NVIDIA ESA v podání Cosmos 1010 a Aquagate MAX
22.5.2008, Jan Vítek, recenze
NVIDIA na konci minulého roku uvolnila specifikace své ESA - Enthusiast System Architecture a od té doby se na trhu pomalu začaly objevovat produkty od jejích partnerů. Jedním takovým je i Cooler Master, jenž má v nabídce aktualizovanou verzi skříně Cosmos 1010 a také nové vodní chlazení Aquagate MAX. Oba produkty ESA podporují, ovšem pouze při doplnění správnou základní deskou s požadovanou čipovou sadou.
Kapitoly článku:
- NVIDIA ESA v podání Cosmos 1010 a Aquagate MAX
- Cooler Master Cosmos 1010 a Aquagate MAX
- Instalace a provoz NVIDIA ESA
- Zkušenosti a závěr
Instalace
Zprovoznění systému se neobešlo bez problémů, za což mohla především základní deska ASUS Striker II Formula, která byla vadná a musela se vyměnit za jinou. Tou se stal příbuzný model se stejnou čipovou sadou nForce 780i SLI - ASUS P5N-T Deluxe. Fotografie na předchozí stránce jsou však pořízeny ještě se Striker II Formula.
Testovací sestava byla tedy následující:
- Základní deska: ASUS P5N-T Deluxe (NVIDIA nForce 780i SLI)
- Procesor: Intel Core 2 Quad Q6600 (2,4 GHz, 1066 MHz FSB, 8 MB L2 cache, 65nm výrobní proces a 105 W TDP)
- Chlazení CPU: Cooler Master Aquagate MAX
- Operační paměť: Corsair Dominator CM2X1024-6400C4D (1GB, 800 MHz DDR2, 4-4-4-12)
- Grafická karta: MSI NX8800GTS T2D32OE - NVIDIA GeForce 8800GTS 320 MB RAM
- Pevný disk: Western Digital 80GB (WD800JB)
- Zdroj: Cooler Master RS-450-ACLY – 450W
- Skříň: Cooler Master Cosmos 1010
Pro zprovoznění NVIDIA ESA tedy stačí jednak zapojit příslušné USB kabely do headerů základní desky a poté také nainstalovat příslušný software nForce System Tools with ESA Support. Ten byl v době psaní recenze k dispozici ve verzi 6.01 pro systémy Windows XP a Vista (32b i 64b verze). Jedná se o software, který se rozděluje na následující tři součásti:
- NVIDIA Performance Group (v6.01.11.02)
- NVIDIA System Monitor (v6.01.11.02)
- NVIDIA System Update (v2.00.38.05)
Nás budou zajímat především první dvě - Performance Group pro nastavování systému a System Monitor pro jeho sledování. Potěšitelné je, že k tomu, aby systém automaticky odhalil připojená ESA zařízení (v našem případě vodní chlazení a skříň), není třeba udělat vůbec nic. Prostě se příslušné volby samy objeví na očekávaných místech.
NVIDIA System Monitor
System Monitor v podání NVIDIE má akcelerované GUI, do nějž se dostanete po dvoukliku na ikonku v trayi na hlavní liště OS. Aplikace, i když je spuštěna, tak pár sekund nabíhá a přitom si oťukává sledované komponenty. Poté se ukáže na vrchu potemnělé plochy, nebo otevřené aplikace, prostě čehokoliv, co bylo doposud otevřeno. Uprostřed obrazovky pak máme jakési 3D menu s objekty, mezi kterými snadno poznáme procesor, základní desku, pevný disk, grafickou kartu, paměťový modul a popřípadě také počítačovou skříň, blok vodního chlazení a napájecí zdroj, ale my jsme neměli k dispozici žádný ESA kompatibilní.
Na tyto objekty můžeme klikat myší, po čemž se k nám vybraná komponenta natočí a dole se ukáží veškeré hodnoty, které dokáže aplikace sledovat. Nyní si postupně ukážeme vše, co bylo v tomto případě k dispozici. Na obrázku nahoře si můžete všimnout, že ventilátory pro výfuk vzduchu měly dle ESA skříně 0 RPM. To proto, že byly odpojeny a na jejich místě byl radiátor s ventilátory napojenými na vodní chlazení.
