Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Philips 278C4QHSN: rozšířená realita pro filmy

28.3.2013, Pavel Kovač, recenze
Philips 278C4QHSN: rozšířená realita pro filmy
Díváte se rádi na filmy? Co si takhle zpříjemnit zážitek tím, že monitor zapojí do děje i své okolí? Zní to pěkně, jaká je však realita ohledně Ambiglow technologie? Podívejme se na tento 27" e-IPS monitor podrobněji.

Odezva


Pokud zavítáte do OSD menu, tak narazíte na položku SmartResponse. Ta mění sílu technologie OverDrive, a tím vlastně ovlivňuje překmit. Jak už to tak v poslední době u Philipsů bývá, tak nejlepších výsledků dosáhneme s nastavením na Fast. Pouze u nejsvětlejších tónů se objeví překmit. Okem však moc znatelný není. Rychlost odezvy je taková průměrná. Naše měření tedy probíhalo právě při nastavení SmartResponse na Fast.


 - odezva tabulka





Pokud se podíváme na hodnoty odezvy, tak zjistíme, že v průměru se odezva rise i fall pohybuje kolem 8,5, resp. 8,8 ms.

 - odezva graf

Bližší pohled na odezvu prozrazuje jen drobný překmit, který nedosahuje ani 7%, natož pak 10%. Proto není ve výsledcích prakticky nikdy započítávána.


 - odezva 0-175-0

0-175-0 (20 ms na dílek)


I odezva 50-200-50 je na tom prakticky stejně.


 - odezva 50-200-50

50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


Hodnota inputlagu je velmi důležitá pro profesionální hráče. A možná i pro ně může být tento monitor docela zajímavý. Má totiž inputlag pouze 9,6 ms. To sice není tak dobrý výsledek jako u herních monitorů typu EIZO FS2333, ale pořád se jedná o dobrý výsledek. Bohužel ta odezva tak skvělá není.


 - inputlag

Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


A nyní přijde to nejdůležitější. Tím je sledování videa. Protože se jedná o e-IPS monitor, tak je sledování videa jako takové ochuzeno o dynamiku jakou mají VA panely. Černá barva zkrátka až tak černá není. Ale zde nastupuje technologie Ambiglow, díky níž není okolí zcela černé (ve tmě), a tak je kontrast pro oko přece jen o něco lepší. A když už je řeč o Ambiglow, tak se podíváme na jeho funkci. Jak jsem již v první kapitole naznačoval, tak Ambiglow u tohoto monitoru funguje tak, že se na zadní straně různě zbarvují LED a mění intenzitu dle scény, která je zrovna na obraze. Principiálně to zní velmi dobře. Bohužel aplikace není dotažena do konce. Diody opravdu mění barvu dle scény, barva opravdu odpovídá obrazu. Tak co je špatně? Rychlost. Reakční doba LED je trošku pomalejší a hlavně je skoková. Pokud se na obraze změní barva (což je u filmů prakticky pořád), tak se skokově s určitým intervalem (naměřeno pomocí osciloskopu bylo 500 ms!) také změní barva LED. Tento skok je sice rozdělen na dva dílčí krůčky s odezvou 250 ms, ale i tak je to zkrátka moc dlouhá doba. Přitom by stačilo, aby těchto krůčků bylo například dvacet, nebo by se zkrátka jas diody měnil plynule. Pak bych si na Ambiglow nestěžoval a vyzdvihoval jej do nebes. Bohužel v současné fázi je spíš otravný než přínosný.

A ten, kdo neviděl video s Ambiglow v úvodu recenze, tak si jej povinně pustí nyní.



Tak, Ambiglow máme za sebou a můžeme se podívat na samotný monitor jako takový. Při prvním puštění filmu bude všem jasné, že monitor poskytuje téměř ideální barevné podání a gamut. Filmy vypadají přirozeně a hlavně pleťová barva je opravdu pleťová a obyčejní herci se nemění v zombie či Avatara. Také podsvícení není až tak špatné, uvážíme-li cenu monitoru a jeho velikost.






 - průsvity pdosvícení

Fotografie podsvícení




Ambiglow v akci


Podání černé barvy je zcela v souladu s e-IPS technologií, a pokud chcete povídat dětem pohádku na dobrou noc, tak raději tu o monitoru s VA technologií. Jinak vám neusnou, protože budou stále lehce oslněni světlou černou barvou. To však platí o všech e-IPS monitorech.


 - jas černé barvy při maximální jasu


 - jas černé barvy při 120cd/m2


Hraní her


Při hraní her si vypněte Ambiglow! To si ujasníme hned na začátku. Již zmiňované blikání, resp. skoky, jsou totiž při hraní natolik otravné, že máte stále pocit, že po vás někdo chce hodit granát, nebo je venku bouřka. Jakmile Ambiglow vypnete, tak jste odměněni docela malým inputlagem a slušnou odezvou. Přesto se v některých případech objeví šmouha v obraze. Tato šmouha je ovšem bez duchu, protože monitor při správném nastavení SmartResponse na Fast nemá prakticky žádný překmit, nebo alespoň ne ten viditelný lidským okem.




Celkově tedy dokážu monitor doporučit i pro hraní her. A to hlavně díky malému inputlagu, dobrým barvám a odezvě bez překmitu. Na profi hraní to stále ještě není. Škoda.