Pentium 4 na frekvenci 2 GHz a 256 MB operační paměti RDRAM
6.12.2001, Štěpán Mrázek, recenze
Před časem se v redakčním testu objevila sestava s procesorem Intel Pentium 4 2 GHz a operační pamětí SDRAM. Nyní jsme testovali téměř identickou sestavu avšak s operační pamětí typu RDRAM.
Specifikace sestavy a výsledky grafických testů
Když jsme testovali sestavu s procesorem Pentium 4 na frekvenci 2 GHz poprvé, objevily se k článku připomínky, že chybějí pro srovnání výsledky s paměťovými moduly RDRAM či konkurenčního procesoru AMD. Nyní Vám přinášíme test téměř identické sestavy s RDRAM paměťovými moduly a co se testu procesoru AMD týká pak by v nejbližších dnech měla dorazit sestava s procesorem AMD Athlon XP 1800+.
Srdcem celé sestavy je procesor Intel Pentium 4 s pracovní frekvencí 2 GHz v provedení Socket 478 pracující v základní desce Intel D850MV. Dále pak dva paměťové moduly RDRAM o velikosti 128 MB a grafická karta s čipem GeForce 3 a 64 MB grafické paměti typu DDR.
Všechny testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98SE s rozhraním DirectX verze 8.0a. Do systému jsme instalovali ovladače Intel Chipset Software verze 3.20.1008 a nVidia Detonator 21.81.
3D Mark 2001
Tento testovací program je jakousi stálicí pro testy pod rozhraním Direct3D. Během testování měří zobrazené snímky za sekundu a následně je interpretuje jako tzv. Overall Score.
Obr. 1 – Výsledky testů programem 3D Mark 2001
Projektové soubory
Projektové soubory obsahují informace o testovacím prostředí, použitých ovladačích, nastavení systému a samozřejmě výsledky testů. Pro jejich zobrazení je potřeba registrovaná verze programu 3D Mark 2001. V případě, že jej nemáte v registrované verzi, můžete použít textovou podobu projektových souborů.
Quake III Arena
Quake III Arena je jedna z nejoblíbenějších akčních 3D her, která se mimo jiné používá i na testování výkonu grafických karet pod rozhraním OpenGL. Změřená čísla znamenají průměrný počet snímků zobrazených za sekundu.
Obr. 2 – Výsledky testů programem Quake III Arena
3D WinMark 2000
Tento program se používá na testování grafických karet pod rozhraním Direct3D. Během testování se vykresluje celkem 9 sekvencí a výsledné číslo je průměrný počet snímků zobrazených během všech sekvencí.
Obr. 3 – Výsledky testů programem 3D WinMark 2000
SiSoft Sandra 2001 a testy spolupráce s HDD
SiSoft Sandra 2001
CPU Benchmark
Výsledkem testu Dhrystone je počet provedených operací v milionech (MIPS) s celými čísly za sekundu. Při testu Whetstone se opět jedná o milion provedených operací za sekundu, tentokráte ovšem jedná o operace s plovoucí desetinnou čárkou (MFLOPS).
Obr. 4 – Výsledek testu CPU Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
CPU Multi-Media Benchmark
Během tohoto testu dochází ke generování obrazu pomocí fraktálních výpočtů. Výpočty jsou prováděny jak s pevnou tak i s desetinou čárkou a dochází při nich k využití multimediálních instrukcí procesoru. Výsledkem testu je počet provedených iterací za sekundu
Obr. 5 – Výsledek testu CPU Multi-Media Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
Memory Benchmark
Pomocí tohoto testu se měří propustnost paměťové sběrnice. Výsledkem tohoto testu je počet přenesených megabytů za sekundu.
Obr. 6 – Výsledek testu CPU Memory Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
HD Tach 2.61
U testů Random Access Time a CPU Utilization platí, že nižší hodnota je lepší. U všech ostatních prováděných pomocí HD Tachu pak vyšší číslo značí lepší výsledek.
Standardní nastavení
Obr. 7 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s běžným nastavením
„Advanced size“ nastavení
Obr. 8 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s „Advanced size“ nastavením
WinBench 99
Při testu WinBench vyšší hodnota znamená lepší výsledek. Změřená čísla znamenají množství přenesený bytů za sekundu vynásobený tisícem.
