Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nvidia Tegra 4: může se prosadit?

17.9.2013, Petr Štefek, recenze
Nvidia Tegra 4: může se prosadit?
Nvidia uvedla platformu Tegra 4 před zhruba půl rokem, ale teprve nyní se dostávají první zařízení na trh, a tak je dobrý čas si zrekapitulovat, jaký vlastně nový počin Nvidie je. Tegra 4 by měla dělat těžkou hlavu především konkurenčnímu SoC Snapdragon 800.
Nebyla by to Nvidia, aby nepřišla s nějakou novinkou týkající se využití GPU k pomocným účelům mimo počítání samotné grafiky. Tegra 4 přichází s funkcionalitou, kdy aplikace integrované kamery, respektive fotoaparátu, využívá „akceleraci“ skrze GPU. Integrovaná grafika, respektive její některé výpočetní části, se staly součástí ISP pipeline. Nvidia bude GPU využívat k různým efektům typu HDR panorama, HDR stills a tzv. real-time object tracking (sledování pohybu objektu skrze optiku kamery). Vše je součástí nového software Nvidia Chimera, která může být v rámci integrace tohoto SoC dodána Nvidií všem výrobcům pro jejich zařízení, kteří by podobnou funkcionalitu ocenili ve svých tabletech a telefonech. Samozřejmě podobná funkcionalita by mohla mít zajímavý dopad na marketing celé platformy Tegra 4 (ač sám tuto funkcionalitu považuji za nepodstatnou).





Nvidia Chimera developerům dovoluje dělat vlastní úpravy kolem ISP datového toku tak, aby měli možnost upravovat obrazová data na CPU nebo GPU dle vlastních potřeb. Nvidia má v současné době již zveřejněné materiály pro developery tak, aby si mohli udělat představu o tom, co bude Chimera v reálu nabízet. Zajímavostí je, že přes tento model, který má relativně blízko k principu, na kterém na desktopu funguje OpenCL, nebude Tegra 4 podporu tohoto rozhraní nabízet. Dříve nebo později podle mého vznikne potřeba využívat GPU v mobilech a tabletech také k akceleraci aplikací mimo běžnou grafiku, takže by to byl poměrně logický krok.





Chimera ovšem nabízí další zajímavou věc, kterou je tzv. single frame HDR video. Získat HDR video obvykle znamená snímat dvojnásobnou snímkovou frekvenci, než bude na výstupu a kombinovat snímky skrze speciální algoritmus. Pokud tedy chceme mít na výstupu HDR video o rozlišení 720p (30 FPS), tak musíme snímat 720p (30 FPS) s dvěma různými typy expozice. Nvidia k celému problému přistoupila odlišně a místo snímání videa se dvěma různými expozicemi (jedna světlá a druhá tmavá), které se po sejmutí kombinují, využila GPU k tomu, aby bylo možné tento princip obejít. CMOS snímač funguje jakoby natáčel klasické HD video a veškerá kouzla převzalo GPU, respektive pipeline Chimera, kde je užito speciálního algoritmu Nvidie a výsledkem je HDR video prosté artefaktů z rekombinace jednotlivých snímků o různých expozicích a také možnost volit ve třech krocích sílu HDR efektu.

Nvidia tím vyřešila především problém, který vězí v tom, že kamery v současných mobilních zařízeních nejsou dostatečně rychlé pro hrátky typu HDR video. Pokud začnete snímat například jedoucí auto nebo pohybujícího se člověka, tak máte zaděláno na problém v podobě artefaktů, které vznikají prolnutím snímků, kdy u prvního je objekt v jiné pozici než v případě druhého s jinak nastavenou expozicí. Nvidia tvrdí, že HDR video tak bude vhodné i v případě rychle se pohybujících objektů.





Krom předchozí funkcionality Nvidia také přikládá HDR panorama, které zachycuje ultra širokoúhlý snímek, kde se musí Chimera poprat nejen se samotným HDR, ale také s měnící se perspektivou následkem pohybu telefonu nebo tabletu. Výsledkem je panoramatický snímek s efektem HDR. Samozřejmě zřejmě nikdo nečeká, že si podobný snímek bude se zalíbením prohlížet doma na monitoru, protože možnosti optiky v mobilních zařízeních jsou přeci jen velmi omezené. Poslední novinkou je sledování objektů, které si v zorném poli, respektive na displeji zařízení, označíte. Nvidia uvádí, že se stačí takový objekt označit nakreslením obdélníku nebo jiného geometrické útvaru a aplikace se jednoduše na daný objekt nalepí. Funkční je tato aplikace také pro sledování obličejů, ale opět má své limity a rychle pohybující se předměty sledovat nedokáže. Použití v reálném životě? Snad pro neustále zaměřování optiky na předměty, které mění vzdálenost od kamery (nic jiného mě nenapadá).