MSI GeForce GTX 960 Gaming 4G: vyplatí se 4 GB VRAM?
6.5.2015, Pavel Šantrůček, recenze
MSI GTX 960 Gaming 4G je další grafickou kartou založenou na grafickém čipu GM206 (GTX 960), tentokrát s posílenou pamětí na 4 GB. A právě o tom, jaké výhody nám poskytuje tato větší VRAM ve hrách a jestli se nám toto řešení vůbec vyplatí, bude dnešní článek.
Kapitoly článku:
Far Cry 4
Nvidia GameWorks je hlavním důvodem zařazení této hry do naší metodiky testování. Far Cry 4 je dalším pokračováním úspěšné serie od vývojového studia Ubisoft Montreal. Hra využívá engine Duna Engine 2 s implementací GameWorks a je vyvíjena pod křídly TWIMTBP. Far Cry 4 nemá vlastní benchmark, a proto je použito testování přímo ve hře na mapě Banapur. Testovací scéna je měřena pomocí FRAPS s nastavenou délkou 78 sekund.
Rozlišeni 1920x1080
Poměrně velký rozdíl v minimálním počtu FPS zde již ukazuje přínos 4GB GTX 960.
Hra by si ráda obsadila cca 2,8 GB VRAM.
Pro zvětšení klikněte na obrázek
Míra stutteringu je u 2GB GTX 960 opět zřetelně vyšší.
Vytížení PCI-E je u 2GB GTX 960 také znatelně vyšší.
Masivní propady vytížení 2GB GTX 960 jsou právě v místech vysokého vytížení PCI-E.
Rozlišení 2560x1440
Snímková frekvence je opět lehce ve prospěch MSI GTX 960 Gaming 4G.
Hra v rozlišení 2560x1440 využívá kolem 3 GB VRAM.
Pro zvětšení klikněte na obrázek
Míra stutteringu je opět u 2GB GTX 960 znatelně vyšší.
GTX 960 s 2 GB VRAM využívá PCI-E opět citelně více.
Vše je následováno propady vytížení GPU u 2GB GTX 960, a to opět zejména v místech vysokého vytížení PCI-E.
Far Cry 4 je další hrou, která si řekne o více jak 2 GB VRAM. Výsledkem je opět dočítání zdrojů, zvýšené využití PCI-E, snížené vytížení grafické karty s následným výskytem stutteringu při hraní. Stejně jako u Dying Light také zde grafické karty se 4 GB VRAM své uplatnění rozhodně najdou.
Poznámka: U Far Cry 4 byl automaticky nainstalován patch verze 1.10.0, který však způsobil to, že naměřené výsledky (snímková frekvence) nejsou tak konzistentní, jako byly u dřívější verze 1.9.0. Výsledky snímkové frekvence tedy považujte pouze za orientační a pokud se situace nezlepší, budu muset tento benchmark z naší metodiky odstranit.
Aktualizováno 18.5.2015: Z výše uvedeného důvodu méně konzistentních výsledků díky novému patchi byla ve hře Far Cry 4 v rozlišení 1920x1080 několikrát po sobě opětovně přeměřena grafická karta Gigabyte GTX 960 WN2OC a grafy byly aktualizovány. Hodnoty maximálních a průměrných FPS se tak již u obou karet srovnaly, pouze u minimálních FPS nadále přetrvává poměrně velký rozdíl, který je skutečně způsobený rozdílem ve velikosti paměti, jelikož tato hra dokáže využít více než 2 GB. Přestože tedy maximální a průměrné FPS budete mít u 2GB nebo 4GB verze GTX 960 na stejné úrovni (což je dáno rychlostí čipu a paměti), pocitově bude hra na 4GB verzi plynulejší díky menším krátkodobým propadům ve snímkové frekvenci. Nekonzistentnost měření v této hře v aktuální verzi však stále trvá.