože zvýšit frekvence o +80% a +47%, to se jen tak nepovede. Tato čísla dávají příslib hodně slušnému navýšení, takže se podívejte na tabulku:
Přetakt. 300/225 -> 540/330 | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Doom 3 (default) | +72,2% | +75,5% | +75,8% | +71,7% | +72,4% | +75,0% | +73,8% |
Doom 3 (trdm1) | +71,4% | +74,8% | +77,1% | +71,8% | +75,0% | +73,8% | +74,0% |
Far Cry (default) | +73,5% | +77,2% | +78,0% | +73,8% | +76,5% | +73,2% | +75,4% |
Far Cry (cooler01) | +74,9% | +78,9% | +80,0% | +73,1% | +78,3% | +70,0% | +75,9% |
Half-Life 2 (canals01) | +51,9% | +63,6% | +71,4% | +74,4% | +76,9% | +74,4% | +68,8% |
Half-Life 2 (coast03) | +71,1% | +91,1% | +79,7% | +75,7% | +77,1% | +73,8% | +78,1% |
UT2004 (default) | +53,5% | +70,7% | +78,9% | +74,0% | +77,2% | +78,9% | +72,2% |
UT2004 (Primeval) | +51,2% | +67,8% | +74,3% | +71,2% | +74,8% | +76,1% | +69,2% |
Splinter Cell | +74,6% | +77,5% | +79,3% | x | x | x | +77,1% |
Wolfenstein ET | +54,0% | +58,9% | +60,5% | x | x | x | +57,8% |
Call of Duty | x | x | x | +66,2% | +69,5% | +73,0% | +69,6% |
Serious Sam SE | x | x | x | +43,6% | +46,8% | +54,6% | +48,3% |
Průměr | +64,8% | +73,6% | +75,5% | +69,6% | +72,5% | +72,3% | +71,4% |
A tomuto říkám zrychlení! Prakticky ve všech přesáhl nárůst výkon 50% a spíše se pohyboval kolem 70%, což je opravdu síla. V tomto přehledu nenajdete hru, která by byla overclockingem netknuta a záleží jen na tom, jestli hra potřebuje spíše GPU nebo paměti. Průměrný nárůst +71,4% mě ale také částečně rozesmutnil, že nešlo kartu zároveň odemknout.
Tváří v tvář GeForce 6600
A ještě se podíváme na jednu tabulku, ve které jsme srovnal výkon přetaktované GeForce 6200 s klasickou GeForce 6600. Ta jde samozřejmě také přetaktovat, ale přesto jsem se k tomuto srovnání uchýlil.
GeForce 6200 OC vs. GeForce 6600 | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Doom 3 (default) | +14,1% | +12,8% | +12,2% | -1,3% | -1,3% | +1,9% | +6,4% |
Doom 3 (trdm1) | +12,8% | +12,1% | +11,9% | -6,2% | -6,1% | -2,8% | +3,6% |
Far Cry (default) | +11,8% | +10,7% | +10,6% | +3,3% | +4,7% | +2,5% | +7,3% |
Far Cry (cooler01) | +0,9% | -1,0% | 0,0% | -6,1% | -6,3% | -8,9% | -3,6% |
Half-Life 2 (canals01) | -8,4% | -11,6% | -10,5% | -21,6% | -25,3% | -19,8% | -16,2% |
Half-Life 2 (coast03) | +5,2% | +2,1% | -6,9% | -19,2% | -22,4% | -16,9% | -9,7% |
UT2004 (default) | -9,4% | -5,9% | -7,3% | -30,3% | -37,2% | -27,7% | -19,6% |
UT2004 (Primeval) | +3,9% | +3,3% | +1,7% | -10,4% | -17,6% | -17,6% | -6,1% |
Splinter Cell | +21,3% | +19,1% | +15,3% | x | x | x | +18,6% |
Wolfenstein ET | +16,7% | +18,2% | +19,0% | x | x | x | +18,0% |
Call of Duty | x | x | x | -17,8% | -21,1% | -19,5% | -19,5% |
Serious Sam SE | x | x | x | -29,8% | -34,0% | -24,3% | -29,4% |
Průměr | +6,9% | +6,0% | +4,6% | -13,9% | -16,7% | -13,3% | -4,4% |
Z této tabulky vyplývá jedna hlavní věc - vypnutí kompresních algoritmů má na výkon mohutný dopad. Jedině tak lze vysvětlit rozdíl mezi GeForce 6200 OC a GeForce 6600 v testech s FSAA. Zatímco bez vyhlazování je přetaktovaná GF6200 průměrně o nějakých 6% rychlejší, po zapnutí FSAA a AF je o 14% pomalejší, což je velký skok. Ale např. v Half-Life 2 nebo UT2004 se hrám vůbec nelíbí chybějící komprese ani bez anti-aliasingu.