Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon HD 4890 - nejlepší karta na trhu?

8.4.2009, Petr Štefek, recenze
Radeon HD 4890 - nejlepší karta na trhu?
Aktualizace! AMD uvedlo nový Radeon HD 4890, který má ambice pozlobit i top modely Nvidie při ještě přijatelné ceně. Radeon je vybaven novým jádrem s označením RV 790, které prošlo některými zásadními změnami a umožňuje práci na velmi vysokých taktech.
Radeon HD 4890 nemá ambice být náhradou za starší Radeon HD 4870, ale jedná se vrcholový model řady Radeon HD 4800. Obě karty tedy budeme stále potkávat v obchodech, avšak každou v jiné cenové relaci. Nová karta těží z nového jádra RV 790, které je vyráběno stejným 55nm procesem jako předchůdce v podobě RV 770, ale došlo k jistým úpravám na designu čipu tak, aby bylo možné dosahovat mnohem vyšších frekvencí.

Když říkám mnohem vyšších, tak tím myslím i magickou hranici 1 GHz! Ano, nové karty jsou schopné bez zásadních změn v chlazení a voltáži operovat na takto vysoké frekvenci, a to znamená, že zprávy o extrémně taktované edici Radeonu HD 4890 nemusí být novinářskou kachnou.


RV 790 - notně vylepšené jádro RV 770

Jádro RV 790 je funkčně shodné se starším jádrem RV 770, a tak nehledejte žadné změny v počtu shaderů nebo texturovacích jednotek. RV 790 má k dispozici stále 160 superskalárních (5D) jednotek a 40 texturovacích jednotek v tandemu s relativně malým počtem (16) renderovacích jednotek, které již ovšem nemají zásadní vliv na rychlost některých módů vyhlazování, jelikož ty jsou řešeny skrze shadery grafického jádra.

Paměťový subsystém zůstal nezměněn a troufám si říci, že díky využití moderních GDDR5 pamětí je šířka sběrnice 256 bitů více než dostačující pro běžné využití. Nově jsou paměti karty taktovány až na 3900 MHz, což znamená malý přínos v oblasti propustnosti paměťového subsystému karty. Podpora DirectX 10.1 zůstala samozřejmě zachována. Podpora této vyšší verze tohoto grafického API je ovšem tak podstatná jako PhysX konkurenční Nvidie, tedy skoro vůbec, tedy až na jednu dvě hry, kde je přínos opravdu znatelný.