Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Philips 241P4QPYE: všeuměl za rozumnou cenu

21.6.2012, Pavel Kovač, recenze
Philips 241P4QPYE: všeuměl za rozumnou cenu
Philips přišel s monitorem, který je zaměřen na poloprofesionální sféru. Slibuje slušné barvy a zajímavou cenu. Dokáže i levný VA monitor konkurovat dnešní vlně e-IPS? Už jen slib plných 8bitových barev je dobrou předzvěstí.

Odezva


Odezva bude asi to nejkontroverznější, co u tohoto monitoru na konci recenze budu hodnotit. Při zapnutí jsem byl totiž docela zděšený. Ve výchozím stavu je totiž vypnutá funkce Smart Response a odezva je hodně pomalá. Pokud si však pohrajete v OSD a nastavíte si hodnotu Smart Response na 2 (tři už je moc), tak dostanete velmi slušný výsledek, kde se objevují překmity pouze v některých případech. U hodnoty 1 je překmitů sice ještě méně, ale odezva se již hodně prodlužuje. Naopak u trojky je překmitů už moc a jsou na obraze hodně viditelné.








Při tomto nastavení je již odezva velmi dobrá a jen občas se vyskytující překmit ji asi nezkazí, ale nepředbíhejme.



Podívejme se na konkrétní odezvu 0-175-0. Na ní je zachycen prakticky ideální průběh odezvy. Relativně rychlý náběh odezvy rise (dokonce s ostrým koncem) a slušně rychlý pád (fall). Kdyby byl všude takovýto průběh, tak je monitor snem asi každého, a to dokonce i hráče FPS.




0-175-0 (20 ms na dílek)




50-200-50 (20 ms na dílek)


U odezvy 50-200-50 je zachycen o něco horší případ. Sice zde není zachycen konkrétní případ vyššího překmitu, ale to je zkrátka úděl metodiky, kterou neupravujeme na konkrétní monitor, ale používáme striktně vždy stejnou. Pokud bychom zachytili například odezvu 50-125-50, tak uvidíte překmit vyšší.
 
 

Inputlag


Monitor si vysloužil docela průměrný inputlag 14,3 ms. Myslím, že i takový inputlag není pro většinu hráčů problém. Samozřejmě ultimátní hráč vyžaduje nulový, ale ten má málokterý monitor.




Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


Pokud si pustíte film i na nezkalibrovaném monitoru, tak budete odměněni velmi dobrý barevným podáním. Navíc je monitor extrémně kontrastní a podání černé je zkrátka skvělé. Zde se ukazují ty nejlepší vlastnosti technologie AMVA. Navíc jsem byl hodně překvapen prokreslením celého obrazu a již z továrny nastavené slušné hodnoty 6600K. (v OSD je 6500K, ale reálná je 6600K).







Prosvítání obrazu je bohužel u levných monitorů problém


Jas černé barvy je zde na zhruba na šestinové hodnotě dnešních běžných monitorů (například e-IPS). Při měření se již trošku projevovala nepřesnost měřicího programu, resp. neschopnost zobrazit jas na více desetinných míst. To ale na výsledku nic nemění. Jas černé je zkrátka velmi dobrý a průsvity evidentně netrpí.





Hraní her


U hraní her se projevila odezva v tom horším slova smyslu. I přestože se objevuje překmit relativně málo a odezva je slušně rychlá, měl jsem pocit, že při hraní her je odezva zkrátka docela dost viditelná. Objevují se zde žluté duchy za kurzorem i za běžícím vojákem Combine ve hře Half-Life 2. Pro hráče tedy monitor moc vhodný není. Je to docela škoda, protože jsem při měření měl pocit, že monitor dokáže daleko víc. Také jsem si připomněl pradávný známý fakt: "důvěřuj, ale prověřuj".