Philips 298P4QJEB: přemožitel Dellu
24.7.2013, Pavel Kovač, recenze
V poslední době se doslova roztrhl pytel s 21:9 monitory. Také Philips si přidal svou trošku do mlýna se svým modelem 298P4QJEB. Dokáže konkurovat velmi povedenému Dellu? Našlápnuto má jistě dobře.
Kapitoly článku:
Odezva
V OSD menu lze volit položku SmartResponse. Ta je pro Philips monitory docela běžná. Obvyklé nastavení je Fast nebo Faster. Krajní hodnoty Off či Fastest jsou obvykle od ideální odezvy na míle vzdálené. Dnešní model byl nejrychlejší při nastavení na Faster. Při něm sice vykazoval drobný překmit, ale ten nebyl v obraze prakticky viditelný. Obvykle totiž dosahoval do 4-5%.
Pokud se podíváme na odezvu v řeči čísel, tak je až nečekaně vyrovnaná a dostatečně rychlá. Průměrná odezva rise 8,6 ms a fall 8 ms svědčí o skvělém zvládnutí technologie OverDrive. Co je jistě potěšující, že ani v jedné odezvě/změně není čas extrémně dlouhý či krátký. Prostě odezva se chová téměř všude stejně.
Pokud se podíváme na odezvu v grafu, tak je pěkně vidět, že zde nejsou žádné výrazné výchylky od střední hodnoty.
Nyní se podíváme na odezvu podrobněji. Při první sledované odezvě 0-175-0 můžete dobře vidět hlavně drobný překmit způsobený OverDrivem. Je naštěstí velmi malý a v obraze je prakticky nepozorovatelný. Nesetkáte se tedy s žádnými duchy v obraze.
0-175-0 (20 ms na dílek)
Prakticky stejně se chová i odezva 50-200-50. To je velmi potěšující a právě protože jsou prakticky všechny odezvy stejné, je obraz perfektně klidný i při rychlých pohybech.
50-200-50 (20 ms na dílek)
Inputlag
Hodnota inputlagu je už z běžného pohybu myši po obrazovce trošku vyšší než je průměr. Měření ukázalo docela nepěknou hodnotu 26 ms. To je pro hraní FPS her na profesionální úrovni hodně vysoká hodnota. Pokud tedy patříte mezi takové uživatele, tak se poohlédněte raději jinde.
Inputlag (20 ms na dílek)
Sledování videa
Ke sledování videa je monitor určen. Poměr stran 21:9 filmům neuvěřitelně sluší. Bohužel tím trošku trpí univerzálost tohoto monitoru. Pro běžnou práci je 21:9 už moc širokoúhlé. Ale to je spíše obecná otázka. Samotné filmy vypadají na monitoru opravdu dobře. Je to také způsobeno slušným jasem a matnou povrchovou úpravou, která nedá odleskům šanci. Na druhou stranu tím lehce trpí kontrast, který je u lesklých obrazovek pocitově lepší. Odezva je pro filmy více než dostatečná a díky praktické absenci překmitů (nejsou viditelné) vypadají filmy opravdu dobře. Z nostalgie jsem si pustil Terminator 2 a Arnold vypadal opravdu jak živý. A to hlavně díky dobrému barevnému podání. To sice není jako u grafických monitorů, ale to ani nikdo u Philipsu za 11 000 neočekával.
Fotografie podsvícení
Trošku zlobí podsvícení v levém dolním rohu. Zde je jasně vidět průsvit, který vadí hlavně u nočních scén a u jednolitých ploch. Je to škoda, protože jinak je obraz pro filmy takřka ideální.
Hraní her
Při spuštění první hry si uvědomíte, že poměr stran 21:9 je pro FPS perfektní. Vidíte dobře do stran, a to i ve hrách, které nemají možnost změnit FOV (Field Of View). Někomu sice může tento ultraširokoúhlý poměr vadit, periferní vidění je zaměstnáno daleko více než je zvyklý, přesto po chvilce hraní je naopak více než příjemné. Navíc vidíte o trošku více než běžný hráč, a tak vám například protivník blížící se ze strany neunikne.
Pokud se zaměříme na odezvu, tak ta je vyrovnaná a bez překmitů - jak už bylo několikrát zmiňováno. Právě díky tomu je většina her perfektně plynulých a bez zbytečných artefaktů. Přesto nejde vysloveně o herní monitor a pokud jste zvyklí na nějaký 1-2 ms TN panel, budete i u nejrychlejšího IPS trpět. Přesto věřím, že nová IPS s odezvou kolem 8-10 ms (reálnou odezvou, ne udávanou) dokáží uspokojit valnou většinu.
Bohužel je zde citelný inputlag, který hrám prostě nesluší. A právě kvůli inputlagu se pro profesionální hráče dnešní Philips příliš nehodí. Bavíme se ovšem o profesionálním hraní. Pokud se chystáte pořídit monitor na filmy a současně na hraní, tak je dnešní Philips takřka ideální. Ale nepředbíhejme.