Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách
30.10.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Už jste někdy slyšeli o poruchách plynulosti pohybu v počítačových hrách? Víte, co jsou to latence, frame times, jak je měřit a vyhodnocovat? Pokud ne, tento článek by Vám neměl uniknout, jelikož je určený právě pro Vás.
Kapitoly článku:
Micro-stuttering
Micro-stuttering je speciální případ stutteringu, který se objevuje zejména v multi-gpu zapojení grafických karet jako SLI nebo CrossFire v režimu AFR (Alternate Frame Rendering).
Opět tedy náš příklad. Vykračujeme si se svým hrdinou po rozkvetlé louce, čítač snímkové frekvence ukazuje vysoké hodnoty FPS, protože máme spřaženy dvě grafické karty. Jenže hra se chová nějak divně, všechno tam tak nějak poskakuje, hrdina zdá se být postižen tancem svatého Víta, a místy to vypadá docela komicky.
Příčinou je cyklické střídání krátké a dlouhé frame time, které je zapříčiněno špatným časováním snímků u grafických karet v multi-gpu zapojení.
Z diagramu je patrné, že vyšší latence jediného snímku stačí k tomu, aby se ideální časování snímků proměnilo v nekontrolovatelný micro-stuttering. Z tohoto důvodu ovladače grafických karet obsahují funkce Frame Pacing (AMD) a Frame Metering (Nvidia), které by se měly postarat o správné časování snímků z více GPU na monitor počítače. Samozřejmě s vyšší latencí snímku udělat nic nemohou, ale mohou pozdržet následující snímek tak, aby se časování vrátilo zpět do stavu ideálního.
Tolik tedy na úvod a nyní se pojďme podívat, jak plynulost pohybu v počítačových hrách nejen odhalit a změřit, ale také vyhodnocovat.