Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Pentium 4 na frekvenci 2 GHz a 256 MB operační paměti RDRAM

6.12.2001, Štěpán Mrázek, recenze
Pentium 4 na frekvenci 2 GHz a 256 MB operační paměti RDRAM
Před časem se v redakčním testu objevila sestava s procesorem Intel Pentium 4 2 GHz a operační pamětí SDRAM. Nyní jsme testovali téměř identickou sestavu avšak s operační pamětí typu RDRAM.
Specifikace sestavy a výsledky grafických testů

Když jsme testovali sestavu s procesorem Pentium 4 na frekvenci 2 GHz poprvé, objevily se k článku připomínky, že chybějí pro srovnání výsledky s paměťovými moduly RDRAM či konkurenčního procesoru AMD. Nyní Vám přinášíme test téměř identické sestavy s RDRAM paměťovými moduly a co se testu procesoru AMD týká pak by v nejbližších dnech měla dorazit sestava s procesorem AMD Athlon XP 1800+.

Srdcem celé sestavy je procesor Intel Pentium 4 s pracovní frekvencí 2 GHz v provedení Socket 478 pracující v základní desce Intel D850MV. Dále pak dva paměťové moduly RDRAM o velikosti 128 MB a grafická karta s čipem GeForce 3 a 64 MB grafické paměti typu DDR.

Všechny testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98SE s rozhraním DirectX verze 8.0a. Do systému jsme instalovali ovladače Intel Chipset Software verze 3.20.1008 a nVidia Detonator 21.81.

3D Mark 2001

Tento testovací program je jakousi stálicí pro testy pod rozhraním Direct3D. Během testování měří zobrazené snímky za sekundu a následně je interpretuje jako tzv. Overall Score.


Obr. 1 – Výsledky testů programem 3D Mark 2001

Projektové soubory

Projektové soubory obsahují informace o testovacím prostředí, použitých ovladačích, nastavení systému a samozřejmě výsledky testů. Pro jejich zobrazení je potřeba registrovaná verze programu 3D Mark 2001. V případě, že jej nemáte v registrované verzi, můžete použít textovou podobu projektových souborů.


Ikona Odkaz na databázi
16 bit
32 bit
640 x 480
640 x 480 - 16.3dp
640 x 480 - 32.3dp
800 x 600
800 x 600 - 16.3dp
800 x 600 - 32.3dp
1024 x 768
1024 x 768 - 16.3dp
1024 x 768 - 32.3dp
1280 x 1024
1280 x 1024 - 16.3dp
1280 x 1024 - 32.3dp
1600 x 1200
1600 x 1200 - 16.3dp
1600 x 1200 - 32.3dp
Tab. 1 – Projektové soubory programu 3D Mark 2001

Ikona Odkaz na databázi
16 bit
32 bit
640 x 480
640 x 480 - 16.txt
640 x 480 - 32.txt
800 x 600
800 x 600 - 16.txt
800 x 600 - 32.txt
1024 x 768
1024 x 768 - 16.txt
1024 x 768 - 32.txt
1280 x 1024
1280 x 1024 - 16.txt
1280 x 1024 - 32.txt
1600 x 1200
1600 x 1200 - 16.txt
1600 x 1200 - 32.txt
Tab. 2 – Textová podoba projektových souborů

Quake III Arena

Quake III Arena je jedna z nejoblíbenějších akčních 3D her, která se mimo jiné používá i na testování výkonu grafických karet pod rozhraním OpenGL. Změřená čísla znamenají průměrný počet snímků zobrazených za sekundu.


Obr. 2 – Výsledky testů programem Quake III Arena

3D WinMark 2000

Tento program se používá na testování grafických karet pod rozhraním Direct3D. Během testování se vykresluje celkem 9 sekvencí a výsledné číslo je průměrný počet snímků zobrazených během všech sekvencí.


Obr. 3 – Výsledky testů programem 3D WinMark 2000

SiSoft Sandra 2001 a testy spolupráce s HDD

SiSoft Sandra 2001

CPU Benchmark

Výsledkem testu Dhrystone je počet provedených operací v milionech (MIPS) s celými čísly za sekundu. Při testu Whetstone se opět jedná o milion provedených operací za sekundu, tentokráte ovšem jedná o operace s plovoucí desetinnou čárkou (MFLOPS).


