Philips 242G5DJEB: herní bestie se 144 Hz
18.11.2013, Pavel Kovač, recenze
Sháníte herní monitor a vadí vám špatná ergonomie většiny z nich? Požadujete rychlé přepínání profilů u daných her? Požadujete rychlou odezvu a nízký inputlag? Pokud je alespoň jedna odpověď ano, tak zaostřete na naši recenzi.
Kapitoly článku:
- Design a konstrukce
- Identifikace panelu, OSD menu a ovládání
- Odezva, inputlag, hry a video
- Pozorovací úhly, jas, kontrast a podsvícení
- Struktura displeje, testy barev, regulace podsvícení a spotřeba
- Celkové hodnocení a závěr
Struktura displeje
Panely na bázi technologie TN již neprochází prakticky žádným vývojem. Vždy, když přijde do redakce TN monitor, tak přesně víme, jakou bude mít strukturu. A dnešní není výjimkou.
Teplota bílého bodu
Při regulaci jasu se nemusíte bát změny teploty barev. Bohužel to je jen malá náplast na to, co teprve přijde.
Když se vám nepovede fotka a máte špatně vyváženou bílou barvu, jde to spravit prakticky v jakémkoli grafickém editoru, nebo vám to dokonce vyrovná webové album samo. Pokud však má monitor na jedné straně teplotu zcela jinou než na straně druhé, tak s tím nic moc neuděláte. Profily toto samozřejmě neřeší. Levý dolní roh má teplotu 5 168 K a na pravém okraji zhruba uprostřed je hodnota 6 667 K to je o celých 1 499 K jiná hodnota. A nyní si zkuste posunout fotku o 1 500 K. Vypadá jinak? No jistě. A právě to vám udělá monitor.
Odchylka dE a barevný gamut
Dost velký problém znamená pro monitor i gamut. Je vidět, že výrobce se s barvami vůbec nezaobíral a v podstatě tak, jak mu přišel panel pod ruku, nechal i barvy. Tedy alespoň gamut. Je to ovšem zcela v souladu s trendem TN herních monitorů, bohužel.
Gamut CIE 1931
Gamut CIE 1976
Jak vidíte, tak největší problémy má monitor s modrou barvou. Na obraze to je hodně vidět. Celý zkrátka táhne do studených tónů i v případě, že nastavíte teplotu přesně na 6500 K.
Profil sRGB
Pokud necháte monitor v režimu sRGB, tak vás odmění dosti podprůměrnou odchylkou barev ΔE2000=3,84.
Nastavení monitoru po kalibraci bylo následující:
R=100
G=80
B=72
Kontrast: 50
Jas: 22
Pokud nastavíte teplotu na 6 500 K vzhledem ke středu obrazu, protože nastavit ji po celé ploše je prostě nemožné, získáte barevnou odchylku ještě o něco horší než v režimu sRGB. Přesto je pocit z obrazu o něco lepší. Průměrná ΔE2000=3,93
Kalibrované pouze přes OSD
Kalibrace
Poté již musíte spoléhat na ICC profil. Bohužel monitor i těmto zásahům docela hodně vzdoruje. I při zavedení profilu jsou barvy hodně podprůměrné. Navíc profil stejně ve všech hrách vypadne a není aplikován. Takže je u herního monitoru téměř zbytečný. Průměrná ΔE2000=3,51
Kalibrované přes ICC profil
Ach ty barvy. Ach ty barvy. Nic víc se k monitorům na bázi technologie TN obvykle říci nedá. Jsou barevně hodně podprůměrné, navíc mají špatné pozorovací úhly a tento přidává ještě špatnou homogenitu barev. Ve výsledku se tak musíte spokojit opravdu jen s rychlou odezvou a 144 Hz.
Jako vždy si můžete stáhnout ICM profil zde. Mějte však na paměti, že profil nemusí u vašeho monitoru podávat tak kvalitní výsledky. Pokud navíc nastoupí jiné revize monitoru, tak už profil nedoporučuji používat.
Regulace jasu
Monitor používá PWM regulaci jasu. Je však dvojího druhu, resp. první se aktivuje při 60 Hz a druhá při více (100-144 Hz). Při 60 Hz je frekvence blikání jen lehce nadprůměrných 240 Hz. Při 144 Hz je však již slušných 575 Hz.
Spotřeba
Poměrně zajímavě se chová také spotřeba, která při 60 Hz spadne o cca 4 W dolů. Pokud jste tedy opravdu spořivý člověk, tak si nechte zapnutých 60 Hz. Pokud však chcete využít monitor naplno při hraní her, tak vás nějaké 4 W asi nerozhodí.
Spotřeba při 120 cd/m2 je 18,5 resp. 14,5 W.
Dnes testovaný monitor má světelný výkon 1,608 lm/W.