Další na řadě je procesor ukazující otáčky ventilátoru CPU chladiče (zde pochopitelně nebyl připojen, ale přesto nějakou záhadou ukazuje 10 RPM), využití jader procesoru, jejich teplotu, frekvenci a multiplikátor.
U vodního chlazení vidíme informace o naplnění expanzní nádoby. Zde se ukazuje pouze 71 procent, ale mě osobně při kontrole připadala dostatečně plná. Poté jsou zde informace o teplotách a otáčkách (ty jsou vyjádřené v RPM i procentech). U radiator inlet se ukazuje poněkud podivná hodnota 750 °C, kterou bude nejlepší prostě ignorovat.
Pevný disk nám toho moc nenabídne, pouze momentální celkové využití a pak rozdělení na čtení a zápis.
Základní deska ukazuje systémovou teplotu, frekvenci FSB a PCIe a také otáčky systémového ventilátoru, jenž také nebyl připojen a také ukazoval 10 RPM.
Informace o RAM jsou také skoupé. Zobrazena je operační frekvence a využití kapacity v procentech.
A nakonec je to grafická karta, zde NVIDIA GeForce 8800 GTS 320 MB. Vidíme zde teplotu jádra, frekvenci jádra, pamětí a shaderů a nakonec využití výkonu GPU v procentech.
Jak je vidět, akcelerované menu nenabízí v podstatě nic, čímž by svůj moderní 3D vzhled nějak ospravedlnilo, takže je lze považovat spíše za hříčku, která má přitáhnout pohled zákazníků. Přesto by ale takto zpracované sledování hodnot systému bylo naprosto nepoužitelné, což si naštěstí NVIDIA uvědomuje, a tak nám dává možnost si zvolené hodnoty prostým klikem vytáhnout na plochu a tam si je uspořádat. U vybraných hodnot (třeba otáčky) si můžeme malá okénka také rozkliknout, čímž se objeví velmi jednoduché grafy. A to je v podstatě vše, co nám System Monitor zprostředkuje, takže je jasné, že prostoru pro vylepšení je zde ještě spousta. Osobně bych uvítal, kdyby nám NVIDIA dala v další verzi na výběr mezi "krásným" akcelerovaným prostředím a klasickým ale funkčním způsobem v normálním aplikačním okně.
NVIDIA Performance Group
Funkce Performance Group naštěstí tak funguje, protože je integrována mezi ostatní volby System Tools. Zde, stejně jako v předchozím případě, nalezneme nejen funkce pro ESA, ale také prostředky pro nastavení CPU, základní desky, pamětí a grafické karty, které mohou samozřejmě využít i uživatelé bez ESA kompatibilních zařízení.
Jak je vidět, možných nastavení je zde celkem dost, ale ne všechna jsou také aktivní. Software také není ještě v žádném případě dokonalý a bude potřebovat ještě hodně vylepšit, aby s ním byli uživatelé spokojeni. Ostatně celá architektura ESA ještě není dovedena do konečného stavu. Co se týče nastavení frekvence CPU, pak zde mám vyzkoušeno, že beze změny napětí dokáže procesor běžet na vyšším taktu, ale pokud se o stejnou věc pomocí zvýšení frekvence FSB v Performance Group, pak to systém spolehlivě přivede ke zhroucení. Na druhou stranu automatické přetaktování grafické karty funguje dobře a spolehlivě. Výsledné optimální takty jádra, pamětí a shaderů můžete vidět na příslušné záložce.
Nastavení pamětí již funguje lépe, ale stále v našem případě chyběla možnost úpravy napájecího napětí. NVIDIA také sama upozorňuje, že některá nastavení nemusí být dostupná a v tom případě je nutné navštívit BIOS, nebo se pokusit vyhledat záložku, která dovoluje změnit hodnoty v BIOSu. K tomu je ale zapotřebí podpora základní desky a také je i pak nutné počítač restartovat, takže o takovou výhru zase nejde.