Obr. 4 – Výsledek testu CPU Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001

CPU Multi-Media Benchmark

Během tohoto testu dochází ke generování obrazu pomocí fraktálních výpočtů. Výpočty jsou prováděny jak s pevnou tak i s desetinou čárkou a dochází při nich k využití multimediálních instrukcí procesoru. Výsledkem testu je počet provedených iterací za sekundu


Obr. 5 – Výsledek testu CPU Multi-Media Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001

Memory Benchmark

Pomocí tohoto testu se měří propustnost paměťové sběrnice. Výsledkem tohoto testu je počet přenesených megabytů za sekundu.


Obr. 6 – Výsledek testu CPU Memory Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001

HD Tach 2.61

U testů Random Access Time a CPU Utilization platí, že nižší hodnota je lepší. U všech ostatních prováděných pomocí HD Tachu pak vyšší číslo značí lepší výsledek.

Standardní nastavení


Obr. 7 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s běžným nastavením

„Advanced size“ nastavení


Obr. 8 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s „Advanced size“ nastavením


WinBench 99

Při testu WinBench vyšší hodnota znamená lepší výsledek. Změřená čísla znamenají množství přenesený bytů za sekundu vynásobený tisícem.
Použitý test
Bussines Disk WinMark
High-End Disk WinMark
Výsledek testu
5370
17000
Tab. 3 – Výsledek testu programem WinBench 99

Srovnání

V následujících tabulkách je uvedené srovnání s obdobnou sestavou (viz odkaz na začátku článku).

SiSoft Sandra 2001

Ikona Odkaz na databázi
P4 2 GHz + SDRAM
P4 2 GHz + RDRAM
CPU Bench. ALU
3782
3795
CPU Bench. FPU/SSE2
1192/2438
1193/2437
CPU Multi-Media Bench.
7890
7903
CPU Multi-Media Bench.
9760
9765
Memory Bench.
617
1373
Memory Bench.
618
1397
Tab. 4 – Srovnání výsledků v programu SiSoft Sandra 2001

3D Mark 2001

Ikona Odkaz na databázi
P4 2 GHz + SDRAM
P4 2 GHz + RDRAM
640 x 480 – 16bit
6190
8429
640 x 480 – 32bit
6192
8358
800 x 600 – 16bit
5955
8012
800 x 600 – 32bit
5935
7980
1024 x 768 – 16bit
5520
7181
1024 x 768 – 32bit
5420
7052
1280 x 1024 – 16bit
4755
5893
1280 x 1024 – 32bit
4542
5678
1600 x 1200 – 16bit
3979
4790
1600 x 1200 – 32bit
3490
4486

Quake III Arena

Ikona Odkaz na databázi
P4 2 GHz + SDRAM
P4 2 GHz + RDRAM
640 x 480 – 16bit
167,2
237,8
640 x 480 – 32bit
167,7
239,6
800 x 600 – 16bit
163,5
226,1
800 x 600 – 32bit
163,0
222,4
1024 x 768 – 16bit
138,2
183,7
1024 x 768 – 32bit
133,3
175,0
1280 x 1024 – 16bit
95,9
127,5
1280 x 1024 – 32bit
89,7
118,3
1600 x 1200 – 16bit
69,8
92,0
1600 x 1200 – 32bit
62,6
84,6

3D WinMark 2000

Ikona Odkaz na databázi
P4 2 GHz + SDRAM
P4 2 GHz + RDRAM
640 x 480 – 16bit
273
359
640 x 480 – 32bit
260
348
800 x 600 – 16bit
245
304
800 x 600 – 32bit
234
300
1024 x 768 – 16bit
201
232
1024 x 768 – 32bit
188
227
1280 x 1024 – 16bit
147
161
1280 x 1024 – 32bit
135
158
1600 x 1200 – 16bit
113
121
1600 x 1200 – 32bit
100
118

Ze srovnávacích tabulek je vcelku krásně vidět jak se projeví více než dvojnásobná propustnost operační paměti. Nejnižší výkonnostní nárůst je u programu 3D WinMark 2000, kde činí přibližně 20%. Dále pak u programu 3D Mark 2001 je to přibližně 30% a nejvýrazněji se projevila výkonnější paměť u hry Quake III Arena kde je výkonnostní nárůst vyšší než 35%. Škoda jen, že jsou RDRAM paměťové moduly dražší. Na přibližně 30% nárůst výkonu je nutno vynaložit o 2.4 tisícovky více za rychlejší paměti :-o.


K testování zapůjčil: VAHAL, spol. s r.o.


reklama