Opteron 144 - nový král mainstreamu
Nyní se již přesuneme k samotnému testování výkonu. Sestava byla následující:
AMD Opteron 144, SH8-E4, TCaseMax 65
- na nominální frekvenci 1800 MHz při 1.40V
- přetaktovaný na 2816 MHz při 1.52V
AMD Athlon 64 3500+, DH8-E6, TCaseMax 55
- na frekvenci 1800 MHz při 1.40V (tedy ekvivalent 3000+)
- přetaktovaný na 2628 MHz při 1.55V
ASUS A8N SLI, nForce 4 SLI, BIOS 1011, ovladače nVIDIA 6.66
ASUS GeForce 6600 GT, nVIDIA ForceWare 78.01
2x 256 MB DDR400, čipy Winbond BH5, časování 11-2-2-2 / 1T, frekvence vždy 201 MHz, dual-channel, unbuffered non-ECC
Windows XP SP2 + všechny aktuální záplaty
DirectX 9.0c
Testy
Díky přímému porovnání s Athlonem 64 budete mít možnost zjistit, nakolik se liší výkon na stejné frekvenci (v tomto případě na nominální frekvenci 1.8 GHz) a jakého výkonu bylo možné dosáhnout po přetaktování na úroveň FX57ky. Musím přiznat, že na takto vysoké frekvenci lze rychlost cítit i v operačním systému. Vše se s Opteronem otevírá bleskově rychle a práce je skutečně příjemná.
3DMark2001 reprezentuje dnes již starší hry. Procesor v nich ale často hraje důležitou roli. Větší cache má nezanedbatelný vliv, když poskytuje o cca. čtyři procenta vyšší výkon na stejné frekvenci. Musíme si však uvědomit, že v tomto testu již grafická karta GeForce 6600 GT přestává procesorům stačit - je prostě příliš pomalá. Proto rozdíl 1 GHz při přetaktování přináší jen cca. 4 bodů navíc.
Pokud vypneme hardwarovou podporu T&L, na procesor spadne mnoho další práce. To je typická situace ve starých hrách. Větší cache zde přináší 5 procent výkonu navrch. Na vysokých frekvencích je však procesor patrně limitován propustností pamětí, rozdíl se tedy snižuje.
V dnes již klasickém testu Commanche 4 bývá cache hodně cítit. Rozdíl mezi 512kB a 1MB je však minimální. Co pomáhá, je vyšší frekvence Opteronu. Narozdíl od například Celeronů, s nimiž je celé demo trhané, se Opteron na 2.8 GHz drží famózně - test je tak rychlý, že zaškobrtnutí prakticky nezaznamenáte.
U Doomu 3 a jeho testu demo1 je cache cítit opět asi čtyřmi procenty výkonu navrch. Při vyšších frekvencích je ale hra opět limitována grafickou kartou, která nestíhá.
V Half-Life 2 je tentokrát rozdíl mezi cache větší - osm procent. To je poměrně hodně. Při vyšších frekvencích to ale opět chce rychlou grafickou kartu.