Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Přetaktování - GeForceFX 5950Ultra vs. Radeon 9800XT

20.4.2004, Martin Štěpánek, recenze
Přetaktování - GeForceFX 5950Ultra vs. Radeon 9800XT
Dnešní recenze poměrně úzce navazuje na první díl - Průvodce: Grafické benchmarky. Záměrem je ukázat si, ve kterých testech jsou důležitější MHz u pamětí nebo jádra a tak dosáhnout nejvyšších možných výsledků. Jak se také dále přesvědčíme, k obou kartám je nutné z pohledu overclockingu přistupovat poněkud odlišněji.
Teď je na čase si vše shrnout a pokud možno vyvodit v praxi aplikovatelné závěry.

Syntetické benchmarky

Když jsem zpětně procházel výsledky jasně jsem viděl, že právě syntetické benchmarky jsou místem, kde se nejvíce projeví přetaktování, ať už jádra nebo pamětí. Proč tomu tak je, je velmi prosté. U syntetických benchmarků se nekladou takové nároky na systém a výsledek je mnohem více (ne-li zcela) závislý na VGA.
  • 3D Mark03
    • GeForceFX 5950Ultra - Na výsledku se projeví více frekvence jádra než pamětí, ale optimální je zvýšit frekvenci společně
    • ATi Radeon 9800XT - Pro Radeon platí stejné pravidlo jako pro GeForce
  • Mother Nature
    • GeForceFX 5950Ultra - Samotné zvýšení frekvence jádra pomůže zvýšit výkon o téměř 15%, ale teprve přetaktováním jádra a pamětí lze dosáhnout tzv. turbo efektu, který se podepíše 44% nárůstem
    • ATi Radeon 9800XT - Na výsledku se 99% podepíše frekvence jádra
  • 3D Mark 2001SE
    • GeForceFX 5950Ultra - Přetaktování se projeví pouze malým nárůstem výkonu, jelikož starší 3D Mark 2001SE je hodně závislý na CPU. Na přetaktování se i tak větší mírou podepisuje frekvence jádra
    • ATi Radeon 9800XT - I pro Radeon platí to stejné jako pro GeForceFX, jen je zde rozdíl po přetaktování menší
  • Aquamark 3.0
    • GeForceFX 5950Ultra - Aqumark je jasným příkladem testu, kde se na zvýšení výkonu projeví pouze zvýšení frekvence jádra
    • ATi Radeon 9800XT - Stejně jako u GeForceFX, i u Radeonu lze dosáhnout vyššího skóre zvýšením frekvence jádra. Paměti se na celkovém výsledku téměř nepodepisují
  • Unreal Tournament 2003 - FlyBy
    I když se jedná o herní benchmark, svými vlastnostmi zapadá spíše mezi syntetické testy, a proto jsem jej zde výjimečně zařadil
    • GeForceFX 5950Ultra - Na výsledku se projeví především jádro, ale při současném přetaktování pamětí se výkon dále zvedne
    • ATi Radeon 9800XT - Zde se opakuje situace jako v testu Mother Nature na GeForceFX. Tedy, na výkonu se hodně projeví jádro, ale teprve při současném přetaktování i s pamětí se výkon řádně zvedne

Ikona Odkaz na databázi
3DMark 03
Mother Nature FSAA+AF
3DMark 2001SE
Aquamark 3.0
Unreal Tournament - FlyBy
Průměr
Radeon - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra
6,29%
9,22%
1,32%
4,71%
6,89%
6,58%
Radeon - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí
3,57%
7,09%
0,87%
1,32%
3,40%
3,25%
Radeon - Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí
9,54%
10,64%
1,99%
4,77%
11,27%
7,64%
GeForceFX - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra
5,07%
14,29%
2,01%
8,30%
8,12%
7,55%
GeForceFX - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí
3,07%
7,56%
1,50%
1,93%
3,09%
3,43%
GeForceFX - Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí
7,72%
43,70%
2,29%
8,88%
9,86%
14,49%
Procenta brána z rozlišení 1600x1200

V drobném srovnání mezi ATi Radeonem 9800XT a nVidia GeForceFX 5950Ultra na tom je o trochu lépe GeForceFX, která vykazuje dvojnásobný nárůst výkonu po přetaktování.

