Přetaktování - GeForceFX 5950Ultra vs. Radeon 9800XT
20.4.2004, Martin Štěpánek, recenze
Dnešní recenze poměrně úzce navazuje na první díl - Průvodce: Grafické benchmarky. Záměrem je ukázat si, ve kterých testech jsou důležitější MHz u pamětí nebo jádra a tak dosáhnout nejvyšších možných výsledků. Jak se také dále přesvědčíme, k obou kartám je nutné z pohledu overclockingu přistupovat poněkud odlišněji.
Kapitoly článku:
- Přetaktování - GeForceFX 5950Ultra vs. Radeon 9800XT
- Testy - 3D Marky
- Testy - Aquamark, Comanche a Quake
- Testy - Halo, GunMetal a Unreal Tournament
- Shrnutí výsledků
- Závěr
Hra Halo: Combat Evolved je velmi náročná a to také potvrzují výsledky mého dnešního měření. O grafické náročnosti jsem se více rozepisoval v popisu tohoto herního benchmarku, kde jsem také popisoval důvody téměř malého dopadu FSAA na kvalitu obrazu.
S velmi malým rozdílem se na prvním místě umístila GeForceFX s přetaktovaným jádrem i pamětí. U GeForceFX se na nejlepším výsledku lví porcí podílela zvýšená frekvence jádra, která zvýšila výkon o 4%, paměť se podílela pouze 1%. U Radeonu 9800XT se po přetaktování výsledek zvýšil o necelé procento a opět se na něm podílela především frekvence jádra.
ATi Radeon 9800XT | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 0,93% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,32% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 0,98% |
nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 3,89% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,88% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 5,35% |
Závěr
Pro zvýšení výsledku s grafickou kartou GeForceFX 5950Ultra o 2,5fps (tedy o 5%) je nutné zvýšit jak frekvenci jádra tak i pamětí, ale na 4% z těchto 5 se podílí zvýšená frekvence jádra. U Radeonu 9800XT se ani po maximálním přetaktování výkon nezvýší o více než 1%, proto nevím, zdá má cenu tuto grafickou kartu pro hru Halo taktovat.
GunMetal 4xFSAA |
Ve hře GunMetal vždy více dominovali grafické karty nVidia a to se také dnes potvrdilo. Pokud by výsledky nebyly z grafu dostatečně jasné, je zde i tabulka s výsledky:
min | 1280x1024 | max | |
Radeon 9800XT - default 412/364 | 14,11 | 22,66 | 62,01 |
Radeon 9800XT - paměti 412/371 | 14,04 | 22,88 | 62,01 |
Radeon 9800XT - jádro 425/364 | 14,33 | 22,99 | 61,87 |
Radeon 9800XT - paměti 412/385 | 14,12 | 23,24 | 62,02 |
Radeon 9800XT - jádro 438/364 | 14,33 | 23,34 | 62,01 |
Radeon 9800XT - paměti 412/398 | 15,05 | 23,62 | 62,05 |
Radeon 9800XT - jádro 452/364 | 15,05 | 23,67 | 61,01 |
Radeon 9800XT - jádro 459/364 | 15,09 | 23,83 | 62,06 |
Radeon 9800XT - paměti 412/418 | 14,95 | 24,10 | 61,98 |
Radeon 9800XT - total OC. 425/371 | 14,99 | 24,12 | 61,89 |
Radeon 9800XT - total OC. 438/385 | 15,05 | 24,74 | 62,02 |
Radeon 9800XT - total OC. 452/398 | 15,02 | 25,02 | 62,01 |
Radeon 9800XT - total OC. 459/418 | 15,11 | 25,32 | 62,08 |
GeForceFX 5950Ultra - default 475/475 | 22,24 | 35,47 | 68,90 |
GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/487 | 22,19 | 35,61 | 69,88 |
GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/500 | 22,23 | 35,78 | 69,83 |
GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/510 | 22,23 | 35,95 | 69,95 |
GeForceFX 5950Ultra - paměti 475/518 | 22,24 | 36,23 | 69,94 |
GeForceFX 5950Ultra - jádro 500/475 | 22,19 | 36,46 | 69,88 |
GeForceFX 5950Ultra - jádro 515/475 | 22,23 | 36,86 | 70,10 |
GeForceFX 5950Ultra - total OC. 500/487 | 22,26 | 36,86 | 69,87 |
GeForceFX 5950Ultra - total OC. 515/500 | 22,26 | 37,02 | 69,95 |
GeForceFX 5950Ultra - total OC. 530/510 | 22,30 | 37,34 | 69,94 |
GeForceFX 5950Ultra - jádro 530/475 | 22,24 | 37,49 | 70,86 |
GeForceFX 5950Ultra - jádro 539/475 | 22,24 | 37,67 | 71,23 |
GeForceFX 5950Ultra - total OC. 539/518 | 22,31 | 37,89 | 69,95 |
Na prvním místě se velmi těsně umístila GeForceFX s přetaktovaným jádrem i pamětí, ale podle dalšího umístění si můžeme říct, že záleží převážně na jádře. Avšak u Radeonu tomu je opačně a více záleží na zvýšení frekvence pamětí, rozdíl je sice malý, ale je.
