Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách
30.10.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Už jste někdy slyšeli o poruchách plynulosti pohybu v počítačových hrách? Víte, co jsou to latence, frame times, jak je měřit a vyhodnocovat? Pokud ne, tento článek by Vám neměl uniknout, jelikož je určený právě pro Vás.
Kapitoly článku:
Variabilita snímkové frekvence
Pokud testujete nebo hrajete počítačovou hru, můžete vidět, že snímková frekvence v průběhu testu nebo hraní není konstantní, ale kolísá a je variabilní. Znáte to, váš hrdina si ve hře vykračuje po rozkvetlé louce, sluníčko svítí a ukazatel snímkové frekvence zobrazuje krásných 80 FPS. Z křoví na vás najednou vyskočí jeden padouch, se kterým si lehce poradíte, po chvilce zase dva a počet padouchů se časem neustále zvyšuje. Najednou zjistíte, že už tolik padouchů přestáváte zvládat, ale ne snad proto, že byste byli nešikovní, ale proto, že váš hrdina začíná nějak hůře reagovat na vaše povely z klávesnice. Letmým pohledem na čítač snímkové frekvence zjistíte, že už neukazuje dřívějších 80 FPS, ale pouze nějakých 40 FPS.
Příčinou tohoto jevu je měnící se složitost scény, v které se během hry může objevovat různý počet objektů, tedy více polygonů, které je nutno vykreslit, nebo jsou použity různě náročné techniky vykreslování, které opět mohou nějakým způsobem zvyšovat nebo snižovat nároky grafické karty na renderování. Důsledkem toho pak snímková frekvence v čase není konstantní, ale variabilní. Většinou se změna náročnosti na vykreslení scény neprojevuje skokově a je pozvolná, někdy se ale může stát, že se jedná o změny nepříjemně rychlé, které pak označujeme jako Frame Drop. Obecně lze tedy říci, že čím větší je variabilita snímkové frekvence v testovaném úseku hry, tím se pro vás hra stává obtížněji hratelnou.