Nový Megatest začíná
- Nový Megatest začíná
- Čím jsme testovali
- Testované základní desky
3DMark 2001SE (Build 330)
Poslední verze asi nejpopulárnějšího a jednoho z nejnáročnějších současných benchmarků grafického subsystému počítače. Oproti předešlé verzi 2001 přibyl test Advanced Pixel Shader (má číslo 16) a program doznal další drobná vylepšení. Zhruba v šesti minutách proběhne celkem 17 testů pro dané rozlišení a barevnou hloubku, přičemž každý z nich je zaměřen na určitou dílčí část 3D renderingu. Měří se počet FPS jednotlivých testů, které jsou na závěr ohodnoceny příslušnými koeficienty podle náročnosti a zkompilovány do výsledného Overall Score. Benchmark pracuje pod rozhraním DirectX.
Nastavení:
- Resolution and color – 640 x 480 - 16 bit a 1024 x 768 - 32 bit
- Antialiasing – None
- Frame Buffer – Double
- Texture – 32 bit
- Z-Buffer Depth – 24 bit
- Rendering Pipeline - D3D Pure Hardware T&L
Quake III Arena (v1.09)
Tato oblíbená hra nám velmi dobře posloužila k otestování výkonu pod rozhraním OpenGL. Jako benchmark bylo použito standardně dodávané Demo001. Po aktivaci benchmarkového modu v konzoli příkazem timedemo 1a následném spuštění vlastního měření příkazem demo demo001 proběhne demo nejvyšší možnou rychlostí, jakou daná konfigurace umožňuje a podle výsledného času testu je pak spočítán průměrný počet FPS.
Nastavení:
- GL Driver – Default
- GL Extension – On
- Video Mode – 1024 x 768
- Color Depth – 32 bit
- Fullscreen – On
- Lighting – Lightmap
- Geometric Detail – High
- Texture Detail – Maximum
- Texture Quality – 32 bit
- Texture Filter – Trilinear
Comanche 4 Benchmark
Tento benchmark je speciální verzí plné hry Comanche 4. Jedná se o nepříliš realistický simulátor vrtulníku (co se týká letových vlastností) avšak o co je ochuzena věrnost chování helikoptéry, o to je propracovanější grafika a ta je vskutku nadprůměrná.
Po prvním spuštění benchmarku program otestuje naši grafickou kartu na různých rozlišeních a zdetekuje její HW grafické možnosti. Dále nastaví parametry testu na optimální hodnoty pro dosažení nejvyššího výkonu na dané grafické kartě.
Uživatelské nastavení programu se provádí v Benchmark Settings a je následující:
- Screen Resolution – 640 x 480 a 1024 x 768
- Bit Depth – 32 (pro rozlišení 640 x 480 byla nastavena barevná hloubka 16 bitů)
- Texture Compression – On
- Disable Audio – On
- Disable v-sync – On
- Hardware Shaders – On
- Anti Aliasing – 0
- chceme-li výsledek testu uložit do souboru vyplníme v kolonce Output Filename jméno souboru a zaškrtneme volbu Append output to file
SPECviewperf (v7.0)
SPECviewperf je OpenGL benchmark postavený na praktických aplikacích, napsaný v jazyce C. Byl vyvinut IBM, později aktualizován za přispění SGI, Digital (Compaq, HP), 3Dlabs (Creative Labs) a dalších členů projektové skupiny SPECopc. Konkrétní popis by značně přesáhl rozměr věnovaný této problematice na našich stránkách, proto chcete-li vědět více viz. http://www.spec.org/gpc/opc.static/opcview70.html.
Testy jsou prováděny na těchto programech (v závorce je uveden jejich kód):
- 3d Studio MAX (3dsmax-01)
- Unigraphics (ugs-01)
- Pro/Engineer (proe-01)
- DesignReview (drv-08)
- Data Explorer (dx-07)
- Lightscape (light-05)
Sisoft Sandra 2002
Zřejmě nejuznávanější tester CPU, pamětí a koneckonců celého systému vůbec. Poskytuje velmi podrobné informace o jednotlivých komponentách počítače, o jejich driverech a další informace týkající se spojení HW a Windows. Použili jsme tři testy:
CPU Benchmark - Dhrystone udává počet milionů celočíselných operací za sekundu, Whetstone neceločíselných.
CPU Multi-Media Benchmark - výpočtem fraktálových obrazců zkouší multimediální výkon procesoru a to jak v celočíselných výpočtech (MMX), tak i v operacích s plovoucí řádovou čárkou (SSE, SSE2, 3DNow,…). Výsledky se udávají v počtech iterací za sekudnu.
Memory - testuje rychlost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty jsou objemy přenesených dat v megabytech za sekundu.
PCMark 2002
Firma MadOnion, známá již třetí generací úspěšného grafického testu 3DMark, v roce 2002 přinesla vlastní alternativu produktu pro komplexní testy celého systému. Vývojem tohoto produktu vytvořila konkurenci dnes světoznámé SiSoft Sandra a snaží se zasáhnout oblast „domácího benchmarkování“ (pro profesionální oblast nadále ponechává SYSmark).
Program je rozdělen do dvou oblastí – Standard a Pro Version. Standard obsahuje testy procesoru, paměti a disku, Pro Version se zabývá výkonem a kvalitou zobrazení 2D grafiky. Hlavním výsledkem jsou tři hodnoty: CPU score, Memory score a HDD score. Zároveň je možné si prohlédnout detailní výsledky jednotlivých subtestů dílčích oblastí.
Lame (v3.92)
Tento program jsme použili k enkódování audio souborů do formátu mp3. Jako zdroj wavů posloužilo nagrabované CD Madonny – The Immaculate Collection s celkovou stopáží 73:34. Pro zjednodušení obsluhy Lame jsme navíc využili grafické nástavby RazorLame 1.1.5. Parametry komprese můžete stánout zde (konfigurační soubor pak nahrajete skrze menu Edit – LAME Options – Load options…). Nemáte-li k dispozici grafickou nástavbu RazorLame, výpis parametrů je následující: -b 128 -m s -V 0 -B 320 --nspsytune --vbr-mtrh --lowpass 19.5 --athtype 3 --ns-sfb21 2 -Z --scale 0.98 -X0.
Měří se celková doba od začátku komprese, při použití RazorLame je čas komprimace uveden v závěru souboru RazorLame.log.
Cinema 4D XL (v7.303)
Tento velmi kvalitní raytracingový program si v posledních letech získává mezi uživateli stále více příznivců, my jsme jej použili na testování výpočetního výkonu při renderingu resp. raytracingu. Test si můžete udělat i Vy doma, stačí pokud si stáhnete volně šiřitelné demo z www.cinema4d.cz a k němu benchmarkovací scénu.
Scénu nahrajete přes menu File – Open…, dále je ještě nutné upravit parametry výpočtu:
menu Render – Render Settings (Ctrl+B) – záložka Options
- Ray Depth – 10
- Reflection Depth – 5
- Shadow Depth – 5
- Resolution – 2048 x 1536