Herní benchmarky

U her jsou výsledky poměrně odlišné. To je dáno náročností celkové scény a také nutnosti počítat AI a často velmi složitý fyzikální model scény. Díky tomu často výsledek závisí na kombinaci CPU & GPU.
  • Comanche 4
    • GeForceFX 5950Ultra - Comanche není hra, kde by se přetaktování projevilo, ale pokud chcete o 1,5% navíc, stačí přetaktovat jádro
    • ATi Radeon 9800XT - S touto grafickou kartou nemá cenu nic taktovat (výkon je ale i tak dostatečně vysoký)
  • Quake 3
    • GeForceFX 5950Ultra - Zde jsem předpokládal, že bude více záležet na paměti, ale u GeForceFX to neplatí a stále více záleží na jádře (i když nárůst je velmi malý)
    • ATi Radeon 9800XT - Rozdíl mezi nárůstem výkonu po zvýšení frekvence jádra nebo pamětí je velmi malý, ale na setiny vyhrály paměti (v reálu je to jedno, setiny ani desetiny procent stejně nikdo nepozná)
  • Halo
    • GeForceFX 5950Ultra - Po zvýšení frekvence jádra i pamětí se výkon zvedne o 5%, ale 3% se na tom podílí jádro
    • ATi Radeon 9800XT - Nárůst je tak malý, že nemá cenu taktovat
  • GunMetal
    • GeForceFX 5950Ultra - Na zvýšení výkonu se 98% podílí zvýšení frekvence jádra
    • ATi Radeon 9800XT - Na rozdíl od GeForceFX, zde je výsledné zvýšení výkonu dáno pomyslným výsledkem po zvýšení frekvence jádra a pamětí a následným součtem
  • Unreal Tournament 2003 - Botmatch
    • GeForceFX 5950Ultra - Podle detailních výsledků nemá cenu taktovat, protože nárůst pod 1% považuji za zbytečný
    • ATi Radeon 9800XT - I pro Radeon platí to stejné

Ikona Odkaz na databázi
Halo
GunMetal
Unreal Tournament - Botmatch
Comanche 4
Quake 3
Průměr
Radeon - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra
0,93%
5,16%
0,65%
0,36%
1,92%
1,80%
Radeon - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí
0,32%
6,35%
0,47%
0,35%
1,96%
1,88%
Radeon - Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí
0,98%
11,74%
0,91%
0,47%
2,19%
3,25%
GeForceFX - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence jádra
3,89%
6,20%
0,32%
1,42%
1,28%
2,62%
GeForceFX - Nárůst při maximálním zvýšení frekvence pamětí
0,88%
2,14%
0,40%
1,28%
0,97%
1,13%
GeForceFX - Nárůst při maximálním zvýšení obou frekvencí
5,35%
6,82%
0,63%
1,44%
1,57%
3,16%
Procenta brána z rozlišení 1600x1200

Při srovnání Radeonu 9800XT a GeForceFX 5950Ultra ve hrách jsou karty vyrovnané, protože troufnu si tvrdit, že rozdíl 0,09% nikdo při hraní nepozná. Tedy já aspoň ne.

Ještě bych se zde rád zmínil o hrách se zapnutým FSAA. U těchto her se obecně přetaktování mnohem více projevuje, jelikož pomyslným "úzkým" hrdlem se stává grafická karta a ne CPU. Druhou věcí je paměť a její vliv na výkon se zapnutým FSAA. Hra GunMetal toto ukázala jen částečně, ale při zapnutém FSAA se kladou velké nároky na paměťovou propustnost grafické karty. To je také důvod většího nárůstu výkonu po přetaktování pamětí než jádra u Radeonu.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.