Philips 298P4QJEB: přemožitel Dellu
24.7.2013, Pavel Kovač, recenze
V poslední době se doslova roztrhl pytel s 21:9 monitory. Také Philips si přidal svou trošku do mlýna se svým modelem 298P4QJEB. Dokáže konkurovat velmi povedenému Dellu? Našlápnuto má jistě dobře.
Kapitoly článku:
- Design a konstrukce
- Identifikace panelu, OSD menu a ovládání
- Odezva, inputlag, hry a video
- Pozorovací úhly, jas, kontrast a podsvícení
- Struktura displeje a testy barev
- Interpolace, regulace podsvícení a spotřeba
- Celkové hodnocení a závěr
Pozorovací úhly
Kvalita pozorovacích úhlů dnes záleží prakticky jen na technologii a použité povrchové úpravě. Už zde nejsou velké výkyvy v kvalitě barev a kontrastu jako tomu bylo dříve. Dnešní kombinace matné povrchové úpravy a e-IPS panelu dává takový standard. Sice monitor netrpí na odlesky, ale zase je zde citelný efekt IPS Glow.
Rozložení kontrastu
Velkým překvapením byl kontrast. U většiny e-IPS monitorů se pohybuje pod hranicí 1000:1 a jen ojediněle se dostane přes 1100:1. Philips 298P4QJEB se v některých místech obrazu dostal i přes 1200:1. Bohužel kvůli průsvitu v levém dolním rohu je v tomto místě kontrast až nepěkně degradován na 430:1. To je vlastně téměř 1/3 kontrastu maximálního. Takto masivní úpadek vidí i nezkušené oko.
Většina dnešních monitorů má regulaci jasu pomocí podsvícení. A právě díky tomu je stabilita kontrastu (kontrast v závislosti na změně jasu) prakticky neměnný. I dnešní vykazoval perfektní kontrast při jakémkoli jasu.
Průběh jasu
Regulovat jas je zcela základní vlastnost všech monitorů. U filmových monitorů jako je tento, je důležité mít maximální jas co nejvyšší. Pokud se totiž díváte ve dne na film, tak musíte bojovat se sluncem a okolním světlem. Philips 298P4QJEB dokázal vykouzlit maximální jas kolem 290 cd/m2. To je více než slušné. A tudíž má další plusový bodík k pomyslnému hodnocení "ideální filmový monitor".
Podsvícení
Nyní každý s napětím čeká, jaké bude podsvícení. Nebudu vás tedy napínat a rovnou si řekneme, že podsvícení je více než dobré. Bohužel je zde jeden průsvit, který jej lehce shazuje. Pokud si však vyberete kousek bez průsvitu, tak máte velkou šanci na prakticky perfektní podsvícení a tudíž skvělý zážitek z filmů.
Onen průsvit je vidět i na bílé ploše. Je to trošku zvláštní, protože obvykle je tento jev pozorován při tmavých barvách. To vadí hlavně při úpravách fotek, kdy je jas dolního levého rohu prostě nezvykle moc vysoký. Trošku tak potlačuje efekt vinětace. Je tedy dobré na tento neduh myslet i při úpravách fotek.
Pokud si však převedeme podsvícení do gamy 2,2, tak zjistíme, že tak tragický onen průsvit není. Dokonce by se mohlo zdát, že podsvícení je v tomto případě téměř ideální. Ovšem je zde jedno ale. Vzhledem k tomu, že pravý dolní roh je tmavší a levý výrazně světlejší, tak to oči zaznamenají.