Nvidia Tegra 4: může se prosadit?
17.9.2013, Petr Štefek, recenze
Nvidia uvedla platformu Tegra 4 před zhruba půl rokem, ale teprve nyní se dostávají první zařízení na trh, a tak je dobrý čas si zrekapitulovat, jaký vlastně nový počin Nvidie je. Tegra 4 by měla dělat těžkou hlavu především konkurenčnímu SoC Snapdragon 800.
Kapitoly článku:
- Nvidia Tegra 4 - evoluce nebo revoluce?
- ARM Cortex A15 - základ pro Tegra 4
- Co bychom měli vědět o ARM Cortex A15
- Tegra 4 - pracovní frekvence a počet jader
- Integrovaná grafika a paměti
- Akvizice společnosti Icera - proč?
- Nvidia Chimera - HDR video a object tracking
- Nvida Phoenix a další zařízení na Tegra 4
- Bude Nvidia udávat trendy?
Tegra 4 je pro Nvidii jednoznačně velkým krokem kupředu k elitě tohoto segmentu, jejíž kvalit stále nedosahuje, ale můžeme říci, že letitým matadorům v oblasti SoC pro mobilní zařízení dýchá na záda. Qualcomm se svým Snapdragonem 800 a možná Apple nebo Samsung s evolučními variantami svých SoC budou minimálně tuto generaci zařízení stále napřed, ale již dnes můžeme najít disciplíny, kde Nvidia tyto výrobce překonává. Pro ilustraci jmenujme integraci Icera i500 nebo Chimera v případě HD kamery a fotoaparátu,
Qualcomm Snapdragon 800
Tegra 4 se svými frekvencemi pracuje velmi dynamicky, takže s trochou nadsázky lze říci, že podvádí, neboť stejně jako sprinter na stovku zaběhne ten nejlepší možný čas a hravě překoná maratónce, ale v běhu na dlouhou trať tento výkon neudrží. To je případě Tegra 4, která je podle Nvidie nejvýkonnější SoC na ARM architektuře na světě, ale vítězství poněkud kazí pachuť toho, že podobné výsledky v reálu nikdy nenaměřil a Snapdragon 800 s Adreno 330 dál dominuje výkonnostním žebříčkům.
Na druhou stranu Tegra 4 dokáže pro dosažení stejného výkonu jako měla Tegra 3 spotřebovat až o polovinu energie méně, což je jednoznačný úspěch. Základ Tegra 4 tvoří ARM Cortex A15, který je tím nejlepším jádrem ARM na trhu (alespoň dokud se neobjeví oficiálně ARM Cortex A57) a ve spojení s integrovanou grafikou Nvidia je to velmi silný tandem. V současné době se nedá příliš dobře odhadnout, jestli SoC založené na jádrech Krait 400 bude pracovat efektivněji, ale jistě na podobné srovnání nebudeme čekat dlouho.
Nvidia musela pro vytvoření SoC použitelného pro smartphony dodat ingredience, které sama neměla, a proto koupila společnosti Icera, která podobné koření vlastnila. Icera sice nepatřila k hlavním hráčům na trhu, ale svým unikátním přístupem k vývoji plně softwarového baseband základu pro mobily a tablety dokázal vytvořit něco, co může Qualcommu v budoucnu zadělat na trošku neklidnější spaní. Bez akvizice Icery by Nvidia moc šancí na konkurenceschopnou platformu neměla, a pokud ano, tak za nepoměrně delší dobu.
Jak jsem zmiňoval v úvodu, tak společnost v případě Tegra 4 zřejmě nezměnila cenovou politiku a snaží se nový SoC nabízet za velmi zajímavé ceny, aby tak obsadila alespoň nějakou část trhu. Pokud by si Nvidia věřila natolik, že by opravdu považovala Tegra 4 SoC za nejlepší SoC pro mobily a tablety, tak situace zřejmě vypadala jinak. Tak či onak být nejlevnější není zřejmě dlouhodobě nejlepší strategie, ale věřím, že Nvidia velmi dobře ví, co dělá.
Zařízení je zatím na trhu poskrovnu a za tu nejlepší ukázku můžeme zřejmě považovat několikrát zmiňovaný telefon Xiomi Mi-3, který je dostupný pouze v Číně a na domácím trhu jej zřejmě neuvidíme. Tento smartphone snese srovnání s tím nejlepším, co je dnes na trhu k dostání (naprostou špičku v podobě Samsungu Galaxy S4 nebo HTC One nevyjímaje).
Nvidia ale Tegra 4 integrovala také do své vlastní „herní“ konzole Schield, která sice není zcela klasickou herní konzoli, ale spíše jakýmsi klientem, který využívá k hraní klasické stolní PC. Je také možné, že se Tegra 4 dočkáme v nějaké evoluční verzi tabletu Microsoft Surface, kde se uchytila předchozí verze Tegra 3. Podobně na tom může být také Google, který možná neporuší tradici a využije nový SoC pro nový tablet Nexus.
