Need For Speed: jak šel čas
18.3.2013, Pavel Kovač, recenze
Jednou z nejdelších sérií počítačových her je bezesporu Need For Speed. Tato závodní hra prošla několika fázemi, některými lepšími, některými horšími. My se však na tuto sérii podíváme z grafického a designového hlediska.
Kapitoly článku:
Jak šel čas
Naše hodnocení se vám sice třeba nemusí líbit, můžete s ním také nesouhlasit, ale to je tak jediné, co s tím můžete udělat. Pokud se vám lesklá silnice líbí a máte rádi chromová auta, nic s tím bohužel neuděláme. Naše hodnocení se snaží přiblížit vždy realistickému pojetí. To je to jediné, co nám totiž zbývá. Nelze se zkrátka trefit do vkusu všem.
Nyní si uděláme takové menší srovnání několika vybraných NFS dílů mezi sebou. Pokud se zaměříme na stromy, zde je situace jasná. Od dob NFS III: Hot Pursuit se toho moc nezměnilo. Je docela s podivem, že i v dnešní době se používají obyčejné 2D stromy. Ano, chápu, že renderování každého lístku zvlášť je zkrátka stále nad síly jakékoli grafické karty, ale 2D deska je přece jen moc velké zjednodušení.
Nyní se podíváme na auta, resp. jejich detailnost a ztvárnění. V tomto ohledu se samozřejmě leccos změnilo a prošlo neuvěřitelnými změnami. Nejprve tu byla auta, co se vůbec nelesknou a neodráží okolí. Poté se objevil lesk a poté i virtuální odraz. Jakmile si vývojáři tyto techniky osvojili, začali koketovat s intenzitou odlesku a odrazu. To došlo do vrcholu u NFS: Carbon, kde se lak proměnil v chrom. Poté však přišel NFS: Shift, který je v tomto ohledu jednoznačně nejlepší.
Detailnost okolí je v různých dílech opět hodně proměnlivá. Někdy se setkáme téměř se stylem "Potěmkinova vesnice" a někdy naopak dosáhla hra perfektní realističnosti. V tomto ohledu vede asi nejnovější díl Most Wanted. V něm jsou domy v různých fázích výstavby, různého architektonického vzezření a hlavně jsou i relativně logicky zničitelné. Ale to je tak vše. Detailů je hodně, avšak logiku to až tak velkou nedává. V logice jistě vede postarší díl NFS III: Hot Pursuit.
Ztvárnění silnice se také v průběhu let měnilo. Nejprve zde byla extrémně široká silnice bez větších zatáček (to platí hlavně pro druhý díl), tu následně vystřídalo striktně koridorové pojetí (Porsche). Koncept silnice se změnil hlavně v době, kdy nastoupily pixelshaderové efekty a designéři se snažili nasadit odlesky. Ty bohužel často dopadly tristně, a to hlavně u dílu Carbon. Naopak velmi dobré jsou u nového Hot Pursuit, Shift, a také díky velkým texturám u aktuálního Most Wanted.
Graficky nejvyspělejší je samozřejmě nový Most Wanted
Nejlépe graficky zpracovaný díl je bezesporu ten poslední. Bohužel to neplatí pro designovou stránku. Po designové stránce je nejvěrnější realitě zkrátka a jednoduše nový Hot Pursuit. Shift 2 nemá dobře zpracované stromy a okolí je strohé. Tato strohost však naprosto sedí ke stylu závodění na okruzích.
Designově nejlepší je Hot Pursuit z roku 2010
Naopak nejhůře zpracovaným dílem je Carbon a po něm Undercover. Často se také setkávají s technickými problémy a naprostými nelogičnostmi v podobě pohybujících se stínů či odlesků na silnici, které nemají zdroj.
Nejhůře zpracovaný díl v historii série NFS je Carbon z roku 2006
Tak, a celou sérii máme zdárně za sebou. Nyní můžete sdělit v anketě, jaký díl série je váš nejoblíbenější. Snažte se však do hlasování netahat nostalgii. To, že nás některá hra dříve bavila, ještě neznamená, že je z dnešního pohledu dobrá.