Srovnání
V následujících tabulkách je uvedené srovnání s obdobnou sestavou (viz odkaz na začátku článku).
SiSoft Sandra 2001
3D Mark 2001
Quake III Arena
3D WinMark 2000
Ze srovnávacích tabulek je vcelku krásně vidět jak se projeví více než dvojnásobná propustnost operační paměti. Nejnižší výkonnostní nárůst je u programu 3D WinMark 2000, kde činí přibližně 20%. Dále pak u programu 3D Mark 2001 je to přibližně 30% a nejvýrazněji se projevila výkonnější paměť u hry Quake III Arena kde je výkonnostní nárůst vyšší než 35%. Škoda jen, že jsou RDRAM paměťové moduly dražší. Na přibližně 30% nárůst výkonu je nutno vynaložit o 2.4 tisícovky více za rychlejší paměti :-o.
Když jsme testovali sestavu s procesorem Pentium 4 na frekvenci 2 GHz poprvé, objevily se k článku připomínky, že chybějí pro srovnání výsledky s paměťovými moduly RDRAM či konkurenčního procesoru AMD. Nyní Vám přinášíme test téměř identické sestavy s RDRAM paměťovými moduly a co se testu procesoru AMD týká pak by v nejbližších dnech měla dorazit sestava s procesorem AMD Athlon XP 1800+.
Srdcem celé sestavy je procesor Intel Pentium 4 s pracovní frekvencí 2 GHz v provedení Socket 478 pracující v základní desce Intel D850MV. Dále pak dva paměťové moduly RDRAM o velikosti 128 MB a grafická karta s čipem GeForce 3 a 64 MB grafické paměti typu DDR.
Všechny testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98SE s rozhraním DirectX verze 8.0a. Do systému jsme instalovali ovladače Intel Chipset Software verze 3.20.1008 a nVidia Detonator 21.81.
3D Mark 2001
Tento testovací program je jakousi stálicí pro testy pod rozhraním Direct3D. Během testování měří zobrazené snímky za sekundu a následně je interpretuje jako tzv. Overall Score.
Obr. 1 – Výsledky testů programem 3D Mark 2001
Projektové soubory
Projektové soubory obsahují informace o testovacím prostředí, použitých ovladačích, nastavení systému a samozřejmě výsledky testů. Pro jejich zobrazení je potřeba registrovaná verze programu 3D Mark 2001. V případě, že jej nemáte v registrované verzi, můžete použít textovou podobu projektových souborů.
Tab. 1 – Projektové soubory programu 3D Mark 2001
Tab. 2 – Textová podoba projektových souborů
Quake III Arena
Quake III Arena je jedna z nejoblíbenějších akčních 3D her, která se mimo jiné používá i na testování výkonu grafických karet pod rozhraním OpenGL. Změřená čísla znamenají průměrný počet snímků zobrazených za sekundu.
Obr. 2 – Výsledky testů programem Quake III Arena
3D WinMark 2000
Tento program se používá na testování grafických karet pod rozhraním Direct3D. Během testování se vykresluje celkem 9 sekvencí a výsledné číslo je průměrný počet snímků zobrazených během všech sekvencí.
Obr. 3 – Výsledky testů programem 3D WinMark 2000
SiSoft Sandra 2001 a testy spolupráce s HDD
SiSoft Sandra 2001
CPU Benchmark
Výsledkem testu Dhrystone je počet provedených operací v milionech (MIPS) s celými čísly za sekundu. Při testu Whetstone se opět jedná o milion provedených operací za sekundu, tentokráte ovšem jedná o operace s plovoucí desetinnou čárkou (MFLOPS).
Obr. 4 – Výsledek testu CPU Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
CPU Multi-Media Benchmark
Během tohoto testu dochází ke generování obrazu pomocí fraktálních výpočtů. Výpočty jsou prováděny jak s pevnou tak i s desetinou čárkou a dochází při nich k využití multimediálních instrukcí procesoru. Výsledkem testu je počet provedených iterací za sekundu
Obr. 5 – Výsledek testu CPU Multi-Media Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
Memory Benchmark
Pomocí tohoto testu se měří propustnost paměťové sběrnice. Výsledkem tohoto testu je počet přenesených megabytů za sekundu.
