Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NEC 20WGX2 - nemožné se stává skutkem

18.4.2006, Pavel Kovač, recenze
NEC 20WGX2 - nemožné se stává skutkem
Největší problém LCD monitorů je pomalá odezva, popřípadně špatné podání barev. Pokud měl nějaký monitor v našich testech dobré barvy, odezva byla špatná nebo opačně. Doba se však mění a společnost NEC přišla s opravdu zajímavým modelem - jedná se o panel s technologií S-IPS a s odezvou 6ms. Dnešní recenze je také první, u které je využita nová testovací metodika.

Odezva



Díky nové metodice je měření odezvy prakticky dokonalé a jen těžko si lze představit lepší způsob. Avšak protože dnešní recenze je první tohoto druhu, je nutné zde uvést nějaké porovnání s již známým modelem, a protože prvním panelem, který byl po ruce, se stal Dell 2405FPW (16ms PVA), tak jej zde uvedu.



V jednotlivých recenzích nebudu uvádět podrobný popis toho, jak číst v grafech. Pokud jste tedy nečetli článek o nové metodice testování LCD panelů, tak je možné, že se v grafu ztratíte, a proto doporučuji těm, kteří zmiňovaný článek nečetli, to rychle napravit. Teď, když všichni víme, co daný graf reprezentuje, se můžeme vrhnout do rozboru výsledků. Nejnižší celková odezva je 9,8ms, což je opravdu dobrý výsledek. Naopak nejhorší odezva má hodnotu 22,2ms, to je dvojnásobek hodnoty minimální. Průměrná odezva má hodnotu 13,8ms. Kdo je zaražen pomalou odezvou v tmavých tónech (až do 0-100-0), tak vězte, že je to způsobeno tím, že v těchto tónech dochází k výraznému překmitu (více než 10%), a tak je již dle VESA nutno měřit jinou metodou, než pokud je překmit menší než 10%, popřípadně žádný překmit. Praktický test toto potvrdil a pokud je na černém podkladu tažen objekt s barvou R=G=B =100, tak je za objektem celkem znatelný světlý stín. Naopak u hodnoty R=G=B=200 je světlý stín jen těžko pozorovatelný. Takto dobré výsledky se jen tak nevidí. Jak bylo řečeno v metodice, tak zde uvedeme průběh odezvy 0-175-0.


Průběh odezvy 0-175-0 (20ms/d)

Z grafu lze jednoduše odečíst, že odezva "rise" je 6,4 a "fall" 4,2ms, což je v součtu 10,6ms. To je opravdu velmi dobrá hodnota.
Jako další test je odezva z šedé do šedé (50-200-50). Ta je obvykle celkem náročná pro většinu TN panelů, a tak uvidíme, jak si vede tento velmi rychlý S-IPS panel.


Průběh odezvy 50-200-50 (20ms/d)

Jak je vidět, tak zde monitor nepoužil OverDrive a spoléhal se na klasický průběh. I přes tento fakt je odezva opravdu dobrá a celkový součet "rise" 6,4ms a "fall" 6ms činí 12,4ms. Odezvu 12ms udává i výrobce jako typickou pro tento panel (6ms je odezva šedá-šedá za ideálních podmínek). Za takovéto hodnoty by se nemusel stydět kdejaký 2 až 3ms TN panel.

A jak jsem slíbil, tak jsou zde grafy pro porovnání odezvy s Dellem 2405FPW.



Jak je vidět, tak tento panel má odezvu daleko horší. Průměrná odezva činí 22,4ms. Nejhorší odezva je 28,1ms a naopak nejlepší 14,3ms. Odezva "fall" je však pěkně vyrovnaná.


Průběh odezvy 0-175-0 u monitoru Dell 2405FPW (20ms/d)

Z grafu je patrné, že monitor používá celkem výrazně OverDrive. Odezva "rise" je 19ms a "fall" 6,4ms, což je v součtu 25,4ms.


Průběh odezvy 50-200-50 u monitoru Dell 2405FPW (20ms/d)

I odezva šedá-šedá je daleko pomalejší, než u dnes testovaného modelu NEC 20WGX2. Náběh, neboli odezva "rise", dosahuje hodnoty 16,8ms a "fall" pak 7,4ms. Sečteme-li tyto dvě hodnoty, dostaneme výsledných 24,2ms.

