Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Philips 190B7C - hrdý zastánce střední třídy?

4.10.2006, Pavel Kovač, recenze
Philips 190B7C - hrdý zastánce střední třídy?
Vracíme se k nejžádanější 19" velikosti LCD. Jejich cena je totiž tak nízká, že si je může dovolit takřka každý. Dnešní kousek je od Philipsu s displejem TN, ale s dobrými parametry: doba odezvy 8 ms, pozorovací úhly 176°/170°, jas 300 cd/m2 a kontrast 700:1.

Odezva


Protože se jedná o TN panel s odezvou 8 ms, dá se očekávat pouze průměrná odezva. Monitor však celkem překvapil. Již při prvním pohledu na graf s odezvou vás jistě zaujme odezva fall, ta je totiž natolik rychlá, že se tomu nechce ani věřit. Nejnižší odezva fall dosahuje hodnoty 0,7 ms a nejhorší fall 2 ms. To jsou hodnoty, které se jen tak nevidí. Bohužel odezva rise je na tom podstatně hůře. Dosahuje hodnot kolem 17 ms. Celková odezva se pohybuje od 10,8 ms po 24,2 ms. V průměru je to 18,2 ms.


Odezva v závislosti na změně

Z průběhu odezvy 0-175-0 je patrné celkem hrubé nezvládnutí technologie OverDrive. Nejdřív se pixel rozsvítí na cca 75% a po 10ms pokračuje na 94% požadované barvy. Takovéto chování má nepříjemný dopad na barevné podání. Odezva fall se však chová naprosto perfektně a ukázkově. Všimněte si také mírného poblikávání u barvy RGB[175,175,175], což je důsledek ditheringu s FRC. Odezva rise=19,6ms a fall=1,2ms.


Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)

Podobně jako odezva 0-175-0 se chová i odezva typu šedá-šedá (50-200-50). Bohužel i zde dochází k nepříjemnému jevu "schodů" vlivem technologie OverDrive a to jak u odezvy rise tak i fall. Jednotlivé časy jsou: 17,6ms u rise a 7,4ms u fall. Inu je vidět, že ostatní výrobci si jsou vědomi toho, že panel zvládá pouze 12ms a ne 8ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)


Sledování videa




Hloubka obrazu není u TN panelů zrovna ideální. Tento monitor však celkem překvapil. Pokud si pustíte temný film, vychutnáte si ho v plné hráse, avšak stále je třeba mít na paměti, že jsou zde limity TN technologie a kvalit VA či IPS rozhodně nedosáhne. Odezva u HD filmů je dobře pozorovatelná a vytváří i výrazný šum v obraze. U PAL rozlišení (DVD atd.) tento šum tolik vidět není. Barevné podání je dobré, v některých situací je však znatelné, že odezva se "schody" snižuje kvalitu obrazu (monitor zobrazí u videa lehce jinou barvu než by měl). Díky možnosti naklopit monitor dopředu nebudete mít problém dívat se na monitor z postele apod.


Hraní her




U her jsem nezaznamenal až tolik šum v obraze, jako lehce pomalejší odezvu rise. Podání černé barvy ve hře Doom 3 je obstojné, u některých monitorů se vyskytuje výrazně zašedlá barva, ale zde je vše v pořádku. Odezva je v tmavých oblastech perfektní a nečiní ve hře sebemenší problém. U hry Half-Life 2 je trochu problém s rozdvojováním hran, ale nic tragického to rozhodně není. Proč je rozdvojování vidět u hry Half-Life 2 a ne třeba u Doom3. Inu je to jednoduché. U Half-Life 2 je převážně světlá barva a laděná do modro-šeda. Naopak u hry Doom 3 je převážne tmavá barva a jak můžete v grafu dobře vidět, odezva v tmavých tónech je o něco lepší, resp. téměř poloviční. Díky tomu je Doom 3 o něco ostřejší. U hry Need for Speed Most Wanted nebyl znát ani šum, ani rozdvojování hran.


Stabilita kontrastu


Podsvícení lze regulovat pomocí podsvícení, a tak by teoreticky nemělo docházet k tak drastickému propadu v kontrastu. Pokud nastavíte jas na 0%, dojde k poklesu kontrastu k celkem dobré hodnotě 58,4% maximálního kontrastu (116:1).