Obr. 6 – Výsledek testu CPU Memory Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
HD Tach 2.61
U testů Random Access Time a CPU Utilization platí, že nižší hodnota je lepší. U všech ostatních prováděných pomocí HD Tachu pak vyšší číslo značí lepší výsledek.
Standardní nastavení
Obr. 7 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s běžným nastavením
„Advanced size“ nastavení
Obr. 8 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s „Advanced size“ nastavením
WinBench 99
Při testu WinBench vyšší hodnota znamená lepší výsledek. Změřená čísla znamenají množství přenesený bytů za sekundu vynásobený tisícem.
Použitý test | Bussines Disk WinMark | High-End Disk WinMark |
Výsledek testu | 5370 | 17000 |
Tab. 3 – Výsledek testu programem WinBench 99
Srovnání
V následujících tabulkách je uvedené srovnání s obdobnou sestavou (viz odkaz na začátku článku).
SiSoft Sandra 2001
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
CPU Bench. ALU | 3782 | 3795 |
CPU Bench. FPU/SSE2 | 1192/2438 | 1193/2437 |
CPU Multi-Media Bench. | 7890 | 7903 |
CPU Multi-Media Bench. | 9760 | 9765 |
Memory Bench. | 617 | 1373 |
Memory Bench. | 618 | 1397 |
Tab. 4 – Srovnání výsledků v programu SiSoft Sandra 2001
3D Mark 2001
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
640 x 480 – 16bit | 6190 | 8429 |
640 x 480 – 32bit | 6192 | 8358 |
800 x 600 – 16bit | 5955 | 8012 |
800 x 600 – 32bit | 5935 | 7980 |
1024 x 768 – 16bit | 5520 | 7181 |
1024 x 768 – 32bit | 5420 | 7052 |
1280 x 1024 – 16bit | 4755 | 5893 |
1280 x 1024 – 32bit | 4542 | 5678 |
1600 x 1200 – 16bit | 3979 | 4790 |
1600 x 1200 – 32bit | 3490 | 4486 |
Quake III Arena
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
640 x 480 – 16bit | 167,2 | 237,8 |
640 x 480 – 32bit | 167,7 | 239,6 |
800 x 600 – 16bit | 163,5 | 226,1 |
800 x 600 – 32bit | 163,0 | 222,4 |
1024 x 768 – 16bit | 138,2 | 183,7 |
1024 x 768 – 32bit | 133,3 | 175,0 |
1280 x 1024 – 16bit | 95,9 | 127,5 |
1280 x 1024 – 32bit | 89,7 | 118,3 |
1600 x 1200 – 16bit | 69,8 | 92,0 |
1600 x 1200 – 32bit | 62,6 | 84,6 |
3D WinMark 2000
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
640 x 480 – 16bit | 273 | 359 |
640 x 480 – 32bit | 260 | 348 |
800 x 600 – 16bit | 245 | 304 |
800 x 600 – 32bit | 234 | 300 |
1024 x 768 – 16bit | 201 | 232 |
1024 x 768 – 32bit | 188 | 227 |
1280 x 1024 – 16bit | 147 | 161 |
1280 x 1024 – 32bit | 135 | 158 |
1600 x 1200 – 16bit | 113 | 121 |
1600 x 1200 – 32bit | 100 | 118 |
Ze srovnávacích tabulek je vcelku krásně vidět jak se projeví více než dvojnásobná propustnost operační paměti. Nejnižší výkonnostní nárůst je u programu 3D WinMark 2000, kde činí přibližně 20%. Dále pak u programu 3D Mark 2001 je to přibližně 30% a nejvýrazněji se projevila výkonnější paměť u hry Quake III Arena kde je výkonnostní nárůst vyšší než 35%. Škoda jen, že jsou RDRAM paměťové moduly dražší. Na přibližně 30% nárůst výkonu je nutno vynaložit o 2.4 tisícovky více za rychlejší paměti :-o.