MSI GeForce GTX 960 Gaming 4G: vyplatí se 4 GB VRAM?
6.5.2015, Pavel Šantrůček, recenze
MSI GTX 960 Gaming 4G je další grafickou kartou založenou na grafickém čipu GM206 (GTX 960), tentokrát s posílenou pamětí na 4 GB. A právě o tom, jaké výhody nám poskytuje tato větší VRAM ve hrách a jestli se nám toto řešení vůbec vyplatí, bude dnešní článek.
Kapitoly článku:
Dying Light
Dying Light je v testovací metodice zařazen z důvodu přítomnosti Nvidia GameWorks. Hra je založena na Chrome Engine 6 vývojového studia Techland a spadá do programu TWIMTB. Hra nemá vlastní benchmark, a proto je použito testování přímo ve hře na mapě Slums. Veškerá měření jsou prováděna pomocí FRAPS a délka testovací scény je 110 sekund.
Rozlišení 1920x1080
Snímková frekvence je u obou grafických karet prakticky stejná.
Hra by si ráda obsadila více než 3,5 GB VRAM, tady asi začnou s 2GB verzí problémy.
Pro zvětšení klikněte na obrázek
U karty s 2 GB VRAM se začíná se objevovat vyšší míra stutteringu.
Vyšší vytížení sběrnice PCI-E je u 2GB verze patrnější.
Propady vytížení u Gigabyte GTX 960 se 2 GB VRAM jsou zjevně citelnější.
Rozlišení 2560x1440
Ve snímkové frekvenci vítězí MSI GTX 960 Gaming 4G díky svým vyšším taktům.
V rozlišení 2560x1440 si hra začíná říkat o více než 4 GB VRAM.
Pro zvětšení klikněte na obrázek
Míra stutteringu je nyní u 2GB GTX 960 mnohem vyšší.
Vytížení PCI-E je nyní u 2GB GTX 960 úplně někde jinde než u 4GB verze.
Propady vytížení jsou u 2GB GTX 960 značné.
Dying Light je první hra v naší testovací metodice, která využije více než 2 GB VRAM. V rozlišení 1920x1080 si řekne o cca 3,5 GB a v rozlišení 2560x1440 pak o 4 GB grafické paměti. Pokud bychom porovnávali pouze výsledky snímkové frekvence, žádný rozdíl mezi grafickou kartou osazenou 2 GB a 4 GB VRAM bychom nezaznamenali. Průběh frame times však ukazuje výskyt stutteringu, zvláště masivní pak v rozlišení 2560x1440. Vše je způsobeno dočítáním zdrojů, které se do menší grafické paměti nevešly a musejí tak být postupně přenášeny přes pomalejší PCI-E sběrnici. Tyto přenosy po PCI-E pak způsobují propady ve vytížení grafické karty a následný stuttering. Ve hře Dying Light tedy rozhodně grafickou kartu se 4 GB grafické paměti využijete.