Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Navigace GoClever 3550A: levněji už to nejde

12.9.2008, Jaroslav Salcer, recenze
Navigace GoClever 3550A: levněji už to nejde
GoClever 3550A rozhodně nepatří mezi notoricky známé přenosné navigace. Zároveň svým zaměřením není ani určena pro fajnšmekry, ale pro uživatele, kteří chtějí navigovat na cíl a hlavně nechtějí, aby je to moc stálo. Pokud mezi takové patříte i vy, čtěte dále.

Navigace


Start navigace je klasický a trvá přibližně stejně jako nabootování. Po tapnutí na ikonu navigace dojde asi za 10 sekund k rozbalení prostředí mapy. Pokud chceme znát verzi navigačního softwaru našeho přístroje, stačí tapnout na menu a poté na ikonu "O aplikaci".


Obrazovka před otevřením navigace nebo před nabootováním


Zde se dozvíme verzi mapového softwaru Navigátor 7

Další menu a možnosti nastavení navigace je tak bohaté, že je až nepřehledné. Pokud zákazník nemá žádné zkušenosti s programem Navigátor 7, zcela určitě se v nabídkách po chvíli klikání ztratí. Nedá se absolutně hovořit o nějakém intuitivním používání a nastavení. Samostatné ovládací ikony s nápisy "Najdi a naviguj", "Najdi cestu", "Navigace", "Cesta" nebo "Optimalizace" k intuitivnosti rozhodně nepřispějí. Pokud budete chtít najít adresu a jet, zkuste uhádnout, jestli máte tapnout na ikonu "Najdi a naviguj" nebo "Najdi cestu".


Orientace v navigaci je na první pohled velmi nepřehledná

Ani další stránka v menu navigace vám moc nenapoví. Ikona s nápisem "Vypnout GPS" nenapovídá vůbec o tom, v jakém stavu GPS máme nyní, jestli je tedy vypnuté, nebo jestli ho vypneme teprve tapnutím na tuto ikonu. Zjistil jsem, že musíme sledovat ne nápisy, ale barevné značky. Na našem displeji je podle červené přeškrtnuté značky GPS neaktivní, čili vypnuté. Celé ovládání je nemilosrdně stavěné na tom, že po koupi GoClever ho dáte do nabíječky a půjdete pěkně číst návod. Škoda, již jsme zde testovali navigace, u kterých bylo menu vyřešeno tak, že návod jsme nemuseli ani otevřít. Tím chci říct, že to jde i jinak a lépe.


Stav ikon se řídí podle barevných značek, ne podle nápisů

Naváži plynule na ikonu "Denní mód". Nyní znamená denní, čili tapneme-li na ikonu, změní se v noční mód. Ten rychle zapomeňte, jinak budete v noci oslněni velmi jedovatou oranžovou a po chvíli zjistíte, že i v noci je lepší používat denní mód.


Noční mód v noci skutečně oslňuje

Nyní, abych na druhou stranu také pochválil to, co se skutečně povedlo. GoClever obsahuje kvalitní mapový software od Tele Atlasu. Celá aplikace je na první pohled známá Pocket Navigátor 7 od české firmy MapFactor. Pokud si na uspořádání ovládacích menu zvyknete, přestane se vám zdát aplikace nepřátelská a za pár dní se v ní budete cítit jako doma. Při hledání cíle postačí napsat například směrovací číslo města, vybrat region, použít naposledy hledané, navigovat na bod zájmu nebo na souřadnice. Zde tedy není co vytknout.


Výběr cíle je komfortní a lze vybrat z několika možností

Zůstaneme ještě chvíli u chvály. Informace v dolní poloprůhledné liště jsou volitelné. Volba je zde přehledná, takže se nemůžete splést.


Z tohoto menu je jasné, co budete nastavovat


Pohodlně vyberete, které informace budete mít stále na očích

Z dalších obrázků můžete poznat, že nastavení je opravdu bohaté. Skoro si troufám říct, že po základním nastavení spodní průhledné lišty a hlasitosti nebudete zbytek vůbec potřebovat. Testujeme totiž navigaci určenou nenáročným zákazníkům, kteří chtějí hlavně rychle naplánovat cestu a jet do cíle.


Menu nastavení GPS


Podrobné menu nastavení GPS


Nastavení zoomování a pohledů

Na předchozím obrázku je zajímavá ikona osobní auto. Po tapnutí na ni se nápis i obrázek změní na nákladní auto. To má za funkci informovat o průjezdech pod mosty, kde bývá omezená průjezdní výška. Týká se tedy nákladních vozidel.

Šikovnou pomůckou je i počítadlo ujetých kilometrů. Před cestou nastavíte, jestli jedete služebně nebo soukromě a jednotlivá počítadla se dají také samostatně nulovat. V dnešní době hodně má řidičů služební auto, které používá i k soukromým účelům. Zde tedy můžete pohodlně evidovat ujeté kilometry přímo v navigaci.


Počítadlo ujetých kilometrů

Mapy od Tele Atlasu jsou zárukou kvality, o tom jsem již psal. Proč je jim tedy souzeno takové mdlé málo barevné prostředí, je mi záhadou. V době displejů schopných přenést takové množství barev těžko pochopíte, proč mapy vypadají, jako kdyby displej zobrazoval základních 256 barev. Kromě trocha zeleně skoro nepoznáte, kde končí obec či město. Odstíny šedé jsou velmi podobné.

Velmi chudé barevné zobrazení mapy


Skoro není poznat kde končí město a začíná krajina

Pokud budu velký hnidopich, musím se zmínit se o trhavém pohybu mapy za jízdy. Vypadá to, že procesor není moc velký čipera. Řešení jsem objevil částečně v tom, že ikonou "Region" si můžete snížit počet map, se kterými má navigace počítat. Znamená to nezaškrtávat různé Albánie, Andory atd., které nebudete potřebovat. Procesor bude mít tak méně práce s přepočítáváním, a trhavý pohyb při jízdě se o něco málo vylepší.