Profesionální Samsung XL20
23.10.2007, Pavel Kovač, recenze
Nová řada monitorů Samsung XLxx vstupuje na náš trh a představuje to nejlepší, co Samsung nabízí v řadě profesionálních LCD monitorů. Dnešní recenzovaný typ splňuje gamut Adobe RGB a využívá systém LED podsvícení. V této recenzi je poprvé použita nová metodika pro měření barev.
Kapitoly článku:
Testy barevného podání jsou natolik obsáhlé, že si zaslouží samostanou kapitolu. Přece jen barvy jsou na monitoru prakticky to nejdůležitější a je třeba jim věnovat značnou pozornost. Díky colorimetrické sondě si to můžeme dovolit a poskytnout vám tak zcela ucelené a v českých končinách nevídané informace.
Máme tu první monitor, který testujeme novou metodikou pomocí colorimetrické sondy. Díky ní začneme tvořit i inovovanou databázi monitorů s novými výsledky.
Dnešní monitor se honosí pokrytím barevného prostoru Adobe RGB. Velmi důležitá je však také barevná přesnost, neboli dE (v našem případě dE 2000). Jak si monitor vede? Nejdříve jsem provedl měření a zkalibrování monitoru v režimu Adobe RGB, který nejspíše bude používat největší část uživatelů. A jak dopadl?
Odchylka dE v režimu Adobe RGB
Všimněte si, že i před kalibrací měl monitor relativně přesné barvy a ulítávají jen v šedé a červené barvě. Průměrná odchylka dE nezkalibrovaného monitoru činí 1,48. To je pro většinu uživatelů stále velice dobrá hodnota a v podstatě stačí jen velmi jemná kalibrace, aby se docílilo hodnoty pod 1, která je okem nepozorovatelná. Po kalibraci se monitor dostal na vcelku pěknou hodnotu 0,91. Tuto hodnotu lze pokládat ze více než dostatečnou i pro profesionální grafiky. Trochu mě mrzí, že monitor stále lehce "ulítává" v červené a tmavě šedé barvě.
Odchylka dE v režimu Calibration
Při aktivování režimu kalibrace se monitor uvede do režimu, kdy v podstatě barvy musíte zkalibrovat. Jinak totiž dostanete značně barevně zkreslený obraz. Průměrná odchylka dE nezkalibrovaného činí 3,05. Po zkalibrování však barvy dosahují již značně lepšího výsledku dE 0,98. Tato hodnota je ovšem stále o něco horší než v režimu Adobe RGB, a proto doporučuji používat připravený Adobe RGB s kalibrací. Monitor i po kalibraci stále ulítává v tmavě modré, červené a tmavě šedé.
Odchylka dE v režimu sRGB
Poté nastoupil režim sRGB, který na první pohled dopadl nejlépe. Samozřejmě to je způsobeno tím, že sRGB barevný prostor zaujímá daleko menší rozsah než předchozí dva (oba se přibližují Adobe RGB). Nezkalibrovaná průměrná odchylka dE=0,98. Zkalibrovaná pak skvělých 0,59. Pokud se spokojíte s režimem sRGB (což asi jen málokdo), tak získáte o něco lepší odchylku barev. Všimněte si, že i nezkalibrované hodnoty jsou velmi dobré. Je vidět, že Samsung (resp. AU Optronics) tento monitor nepustí z rukou, dokud jej nezkalibruje přímo v továrně.
Odchylka dE v režimu Custom
Posledním režimem je Custom, který nejspíše představuje nativní barvy, a proto se od reálu v nezkalibrovaném stavu značně odlišují. Průměrná odchylka dE=4,89, po kalibraci však monitor dosahuje překvapivě nejlepších výsledků odchylky barev dE. Průměrná dE=0,48. Toto pokládám za naprosto výborný výsledek a myslím, že může směle konkurovat takovým značkám jako je EIZO, Lacie apod.
Nedílnou součástí kvality barev je také jejich rozsah, který monitor dokáže zobrazit. V dnešní době se u běžných monitorů často vyskytuje barevný prostor sRGB, který však moc nerespektuje lidské oko, které je citlivější na zelenou barvu (asi z toho jak jsme lezli po zelených stromech :-) ). Dnes testovaný kousek má však barevný prostor Adobe RGB, který zasahuje daleko více do zeleno-azurové barvy a pro lidský zrak je daleko lepší.
Změříme si všechny barevné prostory, které monitor má. Jistě nejvíce vás bude zajímat onen Adobe RGB, a proto s ním začneme.