Tímto jsme vyčerpali všechny cíle při měření odezvy a můžeme se s chutí pustit do praktických testů.


Sledování videa





Díky lesklé obrazovce je sledování filmů opravdu zážitkem, který jen tak nezapomenete. Pokud však začne svítit slunce, tak se odhalí ono úskalí lesklé obrazovky a celkem dost se odráží okolí. Je tedy nutné v případě sledování za těchto podmínek (přímý sluneční svit) mít jas nastaven na maximum. Odezva při sledování filmů byla natolik dobrá, že jsou chvíle, kdy zapomínáte, že se jedná o LCD panel. Navíc má monitor příznivý poměr stran 16:10, a tak je využití plochy při této činnosti skutečně velmi dobré.

Poznámka: V poslední době se mě mnoho čtenářů po e-mailu ptá, jak je to u širokoúhlých monitorů s filmy s klasickým poměrem stran 4:3. Nevím proč, ale převládá názor, že dojde k deformaci videa. To je však nesmysl. Je třeba si uvědomit, že do monitoru jde v operačním systému snad ve všech případech nativní rozlišení, a tak je zachování poměru stran u videa v rukou multimediálního přehrávače. A nutno podotknout, že všechny inteligentní přehrávače zachovávají poměr stran při zvětšování videa. Není se tedy čeho bát. Pokud tedy přehráváte video s poměrem stran 4:3, tak dojde k roztažení videa na výšku monitoru a po stranách (vlevo a vpravo) vzniknou černé pruhy, obdobně tomu je když přehráváte film s poměrem 16:9 na monitoru s poměrem 4:3 popř. 5:4 a vlastně i u 16:10, pouze černé pruhy nevznikají po stranách, ale v horní a dolní části obrazovky. Doufám tedy, že je již tato problematika všem jasná.


Hraní her





Díky neuvěřitelně dobré odezvě nebudete mít naprosto žádné problémy při hraní her. Dokonce i obvykle náročná hra Half-Life 2 byla ostrá jako břitva i při velmi rychlých pohybech. Občas byl sice lehce pozorovatelný světlejší stín způsobený technologií OverDrive, ale byl opravdu jen kraťounký a málo výrazný. Ostatní hry na tom byly ještě o poznání lépe. Například takový Unreal Tournament 2004 byl až neuvěřitelně dobře prokreslen. Inu opravdu skvělé. V dnešní době jen těžko seženete rychlejší LCD monitor.

Poznámka: I na hraní her na širokoúhlých monitorech se ptá spousta lidí, a tak i zde se pokusím o objasnění celé situace. Berme případ, kdy buď hra nepodporuje, nebo nechcete kvůli vyšším nárokům zvolit širokoúhlé rozlišení (i když je zde spousta širokoúhlých rozlišení dostatečně "malých" na to, aby je zvládla i slabší grafická karta). Jak tedy vyřešit tento problém? První možností je v ovladačích grafické karty zaškrtnout položku "Zachovat poměr stran" apod.. Z osobní zkušenosti však vím, že například grafické karty ATi i po povolení této položky občas poměr stran nezachovají. V takovém případě je vše v rukou monitoru. To je ovšem občas problém, protože velká část prodávaných širokoúhlých monitorů tuto funkci nemá, respektive ji mají obvykle pouze dražší modely.


Stabilita kontrastu



Toto měření je na našich stránkách zcela nové. Kdo nečetl článek o nové metodice, tak jen stručně vysvětlím problém stability kontrastu. Pokud na monitoru snižujete jas, tak obvykle i lehce klesá kontrast. Je tedy dobré, pokud má monitor ve všech hodnotách jasu podobný kontrast. Hlavně při práci v noci je to velmi důležité.



Zde monitor zrovna neexceluje. Kontrast celkem prudce klesá, pokud je jas nižší než 20%. Je tedy dobré držet monitor alespoň v jasu 25% a více. Nejnižší kontrast dosahuje pouze 24,2% kontrastu maximálního. Opět pro porovnání přikládám naměřené hodnoty z monitoru Dell 2405FPW.



Jak je vidět, tak Dell s technologií MVA má daleko lepší stabilitu kontrastu. Nejnižší kontrast dosahuje 76% maximálního kontrastu a to je opravdu dobrý výsledek.