Třešničkou na dortu jsou zajímavé technologie typu Chimera, která umožňuje obejít současné limity pro HDR efekty u videa a fotek a vytvořit nejen HDR video, ale také například panoramatické fotky. Nvidia teď musí jen dostat Tegra 4 do těch správných zařízení, aby se tak dostala o pomyslný schůdek nahoru. Prozatím se jí to podle mého příliš nedaří a mnoho času na přesvědčování výrobců nebo společností jako Google a Microsoft nemá, neboť právě v mobilním segmentu čas běží extrémně rychle a výrobky se stávají morálně zastaralými již několik měsíců po uvedení.
Qualcomm Snapdragon 800
Tegra 4 se svými frekvencemi pracuje velmi dynamicky, takže s trochou nadsázky lze říci, že podvádí, neboť stejně jako sprinter na stovku zaběhne ten nejlepší možný čas a hravě překoná maratónce, ale v běhu na dlouhou trať tento výkon neudrží. To je případě Tegra 4, která je podle Nvidie nejvýkonnější SoC na ARM architektuře na světě, ale vítězství poněkud kazí pachuť toho, že podobné výsledky v reálu nikdy nenaměřil a Snapdragon 800 s Adreno 330 dál dominuje výkonnostním žebříčkům.
Na druhou stranu Tegra 4 dokáže pro dosažení stejného výkonu jako měla Tegra 3 spotřebovat až o polovinu energie méně, což je jednoznačný úspěch. Základ Tegra 4 tvoří ARM Cortex A15, který je tím nejlepším jádrem ARM na trhu (alespoň dokud se neobjeví oficiálně ARM Cortex A57) a ve spojení s integrovanou grafikou Nvidia je to velmi silný tandem. V současné době se nedá příliš dobře odhadnout, jestli SoC založené na jádrech Krait 400 bude pracovat efektivněji, ale jistě na podobné srovnání nebudeme čekat dlouho.
Nvidia musela pro vytvoření SoC použitelného pro smartphony dodat ingredience, které sama neměla, a proto koupila společnosti Icera, která podobné koření vlastnila. Icera sice nepatřila k hlavním hráčům na trhu, ale svým unikátním přístupem k vývoji plně softwarového baseband základu pro mobily a tablety dokázal vytvořit něco, co může Qualcommu v budoucnu zadělat na trošku neklidnější spaní. Bez akvizice Icery by Nvidia moc šancí na konkurenceschopnou platformu neměla, a pokud ano, tak za nepoměrně delší dobu.
Jak jsem zmiňoval v úvodu, tak společnost v případě Tegra 4 zřejmě nezměnila cenovou politiku a snaží se nový SoC nabízet za velmi zajímavé ceny, aby tak obsadila alespoň nějakou část trhu. Pokud by si Nvidia věřila natolik, že by opravdu považovala Tegra 4 SoC za nejlepší SoC pro mobily a tablety, tak situace zřejmě vypadala jinak. Tak či onak být nejlevnější není zřejmě dlouhodobě nejlepší strategie, ale věřím, že Nvidia velmi dobře ví, co dělá.
Zařízení je zatím na trhu poskrovnu a za tu nejlepší ukázku můžeme zřejmě považovat několikrát zmiňovaný telefon Xiomi Mi-3, který je dostupný pouze v Číně a na domácím trhu jej zřejmě neuvidíme. Tento smartphone snese srovnání s tím nejlepším, co je dnes na trhu k dostání (naprostou špičku v podobě Samsungu Galaxy S4 nebo HTC One nevyjímaje).
Nvidia ale Tegra 4 integrovala také do své vlastní „herní“ konzole Schield, která sice není zcela klasickou herní konzoli, ale spíše jakýmsi klientem, který využívá k hraní klasické stolní PC. Je také možné, že se Tegra 4 dočkáme v nějaké evoluční verzi tabletu Microsoft Surface, kde se uchytila předchozí verze Tegra 3. Podobně na tom může být také Google, který možná neporuší tradici a využije nový SoC pro nový tablet Nexus.
Třešničkou na dortu jsou zajímavé technologie typu Chimera, která umožňuje obejít současné limity pro HDR efekty u videa a fotek a vytvořit nejen HDR video, ale také například panoramatické fotky. Nvidia teď musí jen dostat Tegra 4 do těch správných zařízení, aby se tak dostala o pomyslný schůdek nahoru. Prozatím se jí to podle mého příliš nedaří a mnoho času na přesvědčování výrobců nebo společností jako Google a Microsoft nemá, neboť právě v mobilním segmentu čas běží extrémně rychle a výrobky se stávají morálně zastaralými již několik měsíců po uvedení.