MSI R9 285 Gaming 2G: Tonga v testech
18.5.2015, Pavel Šantrůček, recenze
GeForce GTX 960 může vypadat jako dnešní mainstreamový král grafických karet. O tom, že tomu tak není a GTX 960 má přeci jen zdatnou konkurenci, bude dnešní článek, v kterém se podíváme na zoubek kartě AMD Radeon R9 285 alias Tonga.
Kapitoly článku:
Syntetické testy
Texture fill rate test je, kromě jiného, závislý na počtu a frekvenci texturovacích jednotek (TMU). Díky vyššímu počtu TMU u Redeonu R9 285 je pak výsledek takový, jaký je. Prostě žádné překvapení se zde nekoná a Tonga by měl mít ve hrách závislých na TMU zhruba 24% výhodu.
Pixel fill rate test udává schopnost grafické karty v procesu rasterizace vytvářet pixely (resp. jejich barvy) pro zobrazení na monitoru počítače. Teoreticky je test závislý na počtu a frekvenci ROP jednotek, ale svou roli zde také hrají i další faktory, jako je výkon rasterizéru, počet SP podílejících se na pixel shaderu. V neposlední řadě také propustnost VRAM, které zde významně pomáhá komprese dat. AMD v čipu Tonga použilo svou první generaci barevné komprese, kdežto Nvidia u svých grafických karet rodiny Maxwell používá již kompresi třetí generace. V každém případě zde má Tonga cca 15% převahu nad GTX 960 i přes stejný počet ROP jednotek.
Aritmetický test SP ukazuje zhruba 10% výhodu pro R9 285, což je trochu méně, než by člověk očekával.
S grafickou pamětí pracuje snad každá zastávka (stage) grafického potrubí GPU. Výsledek zde určuje především šířka a frekvence paměťové sběrnice (šířka pásma), pomocí které je VRAM ke GPU připojena. U tohoto testu jdou všechny typy kompresí stranou a podle očekávání zde vyhrává hrubá síla Radeonu.
Syntetické testy grafických karet naznačují poměrně jednoznačný výkonnostní náskok MSI R9 285 Gaming. Jestli se ale tento náskok projeví také v praxi nám ukáží až testy v počítačových hrách.