ATi Radeon 9800XT | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 5,16% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 6,35% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 11,74% |
nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 6,20% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 2,14% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 6,82% |
Závěr
U GeforceFX 5950Ultra stačí zvýšit frekvenci jádra k dosažení co nejvyšších výsledků, ale u Radeonu tomu je jinak. GunMetal je případ, kdy je nutné karty obou výrobců taktovat různě, protože k zvýšení výkonu u Radeonu je nutné zvýšit nejlépe frekvence jádra i pamětí, i když mírně větší vliv mají paměti.
Jaký je rozdíl mezi FlyBy a Botmatch snad ani nemusím rozebírat, pro ty, kteří v této části mají nedostatky zde je předcházející článek Průvodce: Grafické benchmarky.
Výsledky z testu Botmach jsou až příliš stejné. To především znamená, že ani sebevětší frekvence grafických karet nemá takový dopad na výkon jako použitý procesor. Tyto slova dokumentuje i starší graf, kde jsem použil různé procesory s jednou grafickou kartou:
Starší graf, zde pouze pro ilustraci rozdílu mezi procesory
Ale nyní zpět k současnosti, kde máme GeForceFX 5950Ultra s Radeonem 9800XT na Pentiu 4 3,0GHz.
Všechny moje předchozí slova také dokumentuje závěrečná tabulka, kde se můžeme dobře přesvědčit o malém dopadu na výkon, byť na sebevětších frekvencích je karta taktovaná.
ATi Radeon 9800XT | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 0,65% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,47% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 0,91% |
nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 0,32% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 0,40% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 0,63% |
Závěr
Taktování má téměř nulový dopad na výkon a tudíž jej u této hry nelze doporučit ani pro jednu grafickou kartu.
Jinak tomu je u FlyBy, kde je rozdíl mezi "nejhorším" a nejlepším výsledkem 16 fps. I když Radeon 9800XT v základu proti GeForceFX 5950Ultra zaostával, díky přetaktování se dostal na první místo. U obou karet také platí, že hnací silou je zvýšená frekvence jádra, i když ani na zvýšení frekvence paměti se nesmí zapomínat. V této souvislosti mi přijde více než zvláštní, že zvýšení výkonu při jednotlivém taktování jádra a pamětí není u Radeonu 9800XT tak velké jako u GeForceFX 5950Ultra, ale při přetaktování obojího se najednou Radeon dostává na čelo......zvláštní.
ATi Radeon 9800XT | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 6,89% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 3,40% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 11,27% |
nVidia GeForceFX 5950Ultra | |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra | 8,12% |
Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí | 3,09% |
Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí | 9,86% |
Závěr
Zatím co u GeForceFX je nárůst výkonu ponechán na GPU a paměti hrají pouze vedlejší roli, i když ne úplně zanedbatelnou, u Radeonu tomu je zcela jinak. Radeon se zde ukázal jako karta, u které se výkon při zvýšení frekvence jádra nebo pamětí sice zvedne, ale největší "boom" je pouze při přetaktování jádra i pamětí dohromady.