Gamut v Adobe RGB režimu
Při aktivaci Adobe RGB režimu se gamut oproti sRGB skutečně výrazně zvětší. Je však trochu škoda, že nedosáhl přesně Adobe RGB prostoru. Na druhou stranu je tento prostor natolik velký, že se s ním spokojí i velmi náročný uživatel. Podívejme se ještě na další režimy, které monitor umožňuje.
Gamut změřený v režimu Calibration
V režimu Calibration se gamut o něco rozšíří a předčí i Adobe RGB. Bohužel zeleno-azurová barva je stále lehce pozadu. Naopak v červené barvě si monitor vede velice dobře. Na druhou stranu ona červená je občas nepříjemná a vadí na oči.
Gamut v režimu sRGB
Pokud aplikujete režim sRGB, tak se gamut skutečně přiblíží teoretickému sRGB rozsahu barev. Modrá barva sice stále trochu pokulhává, ale jinak je vše v nejlepším pořádku. Připočtěme k tomu kvalitní dE jak při zkalibrovaném tak i při nezkalibrovaném monitoru a máme tu perfektní výsledek.
Gamut v režimu Custom
V režimu Custom se gamut oproti Calibration ještě lehounce rozšíří a představuje skutečnou špičku. V tomto režimu však musíte bezpodmínečně monitor kalibrovat, aby barvy odpovídaly realitě.
Nyní se podíváme na to, jak velký rozdíl je v kalibrovaném a nezkalibrovaném monitoru.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
První porovnání patří režimu Adobe RGB. Dobře je kalibrace vidět na modré barvě. Ostatní barvy jsou však jen lehounce rozdílné.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
Při kalibrování v režimu Calibration se barvy již musejí posunout výrazněji do červena. Modrá barva se posunula podobně jako u režimu Adobe RGB.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
I v režimu sRGB se modrá barva výrazně mění. Celkově se obraz posouvá k červené barvě, avšak posun není tak výrazný.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
V režimu Custom se modrá barva tolik nemění, naopak červená barva se znatelně zvýraznila. Podobně jako u režimu Calibration.
Celkově si monitor v barvách však vede velice dobře a pokud si nastavíte režim Adobe RGB, tak získáte velice kvalitní barvy s širokým gamutem. Pokud si dáte tu práci a monitor zkalibrujete, doporučuji režim Custom, kdy jsem dosáhl nejpřesnějších barev spolu se zachováním solidního gamutu. Monitor zkrátka v barvách exceluje a jistě solidně konkuruje slavným EIZO monitorům.
Přikládám zde archív s .icc profily, avšak jsou zde pouze z principu, protože ten, kdo má tento monitor, si jej určitě zkalibruje sám a lépe (rozuměj přímo pro ten svůj kus).
Odchylka dE
Máme tu první monitor, který testujeme novou metodikou pomocí colorimetrické sondy. Díky ní začneme tvořit i inovovanou databázi monitorů s novými výsledky.
Dnešní monitor se honosí pokrytím barevného prostoru Adobe RGB. Velmi důležitá je však také barevná přesnost, neboli dE (v našem případě dE 2000). Jak si monitor vede? Nejdříve jsem provedl měření a zkalibrování monitoru v režimu Adobe RGB, který nejspíše bude používat největší část uživatelů. A jak dopadl?
Odchylka dE v režimu Adobe RGB
Všimněte si, že i před kalibrací měl monitor relativně přesné barvy a ulítávají jen v šedé a červené barvě. Průměrná odchylka dE nezkalibrovaného monitoru činí 1,48. To je pro většinu uživatelů stále velice dobrá hodnota a v podstatě stačí jen velmi jemná kalibrace, aby se docílilo hodnoty pod 1, která je okem nepozorovatelná. Po kalibraci se monitor dostal na vcelku pěknou hodnotu 0,91. Tuto hodnotu lze pokládat ze více než dostatečnou i pro profesionální grafiky. Trochu mě mrzí, že monitor stále lehce "ulítává" v červené a tmavě šedé barvě.
Odchylka dE v režimu Calibration
Při aktivování režimu kalibrace se monitor uvede do režimu, kdy v podstatě barvy musíte zkalibrovat. Jinak totiž dostanete značně barevně zkreslený obraz. Průměrná odchylka dE nezkalibrovaného činí 3,05. Po zkalibrování však barvy dosahují již značně lepšího výsledku dE 0,98. Tato hodnota je ovšem stále o něco horší než v režimu Adobe RGB, a proto doporučuji používat připravený Adobe RGB s kalibrací. Monitor i po kalibraci stále ulítává v tmavě modré, červené a tmavě šedé.
