Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Need For Speed: jak šel čas

18.3.2013, Pavel Kovač, recenze
Need For Speed: jak šel čas
Jednou z nejdelších sérií počítačových her je bezesporu Need For Speed. Tato závodní hra prošla několika fázemi, některými lepšími, některými horšími. My se však na tuto sérii podíváme z grafického a designového hlediska.

Need For Speed: Porsche Unleashed


Nejslavnější díl série. To je asi každému jasné. Ale co grafická podoba? Ta je z dnešního pohledu docela odpudivá. V podstatě je grafika stále velmi podobná např. druhému dílu. Ano, auta mají více polygonů (ale ne o moc) a mají odlesky, ale to je v podstatě všechno. Nějaké velké grafické orgie to nejsou.

Hlavní je velmi nízké rozlišení textur. I přestože na dnešních počítačích a systémech lze tento díl jako první pustit bez větších problémů (stačí smazat/přejmenovat gimme.dll) a ve vysokém rozlišení (klidně 1920×1200), tak rozlišení textur je velmi malé. Např. v trati Normandie je na skalách a kopcích textura, která se opakuje a má rozlišení do 128×128 px. Auta pak texturu nenesou prakticky žádnou. Jsou prostě jen barevná a mají drobné odlesky.

Kolem silnic se obvykle vyskytuje bariéra v podobě zídky u pole nebo prostá skála. I přestože je tento díl série NFS velmi oblíbený, graficky to není žádný zázrak a ve své podstatě byl téměř více promakaný takový Hot Pursuit (s ohledem na dobu). Stromy jsou stále jen v podobě 2D desek. Kolem trati se však vyskytují již i stromy, co mají klasický 3D kmen a korunu rozdělenou do několika 2D desek. Za touto jednou řadou stromů je však obvykle opakující se textura.




Na druhou stranu designové pojetí celé hry je na slušné úrovni. Také histogram odhaluje fakt, že je využit prakticky celý potenciál vašeho monitoru. Je to samozřejmě dáno tím, že se jezdí pěkně za dne, popř. při západu slunce. Docela slušné je také celkové nasvícení scény. Sice se na skalách občas vyskytne moc saturace od slunce, ale jinak je vše v pořádku. Vývojáři prostě nespadli do kýče a snažili se držet reality v rozumných mezích.





Pokud se však např. dostanete do tunelu, je jeho pojetí příliš mdlé. Je to dáno hlavně tím, že se nepoužívalo HDR osvětlení a textury. Navození té správné atmosféry bylo velmi složité.





Pokud si obraz upravíme v grafickém editoru, dostaneme daleko věrnější scénu. Dokonce i textury lépe vyniknou a nevadí až tolik jejich menší rozlišení. Auto jako takové bohužel nenese reálné či nereálné odrazy. Pouze odlesky světel se sem tam objeví a stejně barevně vůbec neodpovídají. Ale to je na tu dobu zcela pochopitelné.


Need For Speed: Motor City Online


Tento díl vynecháme, protože se prodával pouze v USA.


Need For Speed Hot Pursuit 2


Tento díl znamenal velký grafický skok od vzniku série NFS. Kolem tratí se vyskytují běžně 3D stromy, a to i v dálce (i když samozřejmě ne všechny), povrch silnice je již slušně zakulacen (žádné zlomy) a hlavně auta mají podstatně více polygonů a nesou na sobě slušné textury. Dokonce i z dnešního pohledu je tento díl slušně koukatelný.





Ano, má jistá omezení plynoucí z doby a výkonu tehdejších PC. Přesto fakt, že se kolem trati vyskytují lampy, různé harampádí v podobě betonových zátaras, keříků apod., díky tomu je zkrátka tento díl velmi povedený. Také je zde velmi dobře ztvárněna mlha, která obzvlášť v lesích vypadá velmi pěkně. Navíc mlha s měnícím se prostředím zesiluje či slábne. Na pobřeží s výhledem do dálky už není. Poprvé také vrhá auto stín na silnici, který sice není reálný (ne zcela respektuje polohu slunce), ale vypadá více než dobře.

Dále tu jsou částicové efekty, které jsou udělány natolik dobře, že si snad nikde nevšimnete, že by kouř prorůstal autem apod. Samozřejmě se to stává, ale vidět to je minimálně. Kola zanechávají brzdné či smykové stopy, které vypadají velmi reálně. Dokonce i světla na policejních autech mají lens efekt. Sice jen základní, ale mají. Novinek tu bylo více než hodně a možná proto je i z dnešního pohledu NFS HP2 více než dobře hratelný.





Z designového hlediska jsou tratě velmi povedené. V jedné trati se střídá spousta prostředí, od lesů přes, vodopádů, zahrádek či chat. Dokonce jsou zde i palmy, které mají slušně detailní listy. Celkově jsou tratě velmi vyvážené a hlavně i příjemně dlouhé. Ve hře však zatím nehledejte efekty typu Bump Mapping a výš. Hra vyžaduje DirectX 8.1, avšak prakticky žádný nový efekt z tohoto rozhraní nevyužívá. Ani efekty typu lens flare nejsou zrovna na programu dne. Na jednu stranu to je možná dobře, protože nové díly jsou těmito efekty prošpikovány a vypadají až moc nepřirozeně.