Nvidia PhysX - kam směřuje?
20.8.2009, Petr Štefek, technologie
PhysX pod křídly Nvidie je s námi již nějaký ten pátek, a tak se podíváme, co se za uplynulý rok změnilo a zda-li si technologie samotná získala dost příznivců ze stran herních vývojářů, které tolik potřebovala pro svůj další život.
Kapitoly článku:
- Nvidia PhysX - kam směřuje?
- Proč chtít reálnou fyziku ve hrách?
- PhysX vs. Cryostasis a Mirror's Edge
- PhysX vs. Sacred 2 a Batman: Arkham Asylum
- Havoku, kde se flákáš?
- Závěr - přežije PhysX další pětiletku?
Od počátku se vám nejspíše zdálo, že PhysX jako technologii stále jen kárám a odsuzuji k neúspěchu. Není tomu tak, neboť samotná platforma PhysX je velmi pokroková a pokud vezmeme v úvahu, že ji má k dispozici každý majitel novějších grafických karet Nvidia zcela zdarma, tak zde máme zdánlivě pěkný bonus navíc. Do dnešních dnů si PhysX zasloužil pramálo pozornosti a humbuk kolem něj byl více či méně uměle vytvořený výkonným marketingovým oddělením Nvidie.
Nadšenci v oblasti podobných technologií prorokovali často PhysX jako takovému neúspěch, neboť se mělo za to, že společnost Intel vyrukuje se zbrusu novou verzí fyzikálního enginu Havok, který by díky své prošlapané cestičce a jednoduché multiplatformní integraci měl zajištěn pod křídly Intelu úspěch. AMD rovněž vyčkávalo, co že se na tomto poli bude dít, protože vlastní fungující technologii nemá (pár technologických akcelerovaných dem se nepočítá). Nvidia se tak možná pro někoho poněkud zahleděně vrhala vší silou do propagace PhysX u herních vývojářů. Dnes se již může pochlubit několika hrami, které tuto technologii skutečně využijí a dávají majitelům grafických karet GeForce konečně možnost první ochutnávky z funkční a životaschopné technologie, která je navíc zadarmo.
Společnost to samozřejmě nebude mít jednoduché, protože přes relativně početný seznam her podporujících a více či méně využívajících PhysX je ještě cesta ke skutečnému úspěchu velmi dlouhá. Nvidia potřebuje, aby PhysX podporovaly opravdové pecky, jako je budoucí Crysis 2 a podobně. Vývojáři ale samozřejmě nepřistoupí na model, kdy by skutečný zážitek a slušný výkon byl pouze na kartách Nvidie, protože by si tím výrazně snížili prodejnost svého dílka.
Mohou se tedy stát dvě věci, první spočívá v poskytnutí technologie PhysX druhému hlavnímu výrobci grafických čipů, což je AMD, které by muselo podobným způsobem implementovat PhysX do svých ovladačů. Pak by již nic nestálo v cestě opravdu masivní podpoře PhysX i ze strany vývojářů. Jenže zde existuje možnost, že by akcelerace na grafických čipech ATI (AMD) byla rychlejší, což vzhledem k poněkud pokročilejšímu návrhu čipů AMD se superskalárními výpočetními jednotkami není až taková fantasmagorie, a to si Nvidia v žádném případě nemůže dovolit. Otázkou je zda by AMD něco podobného ze strategického hlediska chtělo. Svou technologii ovšem nemá a spolupráce s Intelem je také v této oblasti v nedohlednu.
Druhou a pravděpodobnou možností je, že si společnost Nvidia bude provozovat své technologie výhradně na svém písečku a pomalu vychylovat jazýčky vah ve svůj prospěch. Tato cesta je samozřejmě velmi pomalá, ale vítězství by bylo drtivé a pro ostatní konkurenty takřka zničující. To je ovšem zase jedna ze spekulací, které se nemusí vůbec naplnit, neboť zde máme další možnosti, které mohou herní grafikou zamíchat natolik, že grafické čipy pro rasterizaci zaniknou a uchytí se dnes do značné míry ještě fakticky neexistující univerzální akcelerátory typu Larrabee. Možností je mnoho, ale prozatím je PhysX jedinou životaschopnou technologií a vývojáři ji pomalu a jistě začínají akceptovat. Jak na tuhle výzvu odpoví konkurenční AMD, to je ve hvězdách a pravděpodobně vůbec nijak, vždyť nedokáže efektivně propagovat ani své stávající technologie, jako je ATI Stream.
Nadšenci v oblasti podobných technologií prorokovali často PhysX jako takovému neúspěch, neboť se mělo za to, že společnost Intel vyrukuje se zbrusu novou verzí fyzikálního enginu Havok, který by díky své prošlapané cestičce a jednoduché multiplatformní integraci měl zajištěn pod křídly Intelu úspěch. AMD rovněž vyčkávalo, co že se na tomto poli bude dít, protože vlastní fungující technologii nemá (pár technologických akcelerovaných dem se nepočítá). Nvidia se tak možná pro někoho poněkud zahleděně vrhala vší silou do propagace PhysX u herních vývojářů. Dnes se již může pochlubit několika hrami, které tuto technologii skutečně využijí a dávají majitelům grafických karet GeForce konečně možnost první ochutnávky z funkční a životaschopné technologie, která je navíc zadarmo.
Společnost to samozřejmě nebude mít jednoduché, protože přes relativně početný seznam her podporujících a více či méně využívajících PhysX je ještě cesta ke skutečnému úspěchu velmi dlouhá. Nvidia potřebuje, aby PhysX podporovaly opravdové pecky, jako je budoucí Crysis 2 a podobně. Vývojáři ale samozřejmě nepřistoupí na model, kdy by skutečný zážitek a slušný výkon byl pouze na kartách Nvidie, protože by si tím výrazně snížili prodejnost svého dílka.
Mohou se tedy stát dvě věci, první spočívá v poskytnutí technologie PhysX druhému hlavnímu výrobci grafických čipů, což je AMD, které by muselo podobným způsobem implementovat PhysX do svých ovladačů. Pak by již nic nestálo v cestě opravdu masivní podpoře PhysX i ze strany vývojářů. Jenže zde existuje možnost, že by akcelerace na grafických čipech ATI (AMD) byla rychlejší, což vzhledem k poněkud pokročilejšímu návrhu čipů AMD se superskalárními výpočetními jednotkami není až taková fantasmagorie, a to si Nvidia v žádném případě nemůže dovolit. Otázkou je zda by AMD něco podobného ze strategického hlediska chtělo. Svou technologii ovšem nemá a spolupráce s Intelem je také v této oblasti v nedohlednu.
Druhou a pravděpodobnou možností je, že si společnost Nvidia bude provozovat své technologie výhradně na svém písečku a pomalu vychylovat jazýčky vah ve svůj prospěch. Tato cesta je samozřejmě velmi pomalá, ale vítězství by bylo drtivé a pro ostatní konkurenty takřka zničující. To je ovšem zase jedna ze spekulací, které se nemusí vůbec naplnit, neboť zde máme další možnosti, které mohou herní grafikou zamíchat natolik, že grafické čipy pro rasterizaci zaniknou a uchytí se dnes do značné míry ještě fakticky neexistující univerzální akcelerátory typu Larrabee. Možností je mnoho, ale prozatím je PhysX jedinou životaschopnou technologií a vývojáři ji pomalu a jistě začínají akceptovat. Jak na tuhle výzvu odpoví konkurenční AMD, to je ve hvězdách a pravděpodobně vůbec nijak, vždyť nedokáže efektivně propagovat ani své stávající technologie, jako je ATI Stream.