Odchylka dE v režimu sRGB
Poté nastoupil režim sRGB, který na první pohled dopadl nejlépe. Samozřejmě to je způsobeno tím, že sRGB barevný prostor zaujímá daleko menší rozsah než předchozí dva (oba se přibližují Adobe RGB). Nezkalibrovaná průměrná odchylka dE=0,98. Zkalibrovaná pak skvělých 0,59. Pokud se spokojíte s režimem sRGB (což asi jen málokdo), tak získáte o něco lepší odchylku barev. Všimněte si, že i nezkalibrované hodnoty jsou velmi dobré. Je vidět, že Samsung (resp. AU Optronics) tento monitor nepustí z rukou, dokud jej nezkalibruje přímo v továrně.
Odchylka dE v režimu Custom
Posledním režimem je Custom, který nejspíše představuje nativní barvy, a proto se od reálu v nezkalibrovaném stavu značně odlišují. Průměrná odchylka dE=4,89, po kalibraci však monitor dosahuje překvapivě nejlepších výsledků odchylky barev dE. Průměrná dE=0,48. Toto pokládám za naprosto výborný výsledek a myslím, že může směle konkurovat takovým značkám jako je EIZO, Lacie apod.
Barevný gamut
Nedílnou součástí kvality barev je také jejich rozsah, který monitor dokáže zobrazit. V dnešní době se u běžných monitorů často vyskytuje barevný prostor sRGB, který však moc nerespektuje lidské oko, které je citlivější na zelenou barvu (asi z toho jak jsme lezli po zelených stromech :-) ). Dnes testovaný kousek má však barevný prostor Adobe RGB, který zasahuje daleko více do zeleno-azurové barvy a pro lidský zrak je daleko lepší.
Změříme si všechny barevné prostory, které monitor má. Jistě nejvíce vás bude zajímat onen Adobe RGB, a proto s ním začneme.
Gamut v Adobe RGB režimu
Při aktivaci Adobe RGB režimu se gamut oproti sRGB skutečně výrazně zvětší. Je však trochu škoda, že nedosáhl přesně Adobe RGB prostoru. Na druhou stranu je tento prostor natolik velký, že se s ním spokojí i velmi náročný uživatel. Podívejme se ještě na další režimy, které monitor umožňuje.
Gamut změřený v režimu Calibration
V režimu Calibration se gamut o něco rozšíří a předčí i Adobe RGB. Bohužel zeleno-azurová barva je stále lehce pozadu. Naopak v červené barvě si monitor vede velice dobře. Na druhou stranu ona červená je občas nepříjemná a vadí na oči.
Gamut v režimu sRGB
Pokud aplikujete režim sRGB, tak se gamut skutečně přiblíží teoretickému sRGB rozsahu barev. Modrá barva sice stále trochu pokulhává, ale jinak je vše v nejlepším pořádku. Připočtěme k tomu kvalitní dE jak při zkalibrovaném tak i při nezkalibrovaném monitoru a máme tu perfektní výsledek.
Gamut v režimu Custom
V režimu Custom se gamut oproti Calibration ještě lehounce rozšíří a představuje skutečnou špičku. V tomto režimu však musíte bezpodmínečně monitor kalibrovat, aby barvy odpovídaly realitě.
Nyní se podíváme na to, jak velký rozdíl je v kalibrovaném a nezkalibrovaném monitoru.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
První porovnání patří režimu Adobe RGB. Dobře je kalibrace vidět na modré barvě. Ostatní barvy jsou však jen lehounce rozdílné.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
Při kalibrování v režimu Calibration se barvy již musejí posunout výrazněji do červena. Modrá barva se posunula podobně jako u režimu Adobe RGB.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
I v režimu sRGB se modrá barva výrazně mění. Celkově se obraz posouvá k červené barvě, avšak posun není tak výrazný.
Porovnání obrazů před (nahoře) a po (vespod) kalibraci
V režimu Custom se modrá barva tolik nemění, naopak červená barva se znatelně zvýraznila. Podobně jako u režimu Calibration.
Celkově si monitor v barvách však vede velice dobře a pokud si nastavíte režim Adobe RGB, tak získáte velice kvalitní barvy s širokým gamutem. Pokud si dáte tu práci a monitor zkalibrujete, doporučuji režim Custom, kdy jsem dosáhl nejpřesnějších barev spolu se zachováním solidního gamutu. Monitor zkrátka v barvách exceluje a jistě solidně konkuruje slavným EIZO monitorům.
Přikládám zde archív s .icc profily, avšak jsou zde pouze z principu, protože ten, kdo má tento monitor, si jej určitě zkalibruje sám a lépe (rozuměj přímo pro ten svůj kus).