Přetaktování aneb Duron600 @900 a Geforce2MX
27.3.2001, Jindřich Rössler, recenze
Praktické zkušenosti s overclockingem Duron 600@900 + GeForce2 MX 175/166 @ 195/195. Ovšem nejdříve malé upozornění: Jakékoli provozování jakéhokoli zařízení s jinými než výrobcem stanovenými parametry znamená konec záruky a provádíte jej pouze na vlastní nebezpečí a na vlastní riziko...
Kapitoly článku:
- Přetaktování aneb Duron600 @900 a Geforce2MX
- 850 MHz je dobrých, ale 900 by bylo lepší !!
- Taktujeme GeForce2 MX, aneb z bláta rovnou do louže
Nejdříve upozornění !! Pozor !! Jakékoli provozování jakéhokoli zařízení s jinými než výrobcem stanovenými parametry znamená konec záruky a provádíte jej pouze na vlastní nebezpečí a na vlastní riziko. Berta to vážně, jakmile se něco zvorá, je konec a nikdo vám nic nevrátí !! Ale konec strašení, bez rizika by nemělo cenu žít, no ne ?
Asi před půl rokem jsem se rozhodl, že upgraduji svůj počítač! To víte Intel Pentium 200 MMX, 48 MB RAM a 2 MB grafika S3 Trio64V+ není nic moc (i když Quake II se na tom dohrát dá !). Na konci listopadu 2000 bylo rozhodnuto a začátkem ledna 2001 jsem kupoval Durona – super cena oproti Celeronu, výtečný výkon oproti Celeronu a já přece jenom vždy víc fandil AMD než Intelu. Základní desky sice byly kapičku dražší, ale za kvalitu a výkon se platí.
Výběr komponent byl jasný:
Tento úvod asi spousta z vás pravidelných čtenářů podobných článků jistě zná jako svoje boty, ale bylo mojí povinností jej uvést, aby i neznalí čtenáři plně chápali následují řádky.
Asi před půl rokem jsem se rozhodl, že upgraduji svůj počítač! To víte Intel Pentium 200 MMX, 48 MB RAM a 2 MB grafika S3 Trio64V+ není nic moc (i když Quake II se na tom dohrát dá !). Na konci listopadu 2000 bylo rozhodnuto a začátkem ledna 2001 jsem kupoval Durona – super cena oproti Celeronu, výtečný výkon oproti Celeronu a já přece jenom vždy víc fandil AMD než Intelu. Základní desky sice byly kapičku dražší, ale za kvalitu a výkon se platí.
Výběr komponent byl jasný:
- Procesor AMD Duron 600 MHz – v dobách počátků výroby těchto procesorů se přišlo na zásadní věc – dají se výtečně přetaktovat (stejné jádro jako Athlon Thunderbird) a tak jsem si vychytal kousek se spojenými můstky L1 od výrobce (ty co umožňují změnu násobiče) a ideální procesor byl na světě – testovaná předpokládaná frekvence na které by měl být stabilní někde kolem 850 MHz. Super.
- Základní deska ABIT KT7 – čipset VIA KT133 – bez RAIDu a s možností pouze 200 MHz FSB (100 DDR). Má dva řadiče UDMA66 a spoustu kondenzátorů kolem patice Socket A – ne že by to bylo nějak důležité, ale ještě to bude hrát svoji roli. V té době ideální deska a mě se nechtělo čekat na KT133A, i když mne dosti překvapilo jak rychle přišly desky s touto čipovkou na český trh.
- Grafická karta – pro 600 Durona jedině GeForce2 MX 32MB SDRAM – nové možnosti vykreslování, nový grafický čip, příjemná cena a výkon někde mezi GeForce256 SDR a DDR. Koupil jsem Inno3D Tornado GeForce2 MX (ne Value! verzi) a tak mám doma taky dvě hry, Adobe Photoshop a 3Dmark 2000 – velmi důležité – stal se na dlouhou dobu jediným programem, který na počítači jel téměř neustále (a samozřejmě Quake III Arena)
- Paměť je dalším velmi důležitým faktorem – musí být rychlá a dostatečně veliká – pak tedy 128 MB 133 MHz DIMM značky Mtec se 6 ns čipy – dokonalé. Ještě teď se směji některým testům s podobnými konfiguracemi jak malý mají průtok dat mezi procesorem a pamětí – ale to až dále.
- Další důležitá věc pro přetaktovávače – chladič. Je zapotřebí mít ten nejlepší a pro Durony obzvlášť. Takže volba byla přímočará – TITAN M5AB – stříbrný zázrak, ale oops, nemá se rád s ABIT KT7 základní deskou – proč ? – ony kondenzátory, o kterých jsem mluvil o něco výše, zavazejí při upevnění chladiče. Ale řešení se na obzoru objevilo velice brzy.
- Mám taky SoundBlaster Live! 1024 Player, harddisk WDD Caviar 64AA, CD-ROM TEAC 32x a taky 200W zdroj, 14” monitor (strašný viďte) a repro Yamaha YST-M20 DSP.
- Operační systém – co jiného než nejnovější od MS – WinME CZ – nejnovější a podle MS prostě dokonalej – taky na ně přijde !!
- Dále musím upozornit, že všechny testy provádím v rozlišení 800x600x32 při tom nejtvrdším nastavení jaké daný test nabídne:
- 3Dmark 2000 – 800x600, 32 bitů barvy, 32 bitů textury, 24 bitový Z-buffer, Triple framebuffer a D3D hardware T&L
- Quake III Arena : Setup-System-Graphics : 800x600, 32 bitů barev, Fullscreeen ON, Lighting LIGHTMAP, Geometric Detail HIGH, Texture Detail MAX, Texture Quality 32 bitů, Texture Filter Trilinear. Setup-Graphic Options vše na ON, kromě Force Player Model.
- Sisoft Sandra 2001 Professional – bez komentáře
Tento úvod asi spousta z vás pravidelných čtenářů podobných článků jistě zná jako svoje boty, ale bylo mojí povinností jej uvést, aby i neznalí čtenáři plně chápali následují řádky.