MSI NX6800: hurá na Doom 3
11.8.2004, Martin Štěpánek, recenze
Jak jistě všichni stihli zaregistrovat, vyšel nový Doom 3. Ale již dlouho před samotným vydáním této hry se nesly pověry o hardwarové náročnosti. První, ale nevěrohodné testy se objevily již dříve spolu s Alfa verzí, ale jak je tomu skutečně se podíváme až dnes, kdy máme zapůjčenou plnou verzi hry.
Kapitoly článku:
Testovací sestava
K testům jsem již tradičně použil procesor Pentium 4 3,0GHz na 800MHz frekvenci FSB:
Testovalo se pod systémem Microsoft Windows XP Professional CZ Service Pack 1, DirectX 9.0b. AGP režim 8x aktivní, Aperture Size nastavena na 256 MB, základní takt FSB byl 200MHz (800 MHz QDR), frekvence pamětí byly nastaveny na defaultní hodnoty. Desktop měl rozlišení 1024 x 768 ve 32-bitové barevné hloubce, vertikální frekvence obrazu byla 100 Hz.
POZOR: V některých hrách jsem použil nastavení 6xFSAA a 16xAF. V takovém případě jsem u GeForceFX 5950Ultra měl 8xFSAA a 8xAF a u GeForce 6800Ultra jsem pak pouze zvýšil na 8xFSAA. Píši to zde, abych to nemusel všude opakovat.
Testovací programy:
Doom 3 - nastavení testování
Konečně je zde Doom 3. Pro někoho dlouho očekávaná hra, pro mě dlouho očekávaný benchmark. Nebudu se dnes zabývat popisem hry, či snad její minulostí, ale rovnou se vrhnu na možnosti nastavení a především jak spustit benchmark.
Ihned po nainstalování hry je možné využít jednoho dema, jehož délka se pohybuje okolo 2 minut. Bohužel toto demo je trochu jednodušší, jelikož obsahuje jen několik akcí, kde zabíjíte ty podivná monstra. Kdo Doom 3 již hrál, ví, že ve hře toho je přeci jen o trochu více.
Trochu změna je v možnosti vyvolání nabídky, kdy je nutno stlačit Alt + Ctrl + ~ (dříve stačilo pouze ~). Pro spuštění dema pak musíte napsat timeDemo demo1. Tento povel odstartuje demo, po jehož dokončení se zobrazí výsledný framerate. Pro zavření konzole stačí stisknout tlačítko ~. Pro zobrazení aktuálního framerate je nutné do konzole napsat com_showFPS 1.
V tomto demu jinak není mnoho zajímavého až na fakt, že nejede hudba a plynulost. Osobně musím říct, že demo je mnohem pomalejší než hra samotná. Při spuštění na mém počítači - AMD64 3000+, Radeon 9800Pro (Catalyst 4.9beta) a 1GB RAM je výsledné skóre benchmarku okolo 22,5fps. Toto by na hru nikdy nestačilo, ale při reálném hraní se framerate pohybuje okolo 30fps a výše. Proto nebuďte moc překvapení.
Při základním nastavení je hra vždy načtena do paměti (tzv. preload), to také přispívá k větší plynulosti hry, ale TimeDemo bohužel přednačteno není a stále přistupuje k pevnému disku. Proto je dobré použít příkaz: com_preloadDemos 1. Díky přednačtení dema se více zatěžuje grafická karta a ne celý systém (pro potřeby mého testování je toto ideální). Pro ty, kteří chtějí testovat celý systém je ještě jedno upozornění a to, že při druhém spuštění dema je hra v paměti i bez použití com_preloadDemos 1 a skóre je tudíž vyšší.
Naměřený příklad:
Většina z vás asi zůstane u základního dema, ale pokud se přeci jen najde někdo, kdo si chce nahrát vlastní testovací demo, stačí použít následující příkazy:
Pro začátek nahrávání stačí do konzole napsat recordDemo DemoFile, k ukončení pak stačí napsat stopRecording.
Důležitá je také informace o velikosti vámi vytvořeného dema. Musíte počítat, že 1 minuta zabere okolo 100MB na vašem pevném disku. Všechny dema se ukládají do adresáře basedemos. Co je na vlastních demech zajímavé, je fakt, že se nenahrávají obrazovky, které jsou jinak pevnou součástí hry, chybějí rovněž i některé další interaktivní vychytávky.
