Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč

30.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč
Recenzi grafického čipu GeForce 6200 jsem plánoval již dlouho. Jedná se totiž o velmi levnou kartu, ze které ovšem můžete získat o desítky procent vyšší výkon - nejen že lze aktivovat všech 8 pipeline, ale navíc je tento GPU skvostem pro přetaktování. Nejlevnějším výrobcem těchto karet je MSI, a tak se na NX6200-TD128E podívejme zblízka.
Vliv odemknutých pipelines na výkon

Protože z grafů nevyplyne všechno zajímavé, rozhodl jsem se ještě shrnout vliv různých faktorů na výkon GeForce 6200. U odemčených pipelines by se dalo odhadovat, že při dvojnásobném výkonu ve vykreslování by mohl jít výkon v hrách prudce nahoru. Ovšem nic není tak jednoznačné, podívejte se na tabulku:


Odemknutí pipes 4x1 -> 8x1
bez FSAA, AF
4x FSAA, 8x AF
Průměr
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
16x12
Doom 3 (default)
+17,6%
+19,4%
+19,7%
+2,9%
+2,3%
+3,3%
+10,9%
Doom 3 (trdm1)
+15,7%
+16,8%
+17,1%
+2,1%
+2,3%
+1,6%
+9,3%
Far Cry (default)
+25,4%
+25,9%
+25,0%
+10,6%
+8,8%
+7,0%
+17,1%
Far Cry (cooler01)
+42,4%
+46,0%
+46,1%
+15,7%
+14,5%
+13,3%
+29,7%
Half-Life 2 (canals01)
+32,3%
+37,0%
+37,9%
+13,9%
+12,4%
+11,6%
+24,2%
Half-Life 2 (coast03)
+39,6%
+45,7%
+46,9%
+20,9%
+18,7%
+17,2%
+31,5%
UT2004 (default)
+28,2%
+32,2%
+33,4%
+7,3%
+4,6%
+4,5%
+18,4%
UT2004 (Primeval)
+25,6%
+30,4%
+34,8%
+14,7%
+12,2%
+12,5%
+21,7%
Splinter Cell
+5,2%
+4,4%
+7,3%
x
x
x
+5,6%
Wolfenstein ET
+2,1%
+0,3%
-1,7%
x
x
x
+0,2%
Call of Duty
x
x
x
+2,1%
+1,7%
+1,5%
+1,8%
Serious Sam SE
x
x
x
-7,8%
-9,3%
-13,5%
-10,2%
Průměr
+23,4%
+25,8%
+26,7%
+8,2%
+6,8%
+5,9%
+16,1%


Výsledek je velmi zajímavý. Zatímco ve Far Cry, Half-Life 2 a UT2004 se nárůst výkonu pohybuje kolem 20-30%, jsou i hry, kterých se odemknutí prakticky nedotkne. Zde je vše závislé na náročnosti a na tom, kolik práce s pixel shadery daná hra potřebuje. Nicméně v nastavení bez FSAA je nárůst výrazně vyšší a místy se blíží hodnotě +50%. Celkových +16% je slušných, ovšem pokud bychom brali jen modernější hry, bylo by číslo vyšší.

Vliv přetaktování na výkon

Mnohem zajímavější je vliv přetaktování, protože zvýšit frekvence o +80% a +47%, to se jen tak nepovede. Tato čísla dávají příslib hodně slušnému navýšení, takže se podívejte na tabulku:


Přetakt. 300/225 -> 540/330
bez FSAA, AF
4x FSAA, 8x AF
Průměr
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
16x12
Doom 3 (default)
+72,2%
+75,5%
+75,8%
+71,7%
+72,4%
+75,0%
+73,8%
Doom 3 (trdm1)
+71,4%
+74,8%
+77,1%
+71,8%
+75,0%
+73,8%
+74,0%
Far Cry (default)
+73,5%
+77,2%
+78,0%
+73,8%
+76,5%
+73,2%
+75,4%
Far Cry (cooler01)
+74,9%
+78,9%
+80,0%
+73,1%
+78,3%
+70,0%
+75,9%
Half-Life 2 (canals01)
+51,9%
+63,6%
+71,4%
+74,4%
+76,9%
+74,4%
+68,8%
Half-Life 2 (coast03)
+71,1%
+91,1%
+79,7%
+75,7%
+77,1%
+73,8%
+78,1%
UT2004 (default)
+53,5%
+70,7%
+78,9%
+74,0%
+77,2%
+78,9%
+72,2%
UT2004 (Primeval)
+51,2%
+67,8%
+74,3%
+71,2%
+74,8%
+76,1%
+69,2%
Splinter Cell
+74,6%
+77,5%
+79,3%
x
x
x
+77,1%
Wolfenstein ET
+54,0%
+58,9%
+60,5%
x
x
x
+57,8%
Call of Duty
x
x
x
+66,2%
+69,5%
+73,0%
+69,6%
Serious Sam SE
x
x
x
+43,6%
+46,8%
+54,6%
+48,3%
Průměr
+64,8%
+73,6%
+75,5%
+69,6%
+72,5%
+72,3%
+71,4%


A tomuto říkám zrychlení! Prakticky ve všech přesáhl nárůst výkon 50% a spíše se pohyboval kolem 70%, což je opravdu síla. V tomto přehledu nenajdete hru, která by byla overclockingem netknuta a záleží jen na tom, jestli hra potřebuje spíše GPU nebo paměti. Průměrný nárůst +71,4% mě ale také částečně rozesmutnil, že nešlo kartu zároveň odemknout.

Tváří v tvář GeForce 6600



A ještě se podíváme na jednu tabulku, ve které jsme srovnal výkon přetaktované GeForce 6200 s klasickou GeForce 6600. Ta jde samozřejmě také přetaktovat, ale přesto jsem se k tomuto srovnání uchýlil.


GeForce 6200 OC vs. GeForce 6600
bez FSAA, AF
4x FSAA, 8x AF
Průměr
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
16x12
Doom 3 (default)
+14,1%
+12,8%
+12,2%
-1,3%
-1,3%
+1,9%
+6,4%
Doom 3 (trdm1)
+12,8%
+12,1%
+11,9%
-6,2%
-6,1%
-2,8%
+3,6%
Far Cry (default)
+11,8%
+10,7%
+10,6%
+3,3%
+4,7%
+2,5%
+7,3%
Far Cry (cooler01)
+0,9%
-1,0%
0,0%
-6,1%
-6,3%
-8,9%
-3,6%
Half-Life 2 (canals01)
-8,4%
-11,6%
-10,5%
-21,6%
-25,3%
-19,8%
-16,2%
Half-Life 2 (coast03)
+5,2%
+2,1%
-6,9%
-19,2%
-22,4%
-16,9%
-9,7%
UT2004 (default)
-9,4%
-5,9%
-7,3%
-30,3%
-37,2%
-27,7%
-19,6%
UT2004 (Primeval)
+3,9%
+3,3%
+1,7%
-10,4%
-17,6%
-17,6%
-6,1%
Splinter Cell
+21,3%
+19,1%
+15,3%
x
x
x
+18,6%
Wolfenstein ET
+16,7%
+18,2%
+19,0%
x
x
x
+18,0%
Call of Duty
x
x
x
-17,8%
-21,1%
-19,5%
-19,5%
Serious Sam SE
x
x
x
-29,8%
-34,0%
-24,3%
-29,4%
Průměr
+6,9%
+6,0%
+4,6%
-13,9%
-16,7%
-13,3%
-4,4%


Z této tabulky vyplývá jedna hlavní věc - vypnutí kompresních algoritmů má na výkon mohutný dopad. Jedině tak lze vysvětlit rozdíl mezi GeForce 6200 OC a GeForce 6600 v testech s FSAA. Zatímco bez vyhlazování je přetaktovaná GF6200 průměrně o nějakých 6% rychlejší, po zapnutí FSAA a AF je o 14% pomalejší, což je velký skok. Ale např. v Half-Life 2 nebo UT2004 se hrám vůbec nelíbí chybějící komprese ani bez anti-aliasingu.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.