NVIDIA Tegra: turbo v kapse
11.10.2010, Jakub Doležal, technologie
Miniaturní a ultralehká zařízení jsou hitem poslední doby a silně vytlačují tradiční stolní platformy. Bohužel s malou velikostí přišel také slabý výkon, který dokáže často ztrpčit práci. Nemluvě o problémech s HD obsahem. Změní to NVIDIA se svou Tegrou?
Kapitoly článku:
- NVIDIA Tegra: turbo v kapse
- Osmihlavá saň
- „Tegrované“ produkty
- Závěrečné zamyšlení
Není tomu dávno, co trh s počítači zažil prudký vzestup různých netbooků, ultratenkých laptopů, či chytrých mobilních telefonů. Lidé v domnění, že kupují klasický počítač zabalený v malém šasi, hořečnatě nakupovali a prodeje těchto zařízení zcela zastínily ty ostatní.
Umí tohle váš Atom?
Mini počítače v tomto období obsadil výhradně Intel, který na trh dorazil s produktem označeným jako Atom. Jméno evokující energii a velmi nízká cena nových strojů se staly obrovským tahákem i pro lidi, jimž byl počítač doposud spíše neznámý.
Jenže skoro každý začátečník se za čas zdokonalí a jeho nároky na výkon a pohodlí vzrostou. Zde bohužel přišla ke slovu studená sprcha v podobě mantinelů, které Atom potají přinesl. Nepřipravenost na moderní a náročnější obsah je této platformě často vyčítána, avšak Intel na tyto výtky nikdy příliš neslyšel.
„Mezery“ na trhu se chytila kalifornská NVIDIA a představila platformu Tegra. Její specifikace vypadaly až neuvěřitelně dobře, avšak první generace se dostala jen do několika zařízení. S druhým vývojovým stupněm bychom se však měli setkávat častěji, a proto si dnes Tegru představíme po technologické stránce.
Windows 7 na zařízeních s Tegrou nespustíte, chybí podpora x86 instrukcí.
Před samotným představením je však nutné vysvětlit, kam přesně je tento výrobek od společnosti NVIDIA mířen. Již zmiňovanému Atomu nemůže Tegra přímo konkurovat, neboť na ní nelze spustit operační systém Windows. Cílovým trhem jsou všemožná MID zařízení, mobilní telefony, či multimediální streamery.
Nicméně pokud vezmeme zařízení s Tegrou a podobnými funkcemi, jako nabízí klasické netbooky vybavené Atomem, dostaneme velmi zajímavý souboj technologií. V otázce výpočetního výkonu procesoru je situace spíše vyrovnaná, avšak na poli grafické síly si Tegra pochutná na „atomovém“ GPU ke snídani. Ostatně pojďme se podívat na slibované specifikace.
Celá platforma je relativně mladá a její kořeny sahají jen několik let zpátky. V době, kdy trhu netbooků a MID dominovalo klasické rozvržení, tedy samostatný procesor, řadič a grafický čipset, dorazila NVIDIA s návrhem označeným jako system-on-a-chip. Veškeré důležité části systému její inženýři dokázali vměstnat na miniaturní plochu.
David a Goliáš, aneb srovnání velikosti obou platforem.
Navíc zde přibylo několik specializovaných akcelerátorů, které se starají například o zpracování HD videa, zvuku, či obrázků. Takto navržený systém samozřejmě přináší řadu výhod v čele s vysokým multimediálním výkonem. Stranou však nezůstává ani úspora energie, neboť nevyužité části systému jsou automaticky odstaveny.
NVIDIA chtěla tímto produktem cílit především do přenosných zařízení a celou platformu rozdělila na dva hlavní proudy. První z nich označené Tegra APX byly nabízeny především výrobcům mobilních telefonů. Produkty z rodiny Tegra 600 (650) měly svůj výkon prokázat ve smartboocích a MID (mobile internet device) zařízeních.
Umí tohle váš Atom?
Mini počítače v tomto období obsadil výhradně Intel, který na trh dorazil s produktem označeným jako Atom. Jméno evokující energii a velmi nízká cena nových strojů se staly obrovským tahákem i pro lidi, jimž byl počítač doposud spíše neznámý.
Jenže skoro každý začátečník se za čas zdokonalí a jeho nároky na výkon a pohodlí vzrostou. Zde bohužel přišla ke slovu studená sprcha v podobě mantinelů, které Atom potají přinesl. Nepřipravenost na moderní a náročnější obsah je této platformě často vyčítána, avšak Intel na tyto výtky nikdy příliš neslyšel.
„Mezery“ na trhu se chytila kalifornská NVIDIA a představila platformu Tegra. Její specifikace vypadaly až neuvěřitelně dobře, avšak první generace se dostala jen do několika zařízení. S druhým vývojovým stupněm bychom se však měli setkávat častěji, a proto si dnes Tegru představíme po technologické stránce.
Windows 7 na zařízeních s Tegrou nespustíte, chybí podpora x86 instrukcí.
Před samotným představením je však nutné vysvětlit, kam přesně je tento výrobek od společnosti NVIDIA mířen. Již zmiňovanému Atomu nemůže Tegra přímo konkurovat, neboť na ní nelze spustit operační systém Windows. Cílovým trhem jsou všemožná MID zařízení, mobilní telefony, či multimediální streamery.
Nicméně pokud vezmeme zařízení s Tegrou a podobnými funkcemi, jako nabízí klasické netbooky vybavené Atomem, dostaneme velmi zajímavý souboj technologií. V otázce výpočetního výkonu procesoru je situace spíše vyrovnaná, avšak na poli grafické síly si Tegra pochutná na „atomovém“ GPU ke snídani. Ostatně pojďme se podívat na slibované specifikace.
Vývoj Tegry
Celá platforma je relativně mladá a její kořeny sahají jen několik let zpátky. V době, kdy trhu netbooků a MID dominovalo klasické rozvržení, tedy samostatný procesor, řadič a grafický čipset, dorazila NVIDIA s návrhem označeným jako system-on-a-chip. Veškeré důležité části systému její inženýři dokázali vměstnat na miniaturní plochu.
David a Goliáš, aneb srovnání velikosti obou platforem.
Navíc zde přibylo několik specializovaných akcelerátorů, které se starají například o zpracování HD videa, zvuku, či obrázků. Takto navržený systém samozřejmě přináší řadu výhod v čele s vysokým multimediálním výkonem. Stranou však nezůstává ani úspora energie, neboť nevyužité části systému jsou automaticky odstaveny.
NVIDIA chtěla tímto produktem cílit především do přenosných zařízení a celou platformu rozdělila na dva hlavní proudy. První z nich označené Tegra APX byly nabízeny především výrobcům mobilních telefonů. Produkty z rodiny Tegra 600 (650) měly svůj výkon prokázat ve smartboocích a MID (mobile internet device) zařízeních.