Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Noctua NF-P12 - devítilopatkový dříč

14.1.2008, Jan Vítek, recenze
Noctua NF-P12 - devítilopatkový dříč
Společnost Noctua se uvedla excelentními chladiči procesorů Noctua NH-U12 a NH-U9 a pak kvalitními ventilátory NF-S12 zaměřenými na tichý provoz. Jenže zkrácené lopatky u NF-S12 si vybraly daň v podobě nižšího výkonu. A na to se má zaměřit NF-P12.

Lopatky ventilátoru NF-P12


Dále si nemůžeme nevšimnout počtu a tvaru lopatek nových NF-P12, což zaslouží vysvětlení. Pokud se podíváme na ventilátor přímo seshora, uvidíme, že lopatky až na úzké průzory vyplňují v podstatě celý vnitřek rámečku. Ve firmě Noctua tímto mysleli na využití ventilátoru u chladičů s hustě uloženými žebry, což platí především pro výměníky vodních chlazení, napájecích zdrojů, které jsou přeplněné součástkami a také u skříní se špatně provedenými restriktivními rošty.



Klasické 120mm ventilátory využívají ve velké většině případů 7 lopatek a samozřejmě se najdou výjimky v podobě modelů Turbine firmy AeroCool (16 lopatek) nebo naopak Delta Triblade (3 lopatky). NF-P12 využívá 9 lopatek s nízkým úhlem záběru, což mu dovoluje dosáhnout statického tlaku 1,68 mm H2O při 1300 RPM, čehož dosahují klasické ventilátory při mnohem vyšších otáčkách. A samozřejmě, více lopatek znamená také více hran řezajících vzduch, čímž se zvyšuje aerodynamický hluk a také zde více lopatek způsobuje turbulence ve 'spolupráci' s rámečkem (statorem). K omezení tvorby turbulencí Noctua na odtokové hrany lopatek přidala dva zářezy, jež nazývá Vortex-Control Notches, tedy zářezy pro regulaci vírů.



Nejlépe situaci asi popisuje přiložený obrázek, kde na levé straně je modře znázorněna lopatka bez zářezů a na pravé straně se zářezy. Žlutými šipkami je pak znázorněn proud vzduchu a červenými tvořící se turbulence. Díky zářezům se mají proudy po obou stranách ventilátoru promíchávat hladčeji, čímž se má dosáhnout zmírnění turbulencí a menší ztráty rychlosti proudícího vzduchu. A dále Noctua mluví o tom, že díky více hranám, či falešným koncům lopatek, je turbulencí více, ale jsou menší, čímž má být hluk méně obtěžující. Firma zmiňuje pojem Psychoacoustic Optimization a z obrázku dole by se mohlo zdát, že se uplatňuje obdoba Active Noise Cancellation, tedy tlumení hluku tím, že se vytvoří jakýsi 'protihluk' s opačnou amplitudou, který se vzájemně s původním hlukem vyruší, ale to je spíše jen zbožné přání.



A nakonec je zde poslední prvek ohledně lopatek, a sice ten, že zářezy jsou u jednotlivých žeber na nestejné pozici. Od tohoto si Noctua zase slibuje, že víry budou více rozprostřeny, čímž se i hluk rozprostře v širším frekvenčním spektru a nebude pro lidské ucho tolik nepříjemný, jako by se zesiloval v úzkém frekvenčním spektru.




Smooth Commutation Drive (SMD)


Pro další snížení nežádoucího hluku využívá Noctua SMD - Smooth Commutation Drive. Tato vlastnost má snižovat hluk tolik známý u axiálních ventilátorů s bezkomutátorovými motorky. Když se zapne jedna z cívek ve statoru, dostane rotor náhlý impulz, jak je k ní magnetickou silou přitažen, což může ve výsledku vytvořit další specifický hluk projevující se jako cvakání. SMD má tedy za úkol tyto impulzy zjemnit a učinit více plynulými, čímž se zklidní i chod celého ventilátoru. Noctua už se nezmiňuje o způsobu, jakým tohoto dociluje, ale nejspíše nepůjde o nic odlišného, než používají i ostatní výrobci - logicky tedy bude stačit místo tvrdých impulzů používat hladší, sinusoidové poklesy a nárůsty napětí. Vše je v těchto případech tedy záležitostí elektroniky, jejíž možnosti závisí na ochotě výrobce na zákazníkovi šetřit a je to podobný případ jako ochrana ventilátoru poté, co se z nějakého důvodu neroztočí. Chytré ventilátory přestanou cívky napájet a po chvili zkusí rotor roztočit znova a ty ošizené napájejí cívky i se stojícím rotorem, čímž se ventilátor ničí.


SSO ložiska


A nakonec NF-P12 využívají SSO (self-stabilising oil-pressure) ložiska, tedy stejná, jaké mají i NF-S12 a NF-R8. Tato ložiska mají pracovat na tom principu, že se po chvilce otáčivého pohybu osičky vytvoří v ložiscích dynamický tlak a rotor se za dalšího příspění magnetu rychle stabilizuje ve středu ložisek, čímž se má dosáhnout dlouhé životnosti při nízkém hluku. Rozdíl mezi klasickými ložisky využívajícími hydrodynamický tlak a SSO je právě v onom magnetu, který se stará o co nejrychlejší stabilizaci ložiska, což má vliv na poškození ložisek při vzrůstajícím počtu startovních cyklů.