MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč
30.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Recenzi grafického čipu GeForce 6200 jsem plánoval již dlouho. Jedná se totiž o velmi levnou kartu, ze které ovšem můžete získat o desítky procent vyšší výkon - nejen že lze aktivovat všech 8 pipeline, ale navíc je tento GPU skvostem pro přetaktování. Nejlevnějším výrobcem těchto karet je MSI, a tak se na NX6200-TD128E podívejme zblízka.
Kapitoly článku:
- MSI GeForce 6200: nejlepší PCI Express pod 3000 Kč
- Grafika MSI NX6200-TD128E detailně
- Přetaktování a odemknutí pipelines
- Teoretické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE
- Tváří v tvář GF6600, vliv OC a pipelines na výkon
- Závěr
Výsledky testů
Naměřené výsledky grafické karty jsme zanesli do grafů s přesností na jedno desetinné místo. U hlavních testů uvádím vždy dva grafy sloupcové (vždy jeden bez FSAA a druhý se 4x FSAA a 8x AF) a jeden spojnicový, který lépe vystihuje rozdíly mezi kartami a vliv rozlišení. V dnešním testu jsem se rozhodl vynechat většinu grafů s FSAA, protože výkon GeForce 6200 je velmi nízký.
Použité ovladače pro nVidii jsou poslední oficiální ForceWare 71.84, pro ATi pak předposlední Catalyst 5.2 s Catalyst Control Center. Základní deska obsahovala poslední update BIOSu a ovladačů čipsetu. Testovací sestava je následující:
Pro testování jsme ve většině případů použili software Bench'emAll, který dokáže spustit většinou současných herních testů v libovolném rozlišení a s různou úrovní detailů. Ručně jsme testovali jen 3DMarky, Wolfenstein: Enemy Territory a Serious Sam SE.
GeForce 6200 od MSI jsem testoval ve třech nastaveních. Samozřejmě v původním, kdy jsou aktivované 4 pixel pipelines a frekvence zůstávají 300/225MHz (450MHz DDR pro paměti). Další nastavení je s aktivovanou druhou čtveřicí pipelines a poslední pak v konfiguraci 4x1 na frekvencích 550MHz
Syntetické testy
Ve 3DMarku03 dosahuje nepřetaktovaná, neodemčená GeForce 6200 kolem 3400 bodů, což je sice více než konkurenční Radeon X300, ale podstatně méně než GeForce 6600. Vše se ovšem změní po přetaktování, kdy se výsledek vyšplhá téměř na 6000 bodů! Odemknutí pipelines také dělá hodně.
V 3DMarku05 je výsledek přetaktování ještě evidentnější a 2400 bodů je na kartu za 3000Kč opravdu slušné. Dílčí testy kopírují celkové skóre, což je vcelku logické.
Naměřené výsledky grafické karty jsme zanesli do grafů s přesností na jedno desetinné místo. U hlavních testů uvádím vždy dva grafy sloupcové (vždy jeden bez FSAA a druhý se 4x FSAA a 8x AF) a jeden spojnicový, který lépe vystihuje rozdíly mezi kartami a vliv rozlišení. V dnešním testu jsem se rozhodl vynechat většinu grafů s FSAA, protože výkon GeForce 6200 je velmi nízký.
Použité ovladače pro nVidii jsou poslední oficiální ForceWare 71.84, pro ATi pak předposlední Catalyst 5.2 s Catalyst Control Center. Základní deska obsahovala poslední update BIOSu a ovladačů čipsetu. Testovací sestava je následující:
Testovací sestava | |
Základní deska | Intel D925XCV (čipset 925X + ICH5) |
Procesor | Intel Pentium 4 XE 3,40GHz (Gallatin, 200MHz FSB, LGA775) |
Paměti | 2x 512MB Samsung DDR2-533 (CAS 4, 533MHz) |
Grafická karta | ASUS eXtreme N5900 (GeForce PCX 5900, 128MB, 375/350) |
MSI NX6200-TD128E (GeForce 6200, 128MB, 300/225) | |
Leadtek WinFast PX6600TD (GeForce 6600, 128MB, 300/275) | |
ASUS eXtreme N6600GT (GeForce 6600GT, 128MB, 500/500) | |
MSI RX300-TD128E (Radeon X300, 128MB, 325/200) | |
Sapphire Radeon X600XT (Radeon X600XT, 128MB, 500/370) | |
Sapphire Toxic X700Pro (Radeon X700Pro, 128MB, 425/432) | |
Pevný disk | Maxtor D740X 6L040J2 (UltraDMA/133, 40GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Fortron FSP350-60PN(PF) (ATX12V v1.1, 350W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | nVidia ForceWare 71.84 WHQL (oficiální) |
ATi Catalyst 5.2 s Catalyst Control Center (oficiální) |
Pro testování jsme ve většině případů použili software Bench'emAll, který dokáže spustit většinou současných herních testů v libovolném rozlišení a s různou úrovní detailů. Ručně jsme testovali jen 3DMarky, Wolfenstein: Enemy Territory a Serious Sam SE.
GeForce 6200 od MSI jsem testoval ve třech nastaveních. Samozřejmě v původním, kdy jsou aktivované 4 pixel pipelines a frekvence zůstávají 300/225MHz (450MHz DDR pro paměti). Další nastavení je s aktivovanou druhou čtveřicí pipelines a poslední pak v konfiguraci 4x1 na frekvencích 550MHz
Snímky za sekundu, které jsou hlavním artiklem grafů, jsou hlavním parametrem pro testování. V našem případě to znamená, kolik průměrně za celou dobu nahraného dema dokáže grafická karta vykreslit snímků každou sekundu a tedy i jak je hra plynulá. Použitá timedema by měla představovat průměrnou náročnost celé hry, takže naměřené výsledky reprezentují i hratelnost.
Ideální tedy je, když rychlost překročí 60 snímků za sekundu, a podle toho byste měli nastavovat i detaily a rozlišení her. Pokud máte nějakou extrémně výkonnou grafickou kartu od ATi, která i při zapnutém FSAA dává výsledky přes 100 fps, doporučuji zapnout Temporal AA, který za oběť poloviční rychlosti zdvojnásobí úroveň vyhlazování. |
Syntetické testy
Ve 3DMarku03 dosahuje nepřetaktovaná, neodemčená GeForce 6200 kolem 3400 bodů, což je sice více než konkurenční Radeon X300, ale podstatně méně než GeForce 6600. Vše se ovšem změní po přetaktování, kdy se výsledek vyšplhá téměř na 6000 bodů! Odemknutí pipelines také dělá hodně.
V 3DMarku05 je výsledek přetaktování ještě evidentnější a 2400 bodů je na kartu za 3000Kč opravdu slušné. Dílčí testy kopírují celkové skóre, což je vcelku logické.