Mezi příkazy, které jsou pro tuto hru k dispozici je i aviDemo DemoFile. Bohužel funkce tohoto příkazu není zcela shodná s tím, co by jsme si představovali. Hra totiž místo AVI souboru vytvoří stovky TGA obrázků - jeden frame=jeden TGA obrázek. Co je horší, že v základu je velikost TGA nastavena na 256x256. Proto pokud chcete něco rozumného, je nutné specifikovat velikost pomocí příkazu com_aviDemoWidth 1024 a com_aviDemoHeight 768.
Nemohu si pomoct, ale přijde mi rozumnější AVI soubor získat pomocí utility jako je třeba FRAPS než složitě převádět demo na TGA obrázky a následně teprve na video.
Toto je kapitola sama pro sebe. Jak již snad všichni vědí, u grafických karet nVidia není žádný velký problém, až na některé vypadávající textury, ale to se týká pouze některých verzí ForceWare v kombinaci s konkrétními GPU. Jinak tomu je u ATi. Teď nenarážím na problémy se zobrazením, na ty jsem nenarazil, ale spíše na výkon. Poslední dostupnou verzí jsou ovladače Catalyst 4.7, které bohužel nepodávají příliš valný výkon. Proto jsem pro testování Dooma 3 stáhl novou beta verzi ovladačů Catalyst 4.9, která zvyšuje průměrný fps přibližně o 7-12fps.
Pro ty, jenž chtějí znát všechny možné příkazy, je vhodná tato adresa ZDE.
K testům jsem již tradičně použil procesor Pentium 4 3,0GHz na 800MHz frekvenci FSB:
- základní deska Intel 875PBZ
- procesor Intel Pentium 4 - 3.0 GHz, (jádro Northwood, FSB 800 MHz)
- paměť 2x OCZ Gold 512 MB DDR RAM 433MHz
- disk Maxtor SATA (160 GB, 7200 ot/min, 8 MB cache)
- DVD-ROM Toshiba SD-M1502
Testovalo se pod systémem Microsoft Windows XP Professional CZ Service Pack 1, DirectX 9.0b. AGP režim 8x aktivní, Aperture Size nastavena na 256 MB, základní takt FSB byl 200MHz (800 MHz QDR), frekvence pamětí byly nastaveny na defaultní hodnoty. Desktop měl rozlišení 1024 x 768 ve 32-bitové barevné hloubce, vertikální frekvence obrazu byla 100 Hz.
- Při testování byl použit ovladač Catalyst 4.7 a ForceWare 61.32
- Všechny výsledky byly naměřeny bez použití zvukové karty (tedy bez zapnutého zvuku), proto vaše výsledky se mohou mírně lišit!!
POZOR: V některých hrách jsem použil nastavení 6xFSAA a 16xAF. V takovém případě jsem u GeForceFX 5950Ultra měl 8xFSAA a 8xAF a u GeForce 6800Ultra jsem pak pouze zvýšil na 8xFSAA. Píši to zde, abych to nemusel všude opakovat.
Testovací programy:
- 3D Mark 2001SE
- Direct3D, verze 330
- 3D Mark03
- Direct3D, verze 440
- CodeCreatures
- Direct3D
- Far Cry
- Halo: Combat Evolved
- Direct3D, verze 1.031
- Splinter Cell
- Direct3D, version 1.2b
- mapa: 1_1_1_Tbilisi
- Unreal Tournament 2004
- Direct3D
- mapa: Primeval
- Unreal Tournament 2003
- Direct3D, verze 2225
- Colin McRae Rally 4.0
- Direct3D
- mapa: Japan SS1
- Gun Metal
- Direct3D
- X2: The Threat
- Direct3D
- Serious Sam SE
- OpenGL
- Lock On: Modern Air Combat
- Direct3D
Doom 3 - nastavení testování
Konečně je zde Doom 3. Pro někoho dlouho očekávaná hra, pro mě dlouho očekávaný benchmark. Nebudu se dnes zabývat popisem hry, či snad její minulostí, ale rovnou se vrhnu na možnosti nastavení a především jak spustit benchmark.
- Default demo
Ihned po nainstalování hry je možné využít jednoho dema, jehož délka se pohybuje okolo 2 minut. Bohužel toto demo je trochu jednodušší, jelikož obsahuje jen několik akcí, kde zabíjíte ty podivná monstra. Kdo Doom 3 již hrál, ví, že ve hře toho je přeci jen o trochu více.
Trochu změna je v možnosti vyvolání nabídky, kdy je nutno stlačit Alt + Ctrl + ~ (dříve stačilo pouze ~). Pro spuštění dema pak musíte napsat timeDemo demo1. Tento povel odstartuje demo, po jehož dokončení se zobrazí výsledný framerate. Pro zavření konzole stačí stisknout tlačítko ~. Pro zobrazení aktuálního framerate je nutné do konzole napsat com_showFPS 1.
V tomto demu jinak není mnoho zajímavého až na fakt, že nejede hudba a plynulost. Osobně musím říct, že demo je mnohem pomalejší než hra samotná. Při spuštění na mém počítači - AMD64 3000+, Radeon 9800Pro (Catalyst 4.9beta) a 1GB RAM je výsledné skóre benchmarku okolo 22,5fps. Toto by na hru nikdy nestačilo, ale při reálném hraní se framerate pohybuje okolo 30fps a výše. Proto nebuďte moc překvapení.
- Přednačtení Dema
Při základním nastavení je hra vždy načtena do paměti (tzv. preload), to také přispívá k větší plynulosti hry, ale TimeDemo bohužel přednačteno není a stále přistupuje k pevnému disku. Proto je dobré použít příkaz: com_preloadDemos 1. Díky přednačtení dema se více zatěžuje grafická karta a ne celý systém (pro potřeby mého testování je toto ideální). Pro ty, kteří chtějí testovat celý systém je ještě jedno upozornění a to, že při druhém spuštění dema je hra v paměti i bez použití com_preloadDemos 1 a skóre je tudíž vyšší.
Naměřený příklad:
- com_preloadDemos 1 - průměrný framerate: 26,2fps
- com_preloadDemos 0 - průměrný framerate: 23,6fps
- Vytváření vlastního timedema
Většina z vás asi zůstane u základního dema, ale pokud se přeci jen najde někdo, kdo si chce nahrát vlastní testovací demo, stačí použít následující příkazy:
Pro začátek nahrávání stačí do konzole napsat recordDemo DemoFile, k ukončení pak stačí napsat stopRecording.
Důležitá je také informace o velikosti vámi vytvořeného dema. Musíte počítat, že 1 minuta zabere okolo 100MB na vašem pevném disku. Všechny dema se ukládají do adresáře basedemos. Co je na vlastních demech zajímavé, je fakt, že se nenahrávají obrazovky, které jsou jinak pevnou součástí hry, chybějí rovněž i některé další interaktivní vychytávky.
- Převod dema na AVI
Mezi příkazy, které jsou pro tuto hru k dispozici je i aviDemo DemoFile. Bohužel funkce tohoto příkazu není zcela shodná s tím, co by jsme si představovali. Hra totiž místo AVI souboru vytvoří stovky TGA obrázků - jeden frame=jeden TGA obrázek. Co je horší, že v základu je velikost TGA nastavena na 256x256. Proto pokud chcete něco rozumného, je nutné specifikovat velikost pomocí příkazu com_aviDemoWidth 1024 a com_aviDemoHeight 768.
Nemohu si pomoct, ale přijde mi rozumnější AVI soubor získat pomocí utility jako je třeba FRAPS než složitě převádět demo na TGA obrázky a následně teprve na video.
- Ovladače
Toto je kapitola sama pro sebe. Jak již snad všichni vědí, u grafických karet nVidia není žádný velký problém, až na některé vypadávající textury, ale to se týká pouze některých verzí ForceWare v kombinaci s konkrétními GPU. Jinak tomu je u ATi. Teď nenarážím na problémy se zobrazením, na ty jsem nenarazil, ale spíše na výkon. Poslední dostupnou verzí jsou ovladače Catalyst 4.7, které bohužel nepodávají příliš valný výkon. Proto jsem pro testování Dooma 3 stáhl novou beta verzi ovladačů Catalyst 4.9, která zvyšuje průměrný fps přibližně o 7-12fps.
Pro ty, jenž chtějí znát všechny možné příkazy, je vhodná tato adresa ZDE.