Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia 3D Vision okem pařana

1.10.2009, Martin Kuchař, recenze
nVidia 3D Vision okem pařana
O nVidia 3D Vision se dnes mluví na každém rohu. Všichni výrobci her stále optimalizují své tituly, aby oblíbenou technologickou specialitku mohli přidat i pro své zákazníky. Je ale 3D opravdu 3D a poradí si současné i starší tituly s prostorovým zobrazením?
Nyní se podívejme na několik dalších titulů, které již nepatří mezi naprosté novinky, ale stále se vyskytují v testech grafických karet a celkově se na ně ještě zcela nezapomnělo. Patří sem především tituly z loňského roku a z počátku roku letošního.


Call of Duty – World at War


Poslední díl veleúspěšné válečné série Call of Duty, který stejně jako většina jeho předchůdců sklidil velký úspěch. Po čtvrtém dílu se opět vracíte do historie, na což byla většina milovníků této série opravdu natěšená.



Z pohledu 3D Vision už není situace až tak růžová. Podle rady nVidia jsme byli nuceni vypnout Glow a Dot, které způsobovaly nekorektní vykreslení a působily dost rušivě. Pokud se spokojíte s lehce nečitelnými jmény svých vojenských kolegů a názvy zbraní, pak můžete nastavit prakticky maximální hloubku 3D. Tyto texty se posunují na úkor celé hloubky a při pohledu do prostoru je vidíte rozdvojeně – v této hře ale na textu až tak nezáleží a je lepší si užít pocit z opravdu propracovaného prostoru.

Druhým problémem je zaměřovací kříž – ten stejně jako texty nepodléhá prostoru a je proto rozdvojený a nelze s ním zaměřit. Je tedy potřeba využít integrovanou funkci 3D Vision Laser Sight, která se aktivuje kombinací tlačítek CTRL+F12.



I na velmi vysoké detaily je možné si hru zahrát opravdu plynule. FPS pohybující se kolem 35 je slušné a rozhodně postačuje pro plynulé zobrazení i s 3D Vision. Tato hra rozhodně není tak náročná, jako předchozí kousky.

Pokud chcete FPS akci s maximální hloubkou z prostředí stříleček, pak je pro vás CoD5 tou pravou volbou. S Laser Sight se dá hrát bez sebemenších problémů a špatně vykreslené texty nejsou zrovna u této hry žádnou překážkou.


Left 4 Dead


Jeden z dalších titulů, které jsou na 3D Vision jako dělané. Oblíbená zombie střílečka ve velmi různorodém prostředí s líbivou, avšak nenáročnou grafikou, je pro prostorové hraní prostě tím pravým ořechovým. Prakticky již od začátku propagace této technologie předváděla nVidia svá kouzla právě na této hře.



Dle doporučení nVidia jsme vypnuli Film Grain, ale z dalších nastavení jsme se nemuseli nijak omezovat. I při opravdu maximální hloubce nedochází k žádným potížím a ani konvergence nedosahuje nepřijatelných hodnot, které by nebylo možné vyladit. Zaměřovač je zde také zcela v pořádku a Laser Sight tak nemusíte vůbec zapínat.



Velmi vysoké FPS je dáno nízkými požadavky této hry, která i na prakticky maximální detaily poskytuje krásných 104 snímků za vteřinu. Po zapnutí 3D Vision klesne počet na méně než polovinu, což je ale stále v přijatelných hranicích. Námi naměřených 46 FPS pro plynulé hraní zcela postačuje.

Nezbývá než prohlásit Left 4 Dead za další 3D Vision titul, který jako jeden z mála netrpí žádnými velkými potížemi, umožňuje nastavit maximální hloubku a přitom běží stále plynule a to i při nastavení maximálních detailů.


Race Driver GRID


Oblíbená hra z prostředí automobilových závodů nás samozřejmě zajímala také. Moderní grafika, pěkné efekty a bohaté detaily dávaly hře vysoké předpoklady pro to, aby se stala oblíbeným "závodnickým" titulem, a tak se také stalo. Bude ale situace tak skvělá i v případě hry s 3D Vision?



Bohužel nikoliv. Poměrně špatně vykreslené stíny, které pod auty blikají, je potřeba hned ze začátku vypnout a k tomu musíte deaktivovat i motion-blur. Při vyšší hloubce je značně patrná konvergence, která se těžko "vyrovnává" a z toho důvodu doporučujeme nastavit hloubku maximálně kolem 25 %.



Výkon není v této hře žádný problém. Dostatek FPS i při vysokém nastavení pohybující se kolem 52 snímků za vteřinu umožňuje bezproblémové hraní. Z tohoto pohledu nemáme co vytknout. Při celkovém posouzení ale příliš nadšeni nejsme. Absence stínů působí především pod auty opravdu nepřirozeně a potíže s konvergencí znemožňují nastavit vyšší hloubku prostoru.


Mirrors Edge


Oblíbený "skákací" herní titul s mladou slečnou užívající si parkurové hopsání mezi domy sklidil velký úspěch a přinesl do stojatých vod fádních herních titulů trochu originality. Zajímavá a hlavně neotřelá grafika působila svěžím dojmem a i na běžných monitorech vás doslova vtáhla do svého prostoru.



Z pohledu 3D zde nemáme moc co komentovat. Relativně hladký průběh celého testu, kdy jsme se setkali jen s lehkou konvergencí při maximální hloubce. Z toho důvodu je vhodné se pohybovat maximálně na hranici kolem 65-70 %



Hra není nějak extrémně náročná, a tak si i s vysokými detaily užijete dost zábavy. Při zapnutí 3D Vision ale opět dojde k jistému poklesu, který se v tomto konkrétním případě pohybuje kolem 40 %. I přes to je ale celkový počet 56 snímků za vteřinu zcela postačující.

Už tak značně "prostorová" hra získá díky 3D Vision o další chloupek větší prostorový efekt, který vás zcela jistě uchvátí. Celkový dojem není sice tak velký, jako například u Left 4 Dead nebo Resident Evil 5, ale to je dáno právě tím, že hra vypadá opravdu plasticky již v základu.


Burnout Paradise


Druhý ze zkoušených závodních titulů patří také mezi velmi oblíbené a to hlavně díky opravdu masivní reklamní kampani, kterou společnost Electronics Arts při představení předvedla. Tato hra doslova hýří různými objekty, které si o plastické "modelování" říkají a mohou tím na hráče působit zcela novým dojmem.



V této hře ale efekt prostoru bohužel až tak příliš neoceníte. Velmi rychlý pohyb po silnici – a o nic jiného zde ani nejde – neumožňuje žádné vychutnání detailů, pro které se musíte doslova zastavit. Je ale pravda, že dopravní značky, semafory, telefonní budky a podobné "serepetičky" vypadají velmi příjemně – škoda, že některé tyto předměty například při jejich míjení nemohou lehce vystoupit.

Každopádně nedoporučujeme nastavovat plnou hloubku, kdy je konvergence ve hře opravdu velmi vysoká a vaše oči nejspíše nebudou schopny zcela se adaptovat. Hra je sice hratelná, ale výsledný dojem působí spíše rušivě – pohybujte se raději na hranici pod 80 %.



Hra není příliš náročná a poskytuje dostatek výkonu i při velmi vysokém nastavení – ostatně graf hovoří za vše. Při zapnutí 3D Vision došlo ke klasickému poklesu výkonu, rozdíl mezi stavem ON a OFF ale není drastický.

Shrnuto podtrženo – tato hra je pro 3D Vision z pohledu automobilových závodů zcela jistě jednou z nejlepších voleb. Bohužel v době testu jsme neměli k dispozici funkční Need For Speed Shift s patchem pro 3D zobrazení, který by možná celou situaci trochu převrátil.


Far Cry 2


Další z řady oblíbených stříleček ve stylu brouzdání džunglí a "kosení" křováků. Tento veleúspěšný titul se dočkal druhého dílu, který jsme v našem přehledu nemohli vynechat. Bude ale zajímavé sledovat, zda se obejde bez zbytečných problémů při aktivaci 3D Vision a hlavně, jak dopadne po výkonnostní stránce.



Hned po startu jsme post-effects nastavili na low, stíny na medium a Bloom jsme úplně vypnuli – zde se vývojáři v nVidia nemýlili, neboť s jiným nastavením docházelo k potížím se správným vykreslením. Hra samotná zvládne i 100% hloubku, vše je referováno správně, ale hůře se míří se zbraní, která je z pohledu perspektivy příliš vzdálená od cílových míst, a tak se trochu obtížně sleduje konkrétní místo – jedno nebo druhé je vždy rozdvojené.

Druhým problémem je zaměřovací kříž, který je lepší vypnout a využít služeb Laser Sight – ta funguje vždy korektně. Při velké hloubce navíc počítejte s lehkou konvergencí, kterou ale lze vyrovnat. Obecně jsme dále zaznamenali špatně vykreslené titulky, které jsou příliš "vepředu" a rozdvojují se při pohledu za ně. Titulky lze ale vypnout a tím se problému zbavit.



Z pohledu výkonu ani nemáme moc co komentovat - výkon s 3D Vision není zcela převratný, ale na hraní by měl postačovat - možná by bylo vhodné trochu snížit detaily, aby se průměrné FPS přehouply přes hranici